Podstawy badań klinicznych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Propedeutyki Onkologicznej
Kod jednostki
NZX
Koordynator przedmiotu
dr Michał Budzik
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Michał Budzik
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.06 - Zna proces planowania badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.05 - Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań. ZP2.U.19 - Prawidłowo dobiera i wykorzystuje narzędzia informatyczne wykorzystywane w zdrowiu publicznym.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi ZP2.K.03 - Buduje relację partnerską jako podstawę interwencji środowiskowej oraz pracy edukacyjnej.<br> ZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.
Zakres tematyczny
1. Planowanie badania klinicznego (tworzenie protokołu badania, wyznaczanie hipotez badawczych, kryteria włączenia i wyłączenia pacjentów, zasady randomizacji, dobór grup kontrolnych, określenie punktów końcowych badania) 2. . Przerwane badania kliniczne - analiza przypadków 3. eCRF (electronic Case Report Form) 4. Rejestry badań klinicznych 5. AI w badaniach klinicznych 6. Etyka zawodowa i etyczne aspekty badań klinicznych 7. Zasady etyki w badaniach z udziałem ludzi 8. Etyczne dylematy w badaniach klinicznych, 9. . Konflikt interesów) 10. Znaczenie relacji partnerskiej w badaniach klinicznych 11. Świadoma zgoda na udział w badaniach 12. System nadzoru i regulacji badań klinicznych w Polsce i UE 13 . Współpraca z agencjami rządowymi i instytucjami (MZ, ABM, GIF, NFZ) 14. Organizacje pożytku publicznego (OPP) jako partnerzy badań
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Zajęcia 2.
Zajęcia 3.
Zajęcia 4.
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.