Programy politki zdrowotnej

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.01 - Posiada pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z czynnikami ryzyka – behawioralnymi, metabolicznymi i środowiskowymi. ZP2.W.08 - Zna zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej i społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim. ZP2.W.11 - Zna i rozumie narzędzia informacyjne i informatyczne przy opracowywaniu i realizacji programów zdrowotnych i społecznych. ZP2.W.14 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów zdrowotnych i społecznych na zdrowie. ZP2.W.17 - Zna przykłady środowiskowych programów profilaktycznych oraz możliwości ich aplikacji. ZP2.W.18 - Zna główne podmioty odpowiedzialne w Polsce za profilaktykę i ochronę zdrowia oraz ich strukturę i zakres działań. ZP2.W.19 - Zna i rozumie rolę instytucji państwowych, administracji rządowej i samorządowej oraz organizacji pozarządowych w zakresie koordynacji działań profilaktycznych.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.02 - Planuje i analizuje działania edukacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność. ZP2.U.06 - Opracowuje schemat interwencji zdrowia publicznego, w tym szacowanie ryzyka interwencji i sposób reagowania. ZP2.U.07 - Planuje i opracowuje programy dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia na podstawie aktualnej oceny sytuacji zdrowotnej populacji. ZP2.U.09 - Sprawuje opiekę nad pacjentem w zakresie organizacji badań przesiewowych i szczepień ochronnych oraz edukacji w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie. ZP2.U.12 - Planuje działania mające na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe i merytoryczne programów profilaktycznych. ZP2.U.16 - Identyfikuje bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w populacji oraz stosuje właściwe metody i umiejętności edukacyjne w procesie dydaktycznym oraz w ramach edukacji pacjenta. ZP2.U.17 - Opracowuje materiały informacyjne i edukacyjne w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia. ZP2.U.18 - Ocenia sytuację finansową podmiotu świadczącego usługi medyczne i sporządza biznes plan oraz plan przychodów i kosztów realizacji programów profilaktyki i promocji zdrowia. ZP2.U.20 - Planuje i przeprowadza monitorowanie, ewaluację i ocenę skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.02 - Przejawia zaangażowanie w promowanie funkcji zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnejZP2.K.03 - Buduje relację partnerską jako podstawę interwencji środowiskowej oraz pracy edukacyjnej.<br> ZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.<br> ZP2.K.08 - Docenia rolę dobrych praktyk profilaktyki psychospołecznych zagrożeń w środowisku pracy.
Zakres tematyczny
Poznanie zasad realizacji, wdrażania, finansowania i oceny programów polityki zdrowotnej
Umiejętność pisania programów polityki zdrowotnej
Poznanie aktualnych programów polityki zdrowotnej z zakresu onkologii, jak prawidłowo powinny być skonstruowane
Poznanie aktualnych programów polityki zdrowotnej z zakresu profilaktyki chorób cywilizacyjnych
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Programy Polityki Zdrowotnej – aspekty prawne
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Podstawowe definicje
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza konstrukcji programów zdrowotnych realizowanych na poziomie centralnym.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Programy polityki zdrowotnej (przykłady PPZ; proces opiniowania przez AOTMiT – ogólnie, publikacje AOTMiT dot. PPZ
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Profilaktyczne badania przesiewowe w onkologii, omówienie programów polityki zdrowotnej w onkologii
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Omówienie przykładowych programów polityki zdrowotnej propagujących zdrowy styl życia i zapobieganie chorobom związanych z nieprawidłowym stylem życia (np. otyłość, POCHP)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Programy polityki zdrowotnej w liczbach
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Składowe programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Proces opiniowania programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zawieszenie realizacji programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zakończenie realizacji programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Źródła finasowania programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawowe dokumenty wykorzystywane podczas oceny programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawowe dokumenty wykorzystywane podczas oceny programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Raport szczegółowy do projektu programu polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Aneksy – wspólne podstawy do oceny programów polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rozporządzenie w sprawie wzoru programu polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Źródła danych – informacji naukowej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rekomendacje, określające zalecane technologie medyczne, działania oraz warunki realizacji programów polityki zdrowotnej, dotyczących danej choroby lub danego problemu zdrowotnego.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie , zaprezentowanie w formie prezentacji programu polityki zdrowotnej z zakresu onkologii
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Planuje i opracowuje, prezentuje program polityki zdrowotnej dotyczący profilaktyki lub leczenia chorób z zakresu zdrowia psychicznego
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie , przygotowanie, zaprezentowanie przez studenta programu polityki zdrowotnej dotyczącego profilaktyki lub leczenia chorób dzieci
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie, zaprezentowanie przez studenta programu polityki zdrowotnej dotyczące chorób metabolicznych
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie, zaprezentowanie przez studenta programu polityki zdrowotnej dotyczące profilaktyki lub leczenia chorób układu oddechowego
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie, zaprezentowanie przez studenta na zajęciach stworzonego programu polityki zdrowotnej dotyczącego profilaktyki chorób zakaźnych
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie, zaprezentowanie przez studenta programu polityki zdrowotnej dotyczącego chorób cywilizacyjnych
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zaplanowanie, przygotowanie, zaprezentowanie programu polityki zdrowotnej promującego zdrowy styl życia wśród dzieci i młodzieży
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena analityczna projektu programu polityki zdrowotnej
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wyszukiwanie danych epidemiologicznych w dostępnych bazach danych
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Aktualne postępowanie - weryfikacja obecnej sytuacji w Polsce w zakresie finasowania działań profilaktycznych (PSO, Świadczenia gwarantowane, Programy NFZ, Programy MZ, Regionalne Programy Zdrowotne (RPZ), GIS)
Przykłady poprawnie i niepoprawnie sformułowanych celów i mierników efektywności
Monitorowanie i ewaluacja programów polityki zdrowotnej
Przygotowanie i zaprezentowanie projektu programu polityki zdrowotnej z zakresu chorób kardiologicznych
Przygotowanie i zaprezentowanie przez studenta w formie prezentacji projektu programu polityki zdrowotnej dotyczącego uzależnień wśród nastolatków
Przygotowanie i zaprezentowanie przez studenta w formie prezentacji projektu polityki zdrowotnej dotyczącego nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146).
2. Praktyczne wskazówki dotyczące planowania, wdrażania oraz realizacji programów polityki zdrowotnej https://www.aotm.gov.pl/wp-content/uploads/2020/06/Instrukcja_PPZ.pdf
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ ZP2.W.01 EK_ ZP2.W.08 EK_ ZP2.W.11 EK_ ZP2.W.14 EK_ ZP2.W.17 EK_ ZP2.W.18 EK_ ZP2.W.19 EK_ ZP2.U.02 EK_ ZP2.U.06 EK_ ZP2.U.07 EK_ ZP2.U.09 EK_ ZP2.U.12 EK_ ZP2.U.16 EK_ ZP2.U.17 EK_ ZP2.U.18 EK_ ZP2.U.20 EK_ ZP2.K.02 EK_ ZP2.K.03 EK_ ZP2.K.05 EK_ ZP2.
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Istnieje możliwość odrobienia nieobecności na zajęciach w postaci przygotowania pisemnej pacy na wcześniej ustalony temat w obszarze prowadzonego przedmiotu.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.