Analizu wpływu technologii medycznych na system ochrony zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.14 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów zdrowotnych i społecznych na zdrowie. ZP2.W.27 - Zna źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce. ZP2.W.32 - Zna na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.18 - Ocenia sytuację finansową podmiotu świadczącego usługi medyczne i sporządza biznes plan oraz plan przychodów i kosztów realizacji programów profilaktyki i promocji zdrowia.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi ZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.<br> ZP2.K.10 - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą.
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu analizy wpływu na budżet w ocenie technologii medycznych (HTA)
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Cele i zakres analizy wpływu na budżet (AWB).
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Porównywane scenariusze AWB. Scenariusz istniejący i nowy AWB.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Populacja docelowa AWB. Definicja i wyznaczanie populacji docelowej AWB.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Perspektywa, warianty i horyzont czasowy AWB. Perspektywa płatnika publicznego (NFZ), pacjenta i społeczna AWB. Wariant najbardziej prawdopodobny, minimalny i maksymalny AWB. Definicja i długość horyzontu czasowego AWB.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kategorie kosztowe AWB. Koszty bezpośrednie (medyczne i niemedyczne) oraz pośrednie.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do analizy wpływu na budżet.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Główne elementy analizy wpływu na budżet.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacja wyników analizy wpływu na budżet.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Najczęstsze i najpoważniejsze błędy analizy wpływu na budżet wnioskodawcy
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wiarygodność analiz wpływu na budżet.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wytyczne AOTMiT oraz światowe w zakresie analizy wpływu na budżet.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Porównanie BIA z CEA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Populacja docelowa – źródła danych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Koszty bezpośrednie i pośrednie w zależności od perspektywy analizy.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1844 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1510, z późn. zm.)
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
Uzupełniająca
Strony www
4. https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W05 EK_ZP2_W24 EK_ZP2_W32 EK_ZP2_U14 EK_ZP2_K01 EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin na ocenę (forma ustana).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Liczba możliwych terminów zdania egzaminu: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.