Analiza efektywności technologii medycznych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.06 - Zna proces planowania badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych. ZP2.W.14 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów zdrowotnych i społecznych na zdrowie. ZP2.W.27 - Zna źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.05 - Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań. ZP2.U.18 - Ocenia sytuację finansową podmiotu świadczącego usługi medyczne i sporządza biznes plan oraz plan przychodów i kosztów realizacji programów profilaktyki i promocji zdrowia.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy klinicznej i analizy ekonomicznej w ocenie technologii medycznych (HTA)
Znajomość definicji, celów analizy problemu decyzyjnego
Znajomość definicji, celów analizy klinicznej i analizy ekonomicznej
Umiejętność interpretowania wyników analizy klinicznej i analizy ekonomicznej
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja, cele, zakres analizy problemu decyzyjnego (APD) w HTA.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definiowanie problemu decyzyjnego (schemat PICO) – populacja docelowa, interwencja i komparatory, definiowanie i rodzaje punktów końcowych.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
APD – wytyczne praktyki klinicznej i rekomendacje refundacyjne.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja i etapy AKL w HTA.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Hierarchia doniesień naukowych odnoszących się do terapii oraz jakość dowodów naukowych; Porównania pośrednie technologii medycznych na podstawie badań klinicznych
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja, cele, rodzaje analiz ekonomicznych (AE) w HTA.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Pomiar efektów zdrowotnych i kosztów w AE.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje AE (kosztów – efektywności, kosztów – użyteczności, minimalizacji kosztów, kosztów – konsekwencji, kosztów – korzyści).
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Quality Adjusted Life Year (QALY). Pomiar użyteczności (kwestionariusz EQ-5D, metoda loterii, wizualna skala analogowa VAS).
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Koszty w AE (bezpośrednie, pośrednie, niemierzalne)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Definicja i etapy przeglądu systematycznego baz informacji medycznej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przeglądy systematyczne vs przeglądy niesystematyczne
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Strategia wyszukiwania oraz przegląd systematyczny w bazach PubMed, Embase, Cochrane. Proces selekcji doniesień naukowych (diagram QUOROM).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Modele i rodzaje badań w medycynie
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wyników badania (istotność statystyczna, istotność kliniczna)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody syntezy wyników badań pierwotnych (ilościowe, jakościowe).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody statystycznej analizy wyników. Interpretacja przedziału ufności.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Interpretacja wyników badań, parametry: p, α, CI, względne (RR, RRR, OR), bezwzględne (ARR, NNT, NNH).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Synteza danych w zakresie skuteczności i bezpieczeństwa – metaanaliza.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena kosztowej użyteczności w HTA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Współczynniki efektywności / użyteczności kosztów ICER / ICUR i CER / CUR
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opłacalność technologii medycznych. Próg opłacalności w Polsce i wybranych krajach. Cena progowa.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawy modelowania farmakoekonomicznego.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wrażliwości. Typy analiz wrażliwości (jednokierunkowa, wielokierunkowa, graniczna/progowa, wart ości skrajnych, probabilistyczna)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wiarygodność AE.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
2. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
3. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
4. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
5. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
6. Torgerson C. Systematic Reviews. Continuum. 2003
7. Egger M, Smith GD, Altman DG. Systematic reviews in Health care. Meta-analysis in context. BMJ 2001.
8. Khan KS, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to Support Evidence-based Medicine. How to Review and Apply Findings of Healthcare Research. Royal Society of Medicine Press 2003.
9. Whitehead A. Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Wiley 2002.
10. Bland M. An Introduction to Medical Statistics. Oxford University Press 2000.
11. Annemans L. Health economics for non-economists. Academia Press 2008.
12. Carr AJ, Higginson IJ, Robinson PG. Quality of Life. BMJ Books 2003.
13. Donaldson C. Priority Setting Toolkit. A Guide to the Use of Economics in Healthcare Decision Making. BMJ Books 2004.
14. Drummond MF, Sculpher MJ, Torrance GW, O"Brien BJ, Stoddart GL. Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Oxford University Press 2005.
15. Muennig P. Designing and Conducting Cost-Effectiveness Analyses in Medicine and Health Care. Jossey-Bass 2002.
16. Parmigiani G. Modelling in Medical Decision Making. A Bayesian Approach. Wiley 2002.
17. Saltelli A, Tarantola S, Campolongo F, Ratto M. Sensitivity Analysis in Practice. Wiley 2004.
Uzupełniająca
Strony www
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
http://ovidsp.ovid.com/autologin.cgi
http://www.cochrane.org/
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W05 EK_ZP2_W24 EK_ZP2_W32 EK_ZP2_U14 EK_ZP2_K01 EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin na ocenę (forma ustana).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Liczba możliwych terminów zdania egzaminu: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.