Biostatystyka

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Marta Zalewska, dr Katarzyna Kobylińska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Ogólna znajomość podstawowych technik analizy danych.
2.
Umiejętność współpracy z profesjonalnymi statystykami.
3.
Zapoznanie z zasadami weryfikacji hipotez statystycznych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.07 - Zna zasady metod wnioskowania statystycznego.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.03 - Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami środowiskowymi i społeczno-ekonomicznymi. ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.10 - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą.
Zakres tematyczny
1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych i podsumowanie danych , 2. Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: zmienna losowa, wartość oczekiwana i wariancja, 3. Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych, 4. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji-jedno i dwupróbkowe.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jedno i dwupróbkowe
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Test chi-kwadrat. Tabelki czteropolowe. Przedział ufności dla OR i RR.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Test współczynnika korelacji. Prosta regresja liniowa.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jedno i dwupróbkowe
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Test chi-kwadrat. Tabelki czteropolowe. Przedział ufności dla OR i RR. Test współczynnika korelacji. Prosta regresja liniowa.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa, 2003. 2. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki. 3. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 4. Materiały dydaktyczne na stronie https://biostatystykanzc.wum.edu.pl
Uzupełniająca
5. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005. 6. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002 7. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.W.07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kartkówki, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Pozytywna ocena projektu i uczestnictwo w zajęciach
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.U.03
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kartkówki, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Pozytywna ocena projektu i uczestnictwo w zajęciach
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.U.13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kartkówki, prace domowe, projekt
Kryterium zaliczenia
Pozytywna ocena projektu i uczestnictwo w zajęciach
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.K.10
Kryterium zaliczenia
Pozytywna ocena projektu i uczestnictwo w zajęciach
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kartkówki, prace domowe, projekt
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez Sprawdzian, prace domowe oraz odrabianie godzin poprzez przygotowanie projektu własnej analizy danych. Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi. Do zaliczenia końcowego można podchodzić dwa razy.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.