Przywództwo i negocjacje w ochronie zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
W związku z zarządzeniem Rektora WUM nr 164/2025 nastąpi zmiana jednostki realizującej przedmiot
Kod jednostki
W związku z zarządzeniem Rektora WUM nr 164/2025 nastąpi zmiana jednostki realizującej przedmiot
Osoba odpowiedzialna za sylabus
prof. dr hab. Aleksandra Czerw
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.09 - Posiada wiedzę na temat procesów interpersonalnych i edukacji zdrowotnej. ZP2.W.11 - Zna i rozumie narzędzia informacyjne i informatyczne przy opracowywaniu i realizacji programów zdrowotnych i społecznych. ZP2.W.13 - Zna metody badań przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych. ZP2.W.15 - Rozumie wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia. ZP2.W.22 - Zna narzędzia zarządzania strategicznego i operacyjnego na różnych poziomach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia. ZP2.W.25 - Zna czynniki warunkujące skuteczne i efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.01 - Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole. ZP2.U.04 - Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł. ocenia ich wiarygodność oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy. ZP2.U.08 - Samodzielnie identyfikuje problemy i samodzielnie formułuje sposoby ich rozwiązywania. ZP2.U.12 - Planuje działania mające na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe i merytoryczne programów profilaktycznych. ZP2.U.14 - Identyfikuje zakres kompetencji przedstawicieli innych zawodów medycznych i metody komunikowania się z nimi w procesie opieki nad pacjentem. ZP2.U.15 - Wykorzystuje aktualne narzędzia zarządzania w ochronie zdrowia do planowania strategicznego oraz organizacji i zarządzania podmiotem leczniczym.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi ZP2.K.03 - Buduje relację partnerską jako podstawę interwencji środowiskowej oraz pracy edukacyjnej.<br> ZP2.K.04 - Ma świadomość pełnionej roli społecznej. ZP2.K.06 - Skutecznie zarządza czasem własnym i współpracowników.<br> ZP2.K.07 - Odpowiedzialnie projektuje zadania, przeznaczone dla kierowanej przez siebie grupy i wyjaśnia wymagania stawiane personelowi.<br> ZP2.K.09 - Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.
Zakres tematyczny
1. Efektywna edukacja zdrowotna. 2. Umiejętności przywódcze konieczne w organizacjach ochrony zdrowia. 3. . Negocjacje w systemie ochrony zdrowia. 4. Sposoby rozwiązywania konfliktów w zespole interdyscyplinarnym. 5. Przywództwo a efektywność jednostek ochrony zdrowia. 6. Współczese koncepcje przywództwa i jego specyfika w organizacjach ochrony zdrowia. 7. Metody i techniki pozwalające na skuteczne przywództwo w kierowaniu zespołem w organizacjach ochrony zdrowia. 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi. 9. Innowacyjność jednostek ochrony zdrowia. 10. Związki pomiędzy przywództwem a innowacyjnością jednostek ochrony zdrowia. 11. Komunikacja personelu medycznego z pacjentem. 12. Komunikacja w zespole terapeutycznym.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Zajęcia 2.
Zajęcia 3.
Zajęcia 4.
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.