1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska, aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr Anna Kłak, dr hab. Filip Raciborski, Prof. Bolesław Samoliński, dr Aneta Tomaszewska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
150
Liczba punktów ECTS
6
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.02 - Rozumie metody przeprowadzania wstępnej oceny uwarunkowań i rozpowszechnienia problemów zdrowotnych populacji. ZP2.W.06 - Zna proces planowania badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych. ZP2.W.13 - Zna metody badań przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych. ZP2.W.27 - Zna źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce. ZP2.W.33 - Rozumie zasady przygotowania raportów i prac naukowych.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.03 - Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami środowiskowymi i społeczno-ekonomicznymi. ZP2.U.04 - Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł. ocenia ich wiarygodność oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy. ZP2.U.05 - Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań. ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych. ZP2.U.19 - Prawidłowo dobiera i wykorzystuje narzędzia informatyczne wykorzystywane w zdrowiu publicznym.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.10 - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą.
Zakres tematyczny
1. Badania ilościowe. Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie badawcze
2. Zasady konstruowania pytań kwestionariuszowych i mierników złożonych
3. Badania jakościowe w zdrowiu publicznym. Wywiady indywidualne i grupowe.
4. Metody doboru próby w badaniach jakościowych i ilościowych
5. Analiza danych zastanych: desk research, analiza treści, wtórna analiza statystyczna
6. Wprowadzenie do badań marketingowych
7. Badania opisowe. Rejestry jako źródło danych
8. Badania analityczne (kliniczno-kontrolne, kohortowe)
9. Metodyka prowadzenia badań eksperymentalnych
10. Evidence Based Medicine i rzetelność w nauce.
11. Narzędzia oceny badań pierwotnych stosowane w przeglądach systematycznych i metaanalizie
12. Critcal appriasal
13. Wytyczne prawidłowego raportowania wyników
14. Specyfika pracy naukowej. Proces recenzji i przygotowania do druku.
15. Prawa autorskie. Plagiat. Zasady cytowania. Redakcja publikacji naukowej
16. Praca przeglądowa vs oryginalna.
17. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów naukowych.
18. Praca dyplomowa, jako przykład publikacji naukowej. Omówienie zasad przygotowania pracy magisterskiej, wytyczne, standardy
2. Zasady konstruowania pytań kwestionariuszowych i mierników złożonych
3. Badania jakościowe w zdrowiu publicznym. Wywiady indywidualne i grupowe.
4. Metody doboru próby w badaniach jakościowych i ilościowych
5. Analiza danych zastanych: desk research, analiza treści, wtórna analiza statystyczna
6. Wprowadzenie do badań marketingowych
7. Badania opisowe. Rejestry jako źródło danych
8. Badania analityczne (kliniczno-kontrolne, kohortowe)
9. Metodyka prowadzenia badań eksperymentalnych
10. Evidence Based Medicine i rzetelność w nauce.
11. Narzędzia oceny badań pierwotnych stosowane w przeglądach systematycznych i metaanalizie
12. Critcal appriasal
13. Wytyczne prawidłowego raportowania wyników
14. Specyfika pracy naukowej. Proces recenzji i przygotowania do druku.
15. Prawa autorskie. Plagiat. Zasady cytowania. Redakcja publikacji naukowej
16. Praca przeglądowa vs oryginalna.
17. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów naukowych.
18. Praca dyplomowa, jako przykład publikacji naukowej. Omówienie zasad przygotowania pracy magisterskiej, wytyczne, standardy
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści