1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.32 - Zna na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych. ZP2.U.20 - Planuje i przeprowadza monitorowanie, ewaluację i ocenę skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.02 - Przejawia zaangażowanie w promowanie funkcji zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnejZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu oceny technologii medycznych (HTA)
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, celów, podstaw metodologicznych, zakresu HTA
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, podziału oraz zasady finansowania technologii medycznych.
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, celów, podstaw metodologicznych, zakresu HTA
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, podziału oraz zasady finansowania technologii medycznych.
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rola HTA.
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Proces oceny technologii medycznych.
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Cel przeprowadzenia analiz HTA.
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena technologii medycznej. Ocena analityczna – Assessment. Ocena wartościująca – Appraisal.
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wykorzystanie HTA.
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozważne wydatkowanie środków finansowych.
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Definicja, podział oraz zasady finansowania technologii medycznych. Podział i finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wykaz świadczeń gwarantowanych.
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wytyczne HTA dla analizy problemu decyzyjnego (APD) i analizy klinicznej.
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wytyczne światowych agencji HTA.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
4. Lista leków refundowanych - obwieszczenia Ministra Zdrowia
https://www.gov.pl/web/zdrowie/refundacja3
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
4. Lista leków refundowanych - obwieszczenia Ministra Zdrowia
https://www.gov.pl/web/zdrowie/refundacja3
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2.W.32 EK_ ZP2.U.13 EK_ ZP2.U.20 EK_ ZP2.K.02 EK_ ZP2.K.05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Istnieje możliwość odrobienia nieobecności na zajęciach w postaci przygotowania pisemnej pacy na wcześniej ustalony temat w obszarze prowadzonego przedmiotu.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Istnieje możliwość odrobienia nieobecności na zajęciach w postaci przygotowania pisemnej pacy na wcześniej ustalony temat w obszarze prowadzonego przedmiotu.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Data aktualizacji treści