Ocena technologii medycznych w praktyce

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
24
Kalkulacja punktów ECTS
0,96
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,40
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.32 - Zna na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych. ZP2.U.20 - Planuje i przeprowadza monitorowanie, ewaluację i ocenę skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.02 - Przejawia zaangażowanie w promowanie funkcji zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnejZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu oceny technologii medycznych (HTA)
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, celów, podstaw metodologicznych, zakresu HTA
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, podziału oraz zasady finansowania technologii medycznych.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Sposoby finansowania leków i śsspż w Polsce.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
AOTMiT w systemie refundacji leków w Polsce.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje zleceń rozpatrywanych przez AOTMiT.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Proces decyzyjny. Proces oceny dokumentów HTA przez AOTMiT
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rodzaje dokumentów opracowywanych przez AOTMiT. Analiza Weryfikacyjna Agencji
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do medycyny opartej na dowodach (EBM).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opieka zdrowotna oparta na EBM.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Technologia medyczna.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Definicja HTA (ocena technologii medycznych).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Składowe HTA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rola HTA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Proces oceny technologii medycznych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Cel przeprowadzenia analiz HTA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena technologii medycznej. Ocena analityczna – Assessment. Ocena wartościująca – Appraisal.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wykorzystanie HTA.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozważne wydatkowanie środków finansowych.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Definicja, podział oraz zasady finansowania technologii medycznych. Podział i finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wykaz świadczeń gwarantowanych.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wytyczne HTA dla analizy problemu decyzyjnego (APD) i analizy klinicznej.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wytyczne światowych agencji HTA.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
4. Lista leków refundowanych - obwieszczenia Ministra Zdrowia
https://www.gov.pl/web/zdrowie/refundacja3
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2.W.32 EK_ ZP2.U.13 EK_ ZP2.U.20 EK_ ZP2.K.02 EK_ ZP2.K.05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Istnieje możliwość odrobienia nieobecności na zajęciach w postaci przygotowania pisemnej pacy na wcześniej ustalony temat w obszarze prowadzonego przedmiotu.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.