1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Konrad Furmańczyk, dr hab. Marta Zalewska, dr Mariola Chrzanowska, dr Katarzyna Kobylińska, dr Diana Dziewa-Dawidczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
125
Liczba punktów ECTS
5
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wnioskowania statystycznego.
2.
Zapoznanie z metodami estymacji podstawowych parametrów populacji.
3.
Zapoznanie z zasadami weryfikacji hipotez statystycznych.
4.
Przygotowanie do samodzielnej pracy z pakietem statystycznym R.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.07 - Zna zasady metod wnioskowania statystycznego.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.03 - Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami środowiskowymi i społeczno-ekonomicznymi. ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.10 - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą.
Zakres tematyczny
1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych i podsumowanie danych,
2. Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: zmienna losowa, wartość oczekiwana i wariancja,
3. Rozkłady zmiennych losowych: rozkłady dwumianowe, normalny, t-Studenta, chi-kwadrat,
4. Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym,
5. Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych,
5. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym -jednopróbkwe,
6. Testy istotności dla frakcji elementów wyróżnionych w populacji -jednopróbkowe,
7. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym -dwupróbkowe
8. Testy istotności dla frakcji elementów wyróżnionych w populacji -dwupróbkowe,
9. Wspołczynnik korelacji,
10. Regresja liniowa.
2. Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: zmienna losowa, wartość oczekiwana i wariancja,
3. Rozkłady zmiennych losowych: rozkłady dwumianowe, normalny, t-Studenta, chi-kwadrat,
4. Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym,
5. Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych,
5. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym -jednopróbkwe,
6. Testy istotności dla frakcji elementów wyróżnionych w populacji -jednopróbkowe,
7. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym -dwupróbkowe
8. Testy istotności dla frakcji elementów wyróżnionych w populacji -dwupróbkowe,
9. Wspołczynnik korelacji,
10. Regresja liniowa.
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do środowiska R (zapis plików, definicja obiektów, podstawowa grafika, obliczenia, testy, regresja).
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wprowadzenie do środowiska R (zapis plików, definicja obiektów, podstawowa grafika, obliczenia, testy, regresja).
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Jednopróbkowe testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji)
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Jednopróbkowe testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji)
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dwupróbkowe testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji)
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Dwupróbkowe testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji)
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Regresja liniowa
Zajęcia 26.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacje projektów analiz statystycznych
Zajęcia 27.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
kolokwium
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Łomnicki A. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa, 2003. 2. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki. 3. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022 4. Materiały dydaktyczne na stronie https://biostatystykanzc.wum.edu.pl
Uzupełniająca
5. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005. 6. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002 7. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.W.07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.U.03
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.U.13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.K.10
Kryterium zaliczenia
ocena kryteria 2,0 (ndst) <50% punktów 3,0 (dost) 50-60% 3,5 (ddb) 61-70% 4,0 (db) 71-80% 4,5 (pdb) 81-90% 5,0 (bdb) >90%
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych. Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi. Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.
Data aktualizacji treści