1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. med. i o zdr. Grzegorz Juszczyk
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. med. i o zdr. Grzegorz Juszczyk
Prowadzący zajęcia
Dr hab. Grzegorz Juszczyk
Prof. Roman Danielewicz
Dr Krzysztof Samoliński
Prof. Roman Danielewicz
Dr Krzysztof Samoliński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
150
Liczba punktów ECTS
6
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z aktualnymi zakresami funkcji zdrowia publicznego i mechanizmami ich realizacji w warunkach polskich i międzynarodowych oraz omówienie głównych elementów systemów zdrowia publicznego i systemów ochrony zdrowia na świecie
2.
Zapoznanie studentów z kluczowymi zagrożeniami zdrowia publicznego i metodami przeciwdziałania im oraz ograniczania ryzyka dla społeczeństwa
3.
Kształtowanie umiejętności i postaw stałego doskonalenia zawodowego w wymiarze analizy oraz kreowania polityki zdrowotnej oraz mobilizacji społecznej na rzecz zdrowia społeczeństwa
4.
Przekazanie podstawowych informacji o funkcjonowaniu Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego
5.
Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi i organizacyjnymi w zakresie pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce (przepisy prawne, instytucje koordynujące i nadzorujące) oraz zasadami finansowania procedur transplantacyjnych i ich dokumentowania (rejestry transplantacyjne). Wprowadzenie do zagadnień społecznych i etycznych w medycynie transplantacyjnej, w tym kwestie handlu narządami.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.01 - Posiada pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z czynnikami ryzyka – behawioralnymi, metabolicznymi i środowiskowymi. ZP2.W.04 - Wykazuje wiedzę w zakresie organizacji i finansowania systemów zdrowia publicznego oraz ochrony zdrowia w Polsce i na świecie. ZP2.W.08 - Zna zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej i społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim. ZP2.W.10 - Zna i rozumie sposoby definiowania, koncepcje teoretycznych i modele zdrowia, choroby oraz niepełnosprawności. ZP2.W.12 - Zna i rozumie zadania i rolę zintegrowanych systemów zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zagrożeniach zdrowia publicznego. ZP2.W.15 - Rozumie wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia. ZP2.W.20 - Zna i rozumie główne trendy i projekty w zdrowiu publicznym i promocji zdrowia w kontekście lokalnym, krajowym oraz w szerszej, europejskiej i światowej perspektywie.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.08 - Samodzielnie identyfikuje problemy i samodzielnie formułuje sposoby ich rozwiązywania. ZP2.U.10 - Opisuje i dyskutuje główne strategie zdrowotne wybranych krajów europejskich oraz strategie zdrowia publicznego organizacji międzynarodowych. ZP2.U.19 - Prawidłowo dobiera i wykorzystuje narzędzia informatyczne wykorzystywane w zdrowiu publicznym.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi ZP2.K.02 - Przejawia zaangażowanie w promowanie funkcji zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnejZP2.K.04 - Ma świadomość pełnionej roli społecznej. ZP2.K.05 - Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego.<br> ZP2.K.08 - Docenia rolę dobrych praktyk profilaktyki psychospołecznych zagrożeń w środowisku pracy.
Zakres tematyczny
1. Funkcje zdrowia publicznego w ujęciu międzynarodowym 2. Monitorowanie sytuacji zdrowotnej - główne źródła danych 3. Systemy zdrowia publicznego na świecie - organizacja i finansowanie 4. Rola organizacji międzynarodowych w zdrowiu publicznym 5. Rola Narodowych Instytutów Zdrowia Publicznego w realizacji funkcji zdrowia publicznego na poziomie krajowym 6. Główne modele systemów ochrony zdrowia na świecie 7. Monitorowanie i zapewnienie dostępności do świadczeń zdrowotnych 8. Mechanizmy kształtowania polityki zdrowotnej na poziomie krajowym i międzynarodowym. 9. Szczepienia ochronne i badania przesiewowe jako kluczowe narzędzia zdrowia publicznego 10. Zarządzanie zagrożeniami zdrowia publicznego - pandemia, katastrofy naturalne, antybiotykooporność 11. Zdrowie w środowisku pracy 12. Otyłość jako wyzwania zdrowia publicznego o wymiarze ekonomicznym, społecznym i zdrowotnym – studium przypadku 13. Kadry w zdrowiu publicznym - model kształcenia i zadania systemowe 14. Organizacja pobierania i przeszczepiania narządów 15. Organizacja systemu ratownictwa medycznego w Polsce
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zdrowie w środowisku pracy - ZP2.W.01, ZP2.W.10, ZP2.W.20
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05, ZP2.K.08
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05, ZP2.K.08
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Mobilizacja społeczna i zwiększanie uczestnictwa w systemie ochrony zdrowia - ZP2.W.08, ZP2.W.10, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Palenie tytoniu i spożywanie alkoholu jako główne czynniki ryzyka zdrowotnego w krajach europejskich - ZP2.W.01, ZP2.W.08, ZP2.W.10, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Otyłość jako wyzwanie zdrowia publicznego o wymiarze ekonomicznym, społecznym i zdrowotnym – studium przypadku - ZP2.W.01, ZP2.W.08, ZP2.W.10, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kadry w zdrowiu publicznym - model kształcenia i zadania systemowe - ZP2.W.08, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prawodawstwo międzynarodowe i polskie w zakresie medycyny transplantacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem pobierania i przeszczepiania narządów - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zagadnienia społeczne i etyczne dotyczące pobierania i przeszczepiania narządów. Handel narządami i turystyka transplantacyjna jako zagadnienie etyczne i zagrożenie dla zdrowia publicznego - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Jednostki systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego – zespoły ratownictwa medycznego, szpitalne oddziały ratunkowe. - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
System powiadamia ratunkowego. - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ratownik, Ratownik Medyczny, Pielęgniarka systemu, Lekarz systemu. - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Organizacja Państwowego Ratownictwa Medycznego na przykładzie województwa Mazowieckiego. - ZP2.W.04, ZP2.W.10, ZP2.W.12
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19
ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.05
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Włodarczyk WC. Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach. Wyd. UJ. Kraków, 2024.
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Golinowska S. (red.). Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny. Wyd. Naukowe Scholar. Warszawa, 2022.
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Golinowska S. (red.). Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny. Wyd. Naukowe Scholar. Warszawa, 2022.
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
Uzupełniająca
Włodarczyk WC. Juszczyk G. Zdrowie publiczne 3.0. Wnioski po pandemii Covid-19. Perspektywa globalna. Wyd. NIZP PZH-PIB. Warszawa, 2022. Do pobrania: https://profibaza.pzh.gov.pl/sites/default/files/pliki/Archiwum/1_1/zdrowie-publiczne-www.pdf
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: ttp://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
Medycyna transplantacyjna dla pielęgniarek; red. Jarosław Czerwiński, Piotr Małkowski. PZWL 2017.
USTAWA z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych, rozdział 3 art. 33.
USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej rozdział 2, art. 4
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie ramowych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach przez dyspozytora medycznego
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: ttp://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
Medycyna transplantacyjna dla pielęgniarek; red. Jarosław Czerwiński, Piotr Małkowski. PZWL 2017.
USTAWA z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych, rozdział 3 art. 33.
USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej rozdział 2, art. 4
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie ramowych procedur obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach przez dyspozytora medycznego
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.W.01, ZP2.W.04, ZP2.W.08, ZP2.W.10, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20 ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19 ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05, ZP2.K.08
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie semestralne:
Opracowanie podczas zajęć seminaryjnych dokumentu typu policy brief, z wykorzystaniem czasu na samokształcenie , dla wybranego problemu zdrowia publicznego w jednym z trzech kluczowych poziomów oddziaływania.
SYSTEM: Propozycja zmian w aktualnym systemie zdrowia publicznego w Polsce.
INTERWENCJA: Podpozycja interwencji profilaktycznej ukierunkowanej na określony problem zdrowotny.
SIEDLISKO: Propozycja rozwiązań promujących zdrowie pracowników w zakładzie pracy, szkole, gminie, powiecie, województwie, etc.).
Opracowanie podczas zajęć seminaryjnych dokumentu typu policy brief, z wykorzystaniem czasu na samokształcenie , dla wybranego problemu zdrowia publicznego w jednym z trzech kluczowych poziomów oddziaływania.
SYSTEM: Propozycja zmian w aktualnym systemie zdrowia publicznego w Polsce.
INTERWENCJA: Podpozycja interwencji profilaktycznej ukierunkowanej na określony problem zdrowotny.
SIEDLISKO: Propozycja rozwiązań promujących zdrowie pracowników w zakładzie pracy, szkole, gminie, powiecie, województwie, etc.).
Kryterium zaliczenia
1. Diagnoza problemu 0- 5pkt
2. Precyzyjna propozycja rozwiązania 0-5 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji na podstawie dowodów 0-5 pkt
4. Analiza SWOT propozycji 0-5 pkt.
Maksymalna liczba punktów – 20.
Do zaliczenia semestralnego konieczne jest uzyskanie co najmniej 3 pkt w każdym z czterech obszarów oceny oraz łącznie co najmniej 12 pkt.
2. Precyzyjna propozycja rozwiązania 0-5 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji na podstawie dowodów 0-5 pkt
4. Analiza SWOT propozycji 0-5 pkt.
Maksymalna liczba punktów – 20.
Do zaliczenia semestralnego konieczne jest uzyskanie co najmniej 3 pkt w każdym z czterech obszarów oceny oraz łącznie co najmniej 12 pkt.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP2.W.01, ZP2.W.04, ZP2.W.08, ZP2.W.10, ZP2.W.12, ZP2.W.15, ZP2.W.20 ZP2.U.08, ZP2.U.10, ZP2.U.19 ZP2.K.01, ZP2.K.02, ZP2.K.04, ZP2.K.05, ZP2.K.08
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin końcowy – test jednokrotnego wyboru złożony z 60 pytań (jedno pytanie testowe do jednej godziny dydaktycznej z udziałem nauczyciela akademickiego)
Kryterium zaliczenia
90–100% – bardzo dobry,
80–89% – ponad dobry,
70–79% – dobry,
60–69% – dość dobry,
50–59% – dostateczny,
<50% – niedostateczny.
80–89% – ponad dobry,
70–79% – dobry,
60–69% – dość dobry,
50–59% – dostateczny,
<50% – niedostateczny.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści