1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Prowadzący zajęcia
dr Anna Kłak, dr. hab. Filip Raciborski, prof. Bolesław Samoliński, dr Aneta Tomaszewska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
200
Liczba punktów ECTS
8
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP2.W.02 - Rozumie metody przeprowadzania wstępnej oceny uwarunkowań i rozpowszechnienia problemów zdrowotnych populacji. ZP2.W.06 - Zna proces planowania badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych. ZP2.W.13 - Zna metody badań przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych. ZP2.W.27 - Zna źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce. ZP2.W.33 - Rozumie zasady przygotowania raportów i prac naukowych.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP2.U.03 - Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami środowiskowymi i społeczno-ekonomicznymi. ZP2.U.04 - Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł. ocenia ich wiarygodność oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy. ZP2.U.05 - Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań. ZP2.U.13 - Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia przyczyn występowania wybranych problemów zdrowotnych. ZP2.U.19 - Prawidłowo dobiera i wykorzystuje narzędzia informatyczne wykorzystywane w zdrowiu publicznym.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP2.K.10 - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą.
Zakres tematyczny
1. Badania ilościowe. Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie badawcze
2. Zasady konstruowania pytań kwestionariuszowych i mierników złożonych
3. Badania terenowe w praktyce. System kontroli jakości danych
4. Badania jakościowe w zdrowiu publicznym. Wywiady indywidualne i grupowe.
5. Metody doboru próby w badaniach jakościowych i ilościowych
6. Analiza danych zastanych: desk research, analiza treści, wtórna analiza statystyczna
7. Wprowadzenie do badań marketingowych
8. Badania opisowe. Rejestry jako źródło danych
9. Badania analityczne (kliniczno-kontrolne, kohortowe)
10. Metodyka prowadzenia badań eksperymentalnych
11. Evidence Based Medicine i rzetelność w nauce.
12. Narzędzia oceny badań pierwotnych stosowane w przeglądach systematycznych i metaanalizie
13. Critcal appriasal
14. Wytyczne prawidłowego raportowania wyników
15. Specyfika pracy naukowej. Proces recenzji i przygotowania do druku
16. Prawa autorskie. Plagiat. Zasady cytowania. Redakcja publikacji naukowej
17. Praca przeglądowa vs oryginalna
18. Zasady opracowania i wizualizacji danych
19. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów naukowych
20. Praca dyplomowa, jako przykład publikacji naukowej. Zasady przygotowania pracy magisterskiej, wytyczne, standardy
2. Zasady konstruowania pytań kwestionariuszowych i mierników złożonych
3. Badania terenowe w praktyce. System kontroli jakości danych
4. Badania jakościowe w zdrowiu publicznym. Wywiady indywidualne i grupowe.
5. Metody doboru próby w badaniach jakościowych i ilościowych
6. Analiza danych zastanych: desk research, analiza treści, wtórna analiza statystyczna
7. Wprowadzenie do badań marketingowych
8. Badania opisowe. Rejestry jako źródło danych
9. Badania analityczne (kliniczno-kontrolne, kohortowe)
10. Metodyka prowadzenia badań eksperymentalnych
11. Evidence Based Medicine i rzetelność w nauce.
12. Narzędzia oceny badań pierwotnych stosowane w przeglądach systematycznych i metaanalizie
13. Critcal appriasal
14. Wytyczne prawidłowego raportowania wyników
15. Specyfika pracy naukowej. Proces recenzji i przygotowania do druku
16. Prawa autorskie. Plagiat. Zasady cytowania. Redakcja publikacji naukowej
17. Praca przeglądowa vs oryginalna
18. Zasady opracowania i wizualizacji danych
19. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów naukowych
20. Praca dyplomowa, jako przykład publikacji naukowej. Zasady przygotowania pracy magisterskiej, wytyczne, standardy
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści