Podstawy programów zdrowotnych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
fakultatywny
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,40
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP1.W.02 - Rozumie pojęcia etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, oraz znaczenie wpływu społeczeństwa i presji społecznej na styl życia i podejmowanie zachowań związanych ze zdrowiem. ZP1.W.08 - Zna podstawy teoretyczne i metodologiczne budowy strategii zdrowotnych oraz programów zdrowotnych i społecznych. ZP1.W.09 - Zna podstawy oceny ekonomicznej programów ochrony zdrowia. ZP1.W.12 - Zna podstawy prawne i finansowe udzielania świadczeń zdrowotnych i realizowania programów zdrowotnych. ZP1.W.14 - Zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej i edukacji zdrowotnej. ZP1.W.15 - Zna i rozumie strategie stosowane na różnych poziomach oddziaływań profilaktycznych i promocji zdrowia. ZP1.W.17 - Zna i rozumie zasady współpracy z władzami państwowymi, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami zajmującymi się promocją zdrowia i profilaktyką w wymiarze zdrowotnym i społecznym.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP1.U.02 - Identyfikuje podstawowe bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w populacji i stosuje adekwatne metody komunikacji w procesie dydaktycznym. ZP1.U.08 - Posiada umiejętności udziału w tworzeniu i wdrażaniu lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia publicznego. ZP1.U.09 - Opracowuje podstawowe materiały informacyjne i edukacyjne w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia. ZP1.U.10 - Posiada umiejętności współpracy z instytucjami publicznymi, mediami, lokalną społecznością i organizacjami pozarządowymi we wdrażaniu i integrowaniu działań prozdrowotnych. ZP1.U.12 - Planuje i realizuje edukację zdrowotną w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie. ZP1.U.13 - Definiuje zasady współpracy z podmiotami uczestniczącymi w edukacji zdrowotnej społeczeństwa. ZP1.U.14 - Konstruuje schemat interwencji zdrowia publicznego. ZP1.U.15 - Wyjaśnia zasady planowania i wdrażania monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia. ZP1.U.18 - Omawia zasady prowadzenia dokumentacji medycznej i organizacji procesu realizacji badań przesiewowych i szczepień ochronnych. ZP1.U.19 - Stosuje w praktyce przepisy prawa, mające wpływ na prowadzenie działalności w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej. ZP1.U.24 - Definiuje podstawowe zasady planowania i monitorowania budżetów programów profilaktycznych i promocji zdrowia oraz podmiotu leczniczego.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP1.K.05 - Inicjuje tworzenie i wdrażanie lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia populacji.
Zakres tematyczny
1.Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu analizy potrzeb zdrowotnych 2.Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu planowania, wdrażania oraz realizacji programów zdrowotnych
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Organizacyjnie i prawnie o PPZ.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Podstawowe dokumenty wykorzystywane podczas oceny PPZ.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Narzędzia wykorzystywane w celu tworzenia materiałów analitycznych.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Praktyczne wyszukiwanie dowodów naukowych i wykorzystywanie ich w praktyce przy tworzeniu projektów PPZ.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wytyczne kliniczne, jako źródło danych w zdrowiu publicznym.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rekomendacje AOTMiT – podstawa prawna i wpływ na politykę zdrowotną JST.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Raport analityczny – naukowa podstawa rekomendacji dla programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rada ds. programu – rekomendacje jako nowe podejście w planowaniu programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przykłady rekomendacji AOTMiT.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Od teorii do praktyki – przykładowy program polityki zdrowotnej zgodny z rekomendacją AOTMiT.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opis choroby lub problemu zdrowotnego i uzasadnienie wprowadzenia programu polityki zdrowotne.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dane epidemiologiczne.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Cel główny programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Cele szczegółowe programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Mierniki efektywności realizacji programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Charakterystyka populacji docelowej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Charakterystyka interwencji, jakie są planowane w ramach PPZ.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kryteria kwalifikacji do udziału w programie polityki zdrowotnej oraz kryteria wyłączenia z programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Sposób udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach programu polityki zdrowotnej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Sposób zakończenia udziału w programie polityki zdrowotnej.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2021 poz. 1285, z późn. zm.) 2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie wzoru programu polityki zdrowotnej, wzoru raportu końcowego z realizacji programu polityki zdrowotnej oraz sposobu sporządzenia projektu programu polityki zdrowotnej i raportu końcowego z realizacji programu polityki zdrowotnej (Dz.U. 2017 poz. 2476) 3. Topór-Mądry R. (red.) Model oceny potrzeb zdrowotnych w społecznościach lokalnych: metody i narzędzia, Kraków 2017 4. Wójcik M. (red.) Samorządowe programy Zdrowotne. Jak je dobrze realizować? Poradnik dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2013 5. AOTMiT (2021). Centrum Naukowe GBD. Pozyskano z: www.aotm.gov.pl/gbd, dostęp z 13.09.2022 6. McDavid JC., Huse I., Hawthorn L. Program Evaluation and Performance Measurement – An Introduction to practise, Sage 2013 7. Swerissen H., Crisp BR. The sustainbility of health promotion interventions for different levels of social organization. Health Promot Int 2004 Mar; 19(1): 123-30
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W08 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U17 EK_ZP1_U20 EK_ZP1_K05 EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test)
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.