Język angielski

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n. hum. Maciej Ganczar
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Bartosz Dębski, dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
150
Liczba punktów ECTS
6
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,40
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
90
Kalkulacja punktów ECTS
3,60
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie słownictwa angielskiego specjalistycznego w zakresie podstawowych dziedzin i problemów zdrowia i problemów zdrowia publicznego
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym nabycie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie słownictwa angielskiego specjalistycznego w zakresie podstawowych dziedzin i problemów zdrowia i problemów zdrowia publicznego
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP1.U.26 - Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym.
Zakres tematyczny
1. definicja i zadania zdrowia publicznego
2. instytucje zdrowia publicznego
3. podstawowa terminologia z zakresu anatomii i medycyny
4. podstawowa terminologia dotycząca organizacji systemu opieki zdrowotnej
5. pracownicy systemu ochrony zdrowia
6. podstawowa terminologia z zakresu epidemiologii
7. interpretacja wykresów i danych statystycznych
8. sporządzanie sprawozdań
9. determinanty zdrowia
10. zdrowy styl życia
11. choroby cywilizacyjne
12. promocja zdrowego stylu życia
13. zaburzenia odżywiania
14. uzależnienia i profilaktyka uzależnień
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie programu kursu, kryteriów zaliczenia oraz regulaminu SJO. Format i tematyka prezentacji multimedialnej. Zdrowie publiczne – definicja, cele, zadania.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Polskie, zagraniczne i międzynarodowe organizacje działające w obszarze zdrowia publicznego, ich cele i programy
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy (wybrane słownictwo).
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy (wybrane słownictwo).
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy (wybrane słownictwo).
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu medycyny cz.1 - narządy i układy narządów, choroby i objawy (wybrane słownictwo).
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zapadalność i chorobowość - interpretacja wykresów i danych statystycznych.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zapadalność i chorobowość - interpretacja wykresów i danych statystycznych.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.2 – pracownicy ochrony zdrowia, specjalności i specjaliści.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.2 – pracownicy ochrony zdrowia, specjalności i specjaliści.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.3 - organizacja systemu opieki zdrowotnej (poziomy opieki zdrowotnej; rodzaje szpitali; oddziały szpitalne; inne placówki opieki zdrowotnej)
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podstawowa terminologia z zakresu nauk medycznych cz.3 - organizacja systemu opieki zdrowotnej (poziomy opieki zdrowotnej; rodzaje szpitali; oddziały szpitalne; inne placówki opieki zdrowotnej)
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język prezentacji i prezentacje w dziedzinie zdrowia publicznego. Przygotowanie do wystąpień publicznych w języku angielskim. Prezentacje studentów.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 1 semestrze
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Wybrany tekst specjalistyczny.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język sprawozdań w zdrowiu publicznym (w tym przygotowanie raportu)
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Język sprawozdań w zdrowiu publicznym (w tym przygotowanie raportu)
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Czynniki warunkujące stan zdrowia, ich ocena i znaczenie z punktu widzenia zdrowia publicznego
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Styl życia a stan zdrowia. Definicja zdrowego stylu życia.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Sporządzanie ankiet dotyczących zdrowego stylu życia, ich zastosowanie i interpretacja.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Sporządzanie ankiet dotyczących zdrowego stylu życia, ich zastosowanie i interpretacja.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Cukrzyca, otyłość i inne choroby cywilizacyjne.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Promocja zdrowego trybu życia, odżywiania oraz ruchu - przykłady inicjatyw społecznych. Kształtowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. 
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Promocja zdrowego trybu życia, odżywiania oraz ruchu - przykłady inicjatyw społecznych. Kształtowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. 
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zaburzenia odżywiania. 
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Uzależnienia - definicja, leczenie i prewencja. 
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Uzależnienia - definicja, leczenie i prewencja. 
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza wybranego tekstu specjalistycznego – prezentacje studentów.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 2 semestrze.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Podsumowanie semestru.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Patoka Zofia: English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2008
Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga: Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage 2017
Uzupełniająca
Guest Charles, Ricciardi Walter, Kawachi Ichiro, Lang Iain (eds.): Oxford Handbook of Public Health Practice. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press 2013
Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013
Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji.
Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP1.U.26, ZP1.K.09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia; dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia np. przeczytanie i opracowanie artykułu prasowego/reportażu lub przygotowanie słownictwa z wyznaczonego zakresu tematycznego (w formie ustnej lub pisemnej)
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP1.U.26, ZP1.K.09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 1 i po 2 semestrze składające się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.)
Kryterium zaliczenia
≥60%; oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP1.U.26, ZP1.K.09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
Semestr 1: prezentacja multimedialna (np.: omówienie wybranego problemu zdrowia publicznego)
semestr 2: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
Kryterium zaliczenia
zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr, samodzielność wypowiedzi; ocena zgodna ze skalą ocen SJO WUM
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, prof. WUM, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl

Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).
SJO nie prowadzi koła naukowego.

Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/

Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
 
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5  (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.