1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. Magdaldena Woynarowska
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Magdaldena Woynarowska
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska (NZB, moduł 1.Techniki studiowania))
e-mail: magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
dr n. o zdr. Piotr Samel-Kowalik (NZC, moduł 2. Wstęp do IT))
e-mail: piotr.samel-kowalik@wum.edu.pl
e-mail: magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
dr n. o zdr. Piotr Samel-Kowalik (NZC, moduł 2. Wstęp do IT))
e-mail: piotr.samel-kowalik@wum.edu.pl
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Moduł 1. Techniki studiowania
C1 - Pomoc studentom w rozwijaniu kompetencji (rozumienia, umiejętności, postaw, motywacji) niezbędnych do własnego uczenia się w czasie studiów i po ich ukończeniu.
C1 - Pomoc studentom w rozwijaniu kompetencji (rozumienia, umiejętności, postaw, motywacji) niezbędnych do własnego uczenia się w czasie studiów i po ich ukończeniu.
2.
Moduł 1. Techniki studiowania
C2 - Zachęcanie studentów do aktywnego uczenia się i brania odpowiedzialności za swoje uczenie się.
C2 - Zachęcanie studentów do aktywnego uczenia się i brania odpowiedzialności za swoje uczenie się.
3.
Moduł 1. Techniki studiowania
C3 - Zapoznanie studentów z koncepcją umiejętności psychospołecznych, uświadomienie im potrzeby ich rozwijania w kontekście uczenia się, funkcjonowania osobistego i zawodowego oraz zachęcenie do ich doskonalenia (ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania sobą w czasie).
C3 - Zapoznanie studentów z koncepcją umiejętności psychospołecznych, uświadomienie im potrzeby ich rozwijania w kontekście uczenia się, funkcjonowania osobistego i zawodowego oraz zachęcenie do ich doskonalenia (ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania sobą w czasie).
4.
Moduł 2. Wstęp do IT
C4 - Poznanie podstawowych technik pracy z pakietem MS Office. Zapoznanie z funkcjonalnościami pozwalającymi na wykorzystanie wskazanych narzędzi w pracy nad materiałami naukowymi i rozwoju naukowym.
C4 - Poznanie podstawowych technik pracy z pakietem MS Office. Zapoznanie z funkcjonalnościami pozwalającymi na wykorzystanie wskazanych narzędzi w pracy nad materiałami naukowymi i rozwoju naukowym.
5.
Moduł 2. Wstęp do IT
C5 - Poznanie podstawowych funkcjonalności pakietu MS Office związanych w szczególności z obsługą
MS Word, MS Excel. Zapoznanie z możliwościami pakietu MS Office w kontekście rozwoju zawodu, wiedzy i praktyki,
podnoszenia jakości świadczeń oraz prowadzenia wymiany informacji w zakresie swojej specjalności.
C5 - Poznanie podstawowych funkcjonalności pakietu MS Office związanych w szczególności z obsługą
MS Word, MS Excel. Zapoznanie z możliwościami pakietu MS Office w kontekście rozwoju zawodu, wiedzy i praktyki,
podnoszenia jakości świadczeń oraz prowadzenia wymiany informacji w zakresie swojej specjalności.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP1.U.01 - Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie. ZP1.U.07 - Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną. ZP1.U.09 - Opracowuje podstawowe materiały informacyjne i edukacyjne w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia. ZP1.U.11 - Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim. ZP1.U.17 - Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP1.K.01 - Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych.<br> ZP1.K.09 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny.<br> ZP1.K.13 - Prezentuje postawę uznania roli ustawicznego kształcenia się i dbałości o zdrowie własne i innych osób.
Zakres tematyczny
- Uczenie się jako kompetencja całożyciowa
- Cele, determinanty studiowania
- Metody studiowania
- Styl życia a studiowanie
- Umiejętności psychospołeczne
- Zarządzanie sobą w czasie
- Zintegrowane środowisko biurowe w pracy naukowej i zdalnej. Wykorzystanie narzędzi AI w pracy biurowej
- MS Office – przegląd podstawowych funkcjonalności
- MS Word – automatyzacja, formatowanie, spisy treści i listy
- MS Excel – wprowadzanie i formatowanie danych, ochrona zawartości, tabele, obszary wydruku, tabele przestawne i wizualizacja danych
- Cele, determinanty studiowania
- Metody studiowania
- Styl życia a studiowanie
- Umiejętności psychospołeczne
- Zarządzanie sobą w czasie
- Zintegrowane środowisko biurowe w pracy naukowej i zdalnej. Wykorzystanie narzędzi AI w pracy biurowej
- MS Office – przegląd podstawowych funkcjonalności
- MS Word – automatyzacja, formatowanie, spisy treści i listy
- MS Excel – wprowadzanie i formatowanie danych, ochrona zawartości, tabele, obszary wydruku, tabele przestawne i wizualizacja danych
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tajniki przetrwania studiów i poprawienia swoich ocen:
- Czytanie tekstów
- Robienie notatek
- Pisanie prac
- Nauka do egzaminów
- Strategie poprawy pamięci
- Czytanie tekstów
- Robienie notatek
- Pisanie prac
- Nauka do egzaminów
- Strategie poprawy pamięci
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prozdrowotny styl życia ze szczególnym uwzględnieniem zasad higieny cyfrowej
- Styl życia a uczenie się
- Autodiagnoza dbałości o zdrowie
- Styl życia a uczenie się
- Autodiagnoza dbałości o zdrowie
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Umiejętności psychospołeczne:
- Definicja i rodzaje umiejętności psychospołecznych.
- Znaczenie umiejętności psychospołecznych.
- Samoocena umiejętności psychospołecznych.
- Definicja i rodzaje umiejętności psychospołecznych.
- Znaczenie umiejętności psychospołecznych.
- Samoocena umiejętności psychospołecznych.
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zarządzanie sobą w czasie jako umiejętność psychospołeczna sprzyjająca efektywnemu uczeniu się
- Pojęcie czasu: czym jest czas?, jakie korzyści wynikają z lepszego wykorzystania czasu?
- Wykorzystanie czasu: jak wykorzystujesz swój czas?, alokacja czasu: na co możemy wykorzystać czas?, wskazówki dotyczące tego, co robić, aby lepiej wykorzystać czas?
- Pojęcie czasu: czym jest czas?, jakie korzyści wynikają z lepszego wykorzystania czasu?
- Wykorzystanie czasu: jak wykorzystujesz swój czas?, alokacja czasu: na co możemy wykorzystać czas?, wskazówki dotyczące tego, co robić, aby lepiej wykorzystać czas?
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko MS Office: Omówienie podstawowych funkcjonalności.
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Word: Uruchamianie programu, omówienie struktury menu, ustawienia i opcje. Efektywne korzystanie z programu MS Word. Wykorzystanie technik automatyzacji pracy i formatowania dokumentu. Praca z listami numerowanymi, nienumerowanymi, tabelami, tworzenie spisów treści, numeracje rycin
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Excel: Uruchamianie programu, omówienie struktury menu, ustawienia i opcje. Wprowadzenie danych. Przepisywanie zawartości komórek. Tworzenie listy rozwijanej. Formatowanie komórek, w tym ochrona zawartości.
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Excel: Tworzenie zakresu danych i formatowanie tabeli. Usuwanie formatowania. Dzielenie ekranu, blokowanie widoku wierszy, definiowanie obszaru wydruku. Tabele przestawne. Przykłady tworzenia rycin. Zaawansowane funkcjonalności programu Excel.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Moduł 1. Techniki studiowania
1. Ciccarelli S.K., White J.N. (2015), Tajniki przetrwania studiów i poprawienia swoich ocen , w: Ciccarelli S.K., White J.N., Psychologia, Wyd. Rebis, Poznań 2015, s. W2-W19.
2. Ledzińska M., Czerniawska E. (2011): Uczenie się: podstawowe prawidłowości, implikacje dla praktyki, w: Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, s. 71-76.
3. Kotarski R. (2017), Włam się do mózgu, Altenberg, Warszawa.
4. Akademia Rozwoju (b.d.), Zarządzanie sobą w czasie, czyli jak znaleźć czas na to, co najważniejsze. Szkolenie na CD, Gazeta Prawna, Grupa Wydawnicza INFOR S.A. Smart Education Improve yourself for others.
Moduł 2. Wstęp do IT
1. Kursy i materiały na temat użytkowania Office 365 https://it.wum.edu.pl/node/475
1. Ciccarelli S.K., White J.N. (2015), Tajniki przetrwania studiów i poprawienia swoich ocen , w: Ciccarelli S.K., White J.N., Psychologia, Wyd. Rebis, Poznań 2015, s. W2-W19.
2. Ledzińska M., Czerniawska E. (2011): Uczenie się: podstawowe prawidłowości, implikacje dla praktyki, w: Ledzińska M., Czerniawska E., Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, s. 71-76.
3. Kotarski R. (2017), Włam się do mózgu, Altenberg, Warszawa.
4. Akademia Rozwoju (b.d.), Zarządzanie sobą w czasie, czyli jak znaleźć czas na to, co najważniejsze. Szkolenie na CD, Gazeta Prawna, Grupa Wydawnicza INFOR S.A. Smart Education Improve yourself for others.
Moduł 2. Wstęp do IT
1. Kursy i materiały na temat użytkowania Office 365 https://it.wum.edu.pl/node/475
Uzupełniająca
Moduł 1. Techniki studiowania
1. Dumont H., Istance D., Benavides F. (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Wolters Kluwer, OECD, Warszawa.
2. Bieniok H. (2010), Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Difin, Warszawa.
3. Modzelewski, P. (2016). Pokonaj odwlekanie – Rozwiń wytrwałość, Wyd. E-bookowo, Będzin.
1. Dumont H., Istance D., Benavides F. (2013), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, Wolters Kluwer, OECD, Warszawa.
2. Bieniok H. (2010), Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Difin, Warszawa.
3. Modzelewski, P. (2016). Pokonaj odwlekanie – Rozwiń wytrwałość, Wyd. E-bookowo, Będzin.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP1.U.01, ZP1.U.07, ZP1.U.11, ZP1.K.01, ZP1.K.09, ZP1.K.13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Moduł 1. Techniki studiowania
Ocenianie formujące w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć
Kolokwium zaliczeniowe pisemne w postaci pytań otwartych punktowanych lub testu
Ocenianie formujące w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć
Kolokwium zaliczeniowe pisemne w postaci pytań otwartych punktowanych lub testu
Kryterium zaliczenia
Moduł 1. Techniki studiowania
Zdobycie minimum 60% punktów
Zdobycie minimum 60% punktów
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
ZP1.U.09, ZP1.U.11, ZP1.U.17, ZP1.K.09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Moduł 2. Wstęp do IT
Zaliczenie na podstawie realizacji zadań cząstkowych
Zaliczenie na podstawie realizacji zadań cząstkowych
Kryterium zaliczenia
Moduł 2. Wstęp do IT
Spełnienie wymogów formalnych dla zaliczeń cząstkowych – rozwiązanie zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Spełnienie wymogów formalnych dla zaliczeń cząstkowych – rozwiązanie zadań realizowanych w trakcie zajęć.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści