Podstawy promocji zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr Aneta Duda-Zalewska
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Aneta Duda-Zalewska
Prowadzący zajęcia
dr hab. Dominik Olejniczak
dr Aneta Duda-Zalewska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
24
Kalkulacja punktów ECTS
0,96
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,40
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu promocji zdrowia
2.
Zapoznanie z modelami uwarunkowań zdrowia
3.
Zapoznanie z zasadami realizacji interwencji zakresu promocji zdrowia
4.
Zapoznanie z metodologią planowania interwencji
5.
Zapoznanie z zastosowaniem marketingu społecznego w promocji zdrowia
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP1.W.02 - Rozumie pojęcia etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, oraz znaczenie wpływu społeczeństwa i presji społecznej na styl życia i podejmowanie zachowań związanych ze zdrowiem. ZP1.W.08 - Zna podstawy teoretyczne i metodologiczne budowy strategii zdrowotnych oraz programów zdrowotnych i społecznych. ZP1.W.14 - Zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej i edukacji zdrowotnej. ZP1.W.15 - Zna i rozumie strategie stosowane na różnych poziomach oddziaływań profilaktycznych i promocji zdrowia. ZP1.W.17 - Zna i rozumie zasady współpracy z władzami państwowymi, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami zajmującymi się promocją zdrowia i profilaktyką w wymiarze zdrowotnym i społecznym. ZP1.W.24 - Rozumie relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP1.U.02 - Identyfikuje podstawowe bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w populacji i stosuje adekwatne metody komunikacji w procesie dydaktycznym. ZP1.U.04 - Wykorzystuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia populacji i definiowaniu problemów zdrowotnych populacji. ZP1.U.08 - Posiada umiejętności udziału w tworzeniu i wdrażaniu lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia publicznego. ZP1.U.09 - Opracowuje podstawowe materiały informacyjne i edukacyjne w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia. ZP1.U.10 - Posiada umiejętności współpracy z instytucjami publicznymi, mediami, lokalną społecznością i organizacjami pozarządowymi we wdrażaniu i integrowaniu działań prozdrowotnych. ZP1.U.12 - Planuje i realizuje edukację zdrowotną w zakresie rozpoznanych czynników ryzyka zdrowotnego i metod ograniczania ich wpływu na zdrowie. ZP1.U.13 - Definiuje zasady współpracy z podmiotami uczestniczącymi w edukacji zdrowotnej społeczeństwa. ZP1.U.14 - Konstruuje schemat interwencji zdrowia publicznego. ZP1.U.15 - Wyjaśnia zasady planowania i wdrażania monitorowania, ewaluacji i oceny skuteczności programów dotyczących profilaktyki i promocji zdrowia. ZP1.U.19 - Stosuje w praktyce przepisy prawa, mające wpływ na prowadzenie działalności w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP1.K.03 - Cechuje się postawą odpowiedzialności za środowisko naturalne oraz problemy środowiska lokalnego i zdrowie pacjentów. ZP1.K.04 - Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności.<br> ZP1.K.05 - Inicjuje tworzenie i wdrażanie lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia populacji.<br> ZP1.K.12 - Docenia rolę działań mających na celu ograniczanie stresu zawodowego i jego negatywnych skutków.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Omówienie strategii promocji zdrowia na przykładzie Polski i wybranych krajów Unii Europejskiej
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zasady tworzenia programu promocji zdrowia
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Omówienie programów i projektów promocji zdrowia na przykładzie wybranych środowisk
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Omówienie modele uwarunkowań zdrowia
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne planowanie narzędzi realizacji działania z zakresu zdrowia publicznego, wraz z uzasadnieniem projektu
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne zastosowanie programów promocji zdrowia w wybranym siedlisku. Narodowy Program Zdrowia
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zasady omawiania działań promujących zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem przejrzystości przystępności wypowiedzi dla słuchaczy
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praktyczne planowanie narzędzi realizacji działania z zakresu zdrowia publicznego
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Budowa zespołu realizacyjnego działania z zakresu zdrowia publicznego wraz z uzasadnieniem doboru
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa 2017.
2. Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. Red. Matylda Sierakowska, Irena Wrońska, wyd. PZWL. Warszawa 2015
3. Chruściel P, Ciechaniewicz W. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. Przewodnik praktyczny. Wyd. PZWL. Warszawa, 2018
Uzupełniająca
1. Lisicki T., Wilk B., Walentukiewicz A., Styl życia Uwarunkowania społeczne, Wydawnictwo AWF Gdańsk, 2005.
2. Karski J, B., Postępy promocji zdrowia przegląd międzynarodowy, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2006.
3. Lewicki C., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006.
4. Władysiuk M, Libura M, Rolska-Wójcik P, Plisko R. Rola organizacji pacjentów w systemach opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie. Warszawa 2021
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W1, W2, W3 U1, U2 K1, K2
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
opracowanie i obrona projektu programu promocji zdrowia
Możliwość zaliczenia – 2 podejścia
Kryterium zaliczenia
60%
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.