1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grzegorz Juszczyk, dr Aneta Duda-Zalewska, mgr Robert Słoniewski, dr Jakub Świtalski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
200
Liczba punktów ECTS
8
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja definicji zdrowia i jego uwarunkowań.
2.
Przedstawienie tła historycznego koncepcji zdrowia i zdrowia publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem wielowymiarowości i wielodyscyplinarności.
3.
Omówienie głównych metod analizy stanu zdrowia populacji i głównych problemów zdrowotnych w Polsce na tle krajów europejskich.
4.
Prezentacja głównych modeli organizacyjnych zapewnienia zdrowotności publicznej – programy strategiczne i model organizacyjnych systemu ochrony zdrowia.
5.
Wskazanie znaczenia badań przesiewowych w zapobieganiu negatywnym skutkom chorób.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
ZP1.W.02 - Rozumie pojęcia etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, oraz znaczenie wpływu społeczeństwa i presji społecznej na styl życia i podejmowanie zachowań związanych ze zdrowiem. ZP1.W.06 - Zna główne zagrożenia zdrowia i problemy zdrowotne ludności Polski, w tym społeczeństw lokalnych. ZP1.W.19 - Zna i rozumie przepisy prawa związane z ochroną praw pacjenta, prowadzenia dokumentacji medycznej oraz zasady etyki zawodowej osób wykonujących zawód medyczny.
Efekty kształcenia - umiejętności
ZP1.U.23 - Potrafi identyfikować procesy polityczne oraz definiuje ich wpływ na problemy zdrowia i sektora zdrowotnego.
Efekty kształcenia - kompetencje
ZP1.K.01 - Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych.<br> ZP1.K.02 - Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym.<br> ZP1.K.04 - Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności.<br> ZP1.K.07 - Upowszechnia wiedzę o celach i funkcjach zdrowia publicznego.<br> ZP1.K.10 - Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe.<br> ZP1.K.11 - Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja na temat konstrukcji systemu ochrony zdrowia. System ochrony zdrowia w Polsce i relacja między poziomami opieki. Formy opieki - podstawowa opieka zdrowotna, specjalistyczna opieka ambulatoryjna, struktura szpitali, opieka długoterminowa, pomoc doraźna, uzdrowiska, służby sanitarno-epidemiologiczne. Droga pacjenta w systemie – ciągłość i kompleksowość opieki.
EK_ZP1_U05
EK_ZP1_U08
EK_ZP1_K02
EK_ZP1_K09
EK_ZP1_U05
EK_ZP1_U08
EK_ZP1_K02
EK_ZP1_K09
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Golinowska S., Zdrowie publiczne – wymiar ekologiczny i społeczny, Wyd. Scholar, Warszawa, 2022.
2. Pinkas J., Współczesne wyzwania zdrowia publicznego, Wyd. PZWL, Warszawa, 2021.
3. Sygit M., Zdrowie Publiczne. Wyd. Wolter Kluwer Business, Warszawa, 2017
4. Blaxter M., Zdrowie, Wyd. SIC!, Warszawa, 2009.
5. Włodarczyk WC. Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach. Wyd. UJ. Kraków, 2024.
6. Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
2. Pinkas J., Współczesne wyzwania zdrowia publicznego, Wyd. PZWL, Warszawa, 2021.
3. Sygit M., Zdrowie Publiczne. Wyd. Wolter Kluwer Business, Warszawa, 2017
4. Blaxter M., Zdrowie, Wyd. SIC!, Warszawa, 2009.
5. Włodarczyk WC. Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach. Wyd. UJ. Kraków, 2024.
6. Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Uzupełniająca
Tatara T, Słoniewski R, Dera P. Systemy Opieki Zdrowotnej. Skrypt dla studentów. Oficyna Wydawnicza WUM, Warszawa 2010.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W03 EK_ZP1_W05 EK_ZP1_W06 EK_ZP1_W13 EK_ZP1_W15 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U05 EK_ZP1_U08
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin z przedmiotu w formie testu.
Kryterium zaliczenia
Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie – zdobycie min. 60% punktów z zaliczenia końcowego, ≥80% obecności na zajęciach.
W przypadku nieobecności na którymś z terminów, student umawia termin zaliczenia indywidualnie.
W przypadku nieobecności na którymś z terminów, student umawia termin zaliczenia indywidualnie.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)