Ocena technologii medycznych (HTA) [Bk] (56918)

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
36
Kalkulacja punktów ECTS
1,44
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu oceny technologii medycznych (HTA)
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, celów, podstaw metodologicznych, zakresu HTA
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, podziału oraz zasady finansowania technologii medycznych.
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Sposoby finansowania leków i śsspż w Polsce.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
AOTMiT w systemie refundacji leków w Polsce.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje zleceń rozpatrywanych przez AOTMiT.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces decyzyjny. Proces oceny dokumentów HTA przez AOTMiT
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje dokumentów opracowywanych przez AOTMiT. Analiza Weryfikacyjna Agencji
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do medycyny opartej na dowodach (EBM).
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Opieka zdrowotna oparta na EBM.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Technologia medyczna.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja HTA (ocena technologii medycznych).
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Składowe HTA.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola HTA.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces oceny technologii medycznych.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Cel przeprowadzenia analiz HTA.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Ocena technologii medycznej. Ocena analityczna – Assessment. Ocena wartościująca – Appraisal.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykorzystanie HTA.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rozważne wydatkowanie środków finansowych.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja, podział oraz zasady finansowania technologii medycznych. Podział i finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykaz świadczeń gwarantowanych.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
4. Lista leków refundowanych - obwieszczenia Ministra Zdrowia
https://www.gov.pl/web/zdrowie/refundacja3
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06 EK_ZP2_W27 EK_ZP2_W33 EK_ZP2_U05 EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.