Ocena technologii medycznych (HTA) [Bk] (56918)

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
tomasz.tatara@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
36
Kalkulacja punktów ECTS
1,44
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu oceny technologii medycznych (HTA)
2.
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, celów, podstaw metodologicznych, zakresu HTA
3.
Przekazanie wiedzy z zakresu definicji, podziału oraz zasady finansowania technologii medycznych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Sposoby finansowania leków i śsspż w Polsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
AOTMiT w systemie refundacji leków w Polsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje zleceń rozpatrywanych przez AOTMiT.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces decyzyjny. Proces oceny dokumentów HTA przez AOTMiT
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje dokumentów opracowywanych przez AOTMiT. Analiza Weryfikacyjna Agencji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do medycyny opartej na dowodach (EBM).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Opieka zdrowotna oparta na EBM.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Technologia medyczna.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja HTA (ocena technologii medycznych).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Składowe HTA.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola HTA.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Proces oceny technologii medycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Cel przeprowadzenia analiz HTA.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Ocena technologii medycznej. Ocena analityczna – Assessment. Ocena wartościująca – Appraisal.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykorzystanie HTA.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rozważne wydatkowanie środków finansowych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Definicja, podział oraz zasady finansowania technologii medycznych. Podział i finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykaz świadczeń gwarantowanych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
https://www.aotm.gov.pl/wytyczne-oceny-technologii-medycznych/wytyczne-oceny-produktow-leczniczych/
4. Lista leków refundowanych - obwieszczenia Ministra Zdrowia
https://www.gov.pl/web/zdrowie/refundacja3
5. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
6. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
7. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
8. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
9. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie bez oceny (test).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
Liczba możliwych terminów zdania zaliczenia: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.