1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Zakres tematyczny
Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu analizy klinicznej i analizy ekonomicznej w ocenie technologii medycznych (HTA) Znajomość definicji, celów analizy problemu decyzyjnego Znajomość definicji, celów analizy klinicznej i analizy ekonomicznej Umiejętność interpretowania wyników analizy klinicznej i analizy ekonomicznej
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Definicja i etapy przeglądu systematycznego baz informacji medycznej.
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przeglądy systematyczne vs przeglądy niesystematyczne
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Strategia wyszukiwania oraz przegląd systematyczny w bazach PubMed, Embase, Cochrane. Proces selekcji doniesień naukowych (diagram QUOROM).
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Modele i rodzaje badań w medycynie
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wyników badania (istotność statystyczna, istotność kliniczna)
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody syntezy wyników badań pierwotnych (ilościowe, jakościowe).
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody statystycznej analizy wyników. Interpretacja przedziału ufności.
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Interpretacja wyników badań, parametry: p, α, CI, względne (RR, RRR, OR), bezwzględne (ARR, NNT, NNH).
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Synteza danych w zakresie skuteczności i bezpieczeństwa – metaanaliza.
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena kosztowej użyteczności w HTA.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Współczynniki efektywności / użyteczności kosztów ICER / ICUR i CER / CUR
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Opłacalność technologii medycznych. Próg opłacalności w Polsce i wybranych krajach. Cena progowa.
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawy modelowania farmakoekonomicznego.
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wrażliwości. Typy analiz wrażliwości (jednokierunkowa, wielokierunkowa, graniczna/progowa, wart ości skrajnych, probabilistyczna)
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wiarygodność AE.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007. 2. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002. 3. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005. 4. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008. 5. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001. 6. Torgerson C. Systematic Reviews. Continuum. 2003 7. Egger M, Smith GD, Altman DG. Systematic reviews in Health care. Meta-analysis in context. BMJ 2001. 8. Khan KS, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to Support Evidence-based Medicine. How to Review and Apply Findings of Healthcare Research. Royal Society of Medicine Press 2003. 9. Whitehead A. Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Wiley 2002. 10. Bland M. An Introduction to Medical Statistics. Oxford University Press 2000. 11. Annemans L. Health economics for non-economists. Academia Press 2008. 12. Carr AJ, Higginson IJ, Robinson PG. Quality of Life. BMJ Books 2003. 13. Donaldson C. Priority Setting Toolkit. A Guide to the Use of Economics in Healthcare Decision Making. BMJ Books 2004. 14. Drummond MF, Sculpher MJ, Torrance GW, O"Brien BJ, Stoddart GL. Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Oxford University Press 2005. 15. Muennig P. Designing and Conducting Cost-Effectiveness Analyses in Medicine and Health Care. Jossey-Bass 2002. 16. Parmigiani G. Modelling in Medical Decision Making. A Bayesian Approach. Wiley 2002. 17. Saltelli A, Tarantola S, Campolongo F, Ratto M. Sensitivity Analysis in Practice. Wiley 2004.
Uzupełniająca
Strony www https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ http://ovidsp.ovid.com/autologin.cgi http://www.cochrane.org/
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W05 EK_ZP2_W24 EK_ZP2_W32 EK_ZP2_U14 EK_ZP2_K01 EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin na ocenę (forma ustana).
Kryterium zaliczenia
Ponad 61% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury. Podczas seminariów zostanie oceniona wiedza studenta nabyta w czasie pracy samodzielnej w oparciu o trafność odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania. Liczba możliwych terminów zdania egzaminu: 2