1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty komunikacji, jej celów, warunków skuteczności, roli komunikacji w edukacji zdrowotnej
2.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej edukacji zdrowotnej, jej celów, podstaw teoretycznych, metodyki
3.
Nabycie podstawowych informacji na temat znaczenia i rodzajów edukacji pacjenta w placówkach ochrony zdrowia, w tym edukacji organizacyjnej, terapeutycznej, zdrowotnej oraz do bycia aktywnym pacjentem
4.
Refleksja nad edukacyjną rolą pracowników ochrony zdrowia i kompetencjami potrzebnymi do jej efektywnego pełnienia
5.
Refleksja nad własnymi potrzebami w zakresie komunikacji i edukacji zdrowotnej.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje teoretyczne podstawy oraz metody badania przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W19
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje i dyskutuje rolę instytucji funkcjonujących w systemie ochrony zdrowia w obszarze opieki, edukacji, promocji, nadzoru, planowania
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej populacji oraz stosuje właściwe metody i umiejętności komunikacyjne w procesie dydaktycznym
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej: Aspekty edukacji zdrowotnej, z którymi związane są kwestie etyczne. Podstawowe zasady etyczne w edukacji zdrowotnej. Amerykański Kodeks etyczny edukatorów zdrowia. Wartości etyczne według projektu dotyczącego rozwijania kompetencji i standardów zawodowych dla budowania potencjału dla promocji zdrowia w Europie
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje edukacji w placówkach ochrony zdrowia: podstawowe informacje. Potrzeba i rodzaje edukacji pacjenta w szpitalach i przychodniach. Osoby edukujące i ich kompetencje. Bariery dla działalności edukacyjnej w placówkach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja do bycia aktywnym pacjentem. Znaczenie aktywności pacjenta. Modele relacji lekarz – dorosły pacjent. Rozumienie pojęcia „aktywny pacjent”. Bariery w pełnieniu roli aktywnego pacjenta. Istota i cele edukacji do bycia aktywnym pacjentem
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja organizacyjna. Szpitalna edukacja organizacyjna (zakres informacji, ich forma, osoby przekazujące informacje). Edukacja organizacyjna w opiece ambulatoryjnej (zakres informacji, ich forma, osoby przekazujące informacje). Prawa pacjenta – szczególny obszar edukacji organizacyjnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja terapeutyczna. Istota i cele edukacji terapeutycznej. Pacjent jako ekspert. Cechy skutecznej edukacji terapeutycznej. Praca edukacyjna z rodziną pacjenta lub jego opiekunami pozarodzinnymi. Osoby prowadzące edukację terapeutyczną. Formy i metody edukacji terapeutycznej. Środki dydaktyczne. Warunki sprzyjające realizacji zajęć
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja zdrowotna. Edukacja zdrowotna w szpitalu (cele, formy). Edukacja zdrowotna w opiece ambulatoryjnej (cele, formy).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja w szkole szpitalnej. Dziecko jako pacjent. Status, organizacja i zadania szkoły szpitalnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Podsumowanie. Analiza wyników ankiet dotyczących wybranych rodzajów edukacji w placówkach ochrony zdrowia. Edukacyjna rola pracowników ochrony zdrowia i kompetencje potrzebne do jej efektywnego pełnienia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Woynarowska B. (red.) (2017) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. WN PWN, Warszawa – wybrane rozdziały.
2. Woynarowska B. (red.) (2012) Edukacja zdrowotna w zakładach opieki zdrowotnej, w: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa, s. 254–266.
2. Woynarowska B. (red.) (2012) Edukacja zdrowotna w zakładach opieki zdrowotnej, w: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa, s. 254–266.
Uzupełniająca
1. Golinowska S. (red.) (2022) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, WN Scholar, Kraków (wybrane rozdziały)
2. Woynarowska M., Woynarowska B. (2022) Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Harmonia Universalis, Gdańsk
2. Woynarowska M., Woynarowska B. (2022) Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Harmonia Universalis, Gdańsk
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Quizy zaliczeniowe do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Quizy umożliwiające autorefleksję do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Quizy umożliwiające autorefleksję do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Kryterium zaliczenia
100% prawidłowych odpowiedzi;
wykonanie quizu
wykonanie quizu
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Końcowe zaliczenie pisemne (test lub pytania otwarte punktowane).
Kryterium zaliczenia
min. 60% pkt.
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U16, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U02, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obserwacja w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
informacja zwrotna
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach.
2. Zajęcia seminaryjne są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. 11 spośród 13 wykładów odbywa się w e-learningu; dwa ostatnie wykłady odbywają się w formie kontaktowej.
4. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku lub Starosty
5. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dst): 60-68% pkt
3,5 (ddb): 69-74% pkt
4,0 (db): 75-83% pkt
4,5 (pdb): 84-89% pkt
5,0 (bdb): 90-100% pkt
6. W ramach samodzielnej pracy przewiduje się poproszenie studentów o:
- przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat; zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualna wypowiedzią, praca w parach lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
7. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2
2. Zajęcia seminaryjne są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. 11 spośród 13 wykładów odbywa się w e-learningu; dwa ostatnie wykłady odbywają się w formie kontaktowej.
4. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku lub Starosty
5. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dst): 60-68% pkt
3,5 (ddb): 69-74% pkt
4,0 (db): 75-83% pkt
4,5 (pdb): 84-89% pkt
5,0 (bdb): 90-100% pkt
6. W ramach samodzielnej pracy przewiduje się poproszenie studentów o:
- przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat; zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualna wypowiedzią, praca w parach lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
7. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2