Komunikacja i edukacja zdrowotna

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
26
Kalkulacja punktów ECTS
1,04
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty komunikacji, jej celów, warunków skuteczności, roli komunikacji w edukacji zdrowotnej
2.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej edukacji zdrowotnej, jej celów, podstaw teoretycznych, metodyki
3.
Nabycie podstawowych informacji na temat znaczenia i rodzajów edukacji pacjenta w placówkach ochrony zdrowia, w tym edukacji organizacyjnej, terapeutycznej, zdrowotnej oraz do bycia aktywnym pacjentem
4.
Refleksja nad edukacyjną rolą pracowników ochrony zdrowia i kompetencjami potrzebnymi do jej efektywnego pełnienia
5.
Refleksja nad własnymi potrzebami w zakresie komunikacji i edukacji zdrowotnej.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje teoretyczne podstawy oraz metody badania przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W19
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje i dyskutuje rolę instytucji funkcjonujących w systemie ochrony zdrowia w obszarze opieki, edukacji, promocji, nadzoru, planowania
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej populacji oraz stosuje właściwe metody i umiejętności komunikacyjne w procesie dydaktycznym
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacja celów i treści zajęć. Edukacja zdrowotna: jak jest?, jak być powinno, dlaczego nie jest tak, jak być powinno? (metaplan) – odwołanie do wiedzy i doświadczeń studentów. Potrzeby studentów w zakresie edukacji zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja żywieniowa: Definicja. Zasady prawidłowego żywienia (Talerz zdrowego żywienia). Przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Samoocena zachowań żywieniowych. Działania na rzecz zachęcania ludzi do poprawy zachowań żywieniowych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej: Istota aktywności fizycznej. Rodzaje wysiłków. Rekomendacje WHO dotyczące aktywności fizycznej ludzi w różnym wieku. Samoocena aktywności fizycznej. Działania na rzecz zachęcania ludzi do zwiększenia aktywności fizycznej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja dla zwiększania higieny cyfrowej: Definicja higieny cyfrowej. Znaczenie higieny cyfrowej. Zachowania będące przejawem higieny cyfrowej. Potrzeba edukacji w zakresie higieny cyfrowej. Test Higieny Cyfrowej. Działania na rzecz zachęcania ludzi do zwiększenia higieny cyfrowej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Zachowania na rzecz ochrony środowiska. Znaczenie tych zachowań. Potrzeba edukacji w ich zakresie. Działania młodych ludzi na rzecz ochrony środowiska naturalnego
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Komunikacja zdrowotna jako najczęściej stosowana forma interwencji promocji zdrowia i nieodłączny element większości interwencji podejmowanych w zdrowiu publicznym, w tym edukacji zdrowotnej: definicje i obszary, cele, warunki skuteczności
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja zdrowotna: definicja i cechy współczesnej edukacji zdrowotnej, cele, obszary tematyczne, formy i miejsca realizacji edukacji zdrowotnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Osoby prowadzące edukację zdrowotną: ich rola i kompetencje: Kto prowadzi edukacje zdrowotną? Współczesne postrzeganie roli edukującego i uczącego się w edukacji zdrowotnej. Kompetencje niezbędne do realizacji skutecznej edukacji zdrowotnej. Działania na rzecz profesjonalizacji edukacji zdrowotnej. Samoocena kompetencji do prowadzenia edukacji zdrowotnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zachowania zdrowotne: istota, kształtowanie, zmiana. Zachowania zdrowotne: definicja i znaczenie. Czynniki wpływające na kształtowanie zachowań zdrowotnych. Istota prozdrowotnego stylu życia. Dlaczego warto dbać o zdrowie? Przyczyny niedostatków w dbałości o zdrowie. Teorie zmian zachowań zdrowotnych. Zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Planowanie i ewaluacja w edukacji zdrowotnej. Modele planowania. Etapy planowania programu edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka. Rodzaje ewaluacji w edukacji zdrowotnej i ich cechy. Metody ewaluacji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etyczne aspekty edukacji zdrowotnej: Aspekty edukacji zdrowotnej, z którymi związane są kwestie etyczne. Podstawowe zasady etyczne w edukacji zdrowotnej. Amerykański Kodeks etyczny edukatorów zdrowia. Wartości etyczne według projektu dotyczącego rozwijania kompetencji i standardów zawodowych dla budowania potencjału dla promocji zdrowia w Europie
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rodzaje edukacji w placówkach ochrony zdrowia: podstawowe informacje. Potrzeba i rodzaje edukacji pacjenta w szpitalach i przychodniach. Osoby edukujące i ich kompetencje. Bariery dla działalności edukacyjnej w placówkach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja do bycia aktywnym pacjentem. Znaczenie aktywności pacjenta. Modele relacji lekarz – dorosły pacjent. Rozumienie pojęcia „aktywny pacjent”. Bariery w pełnieniu roli aktywnego pacjenta. Istota i cele edukacji do bycia aktywnym pacjentem
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja organizacyjna. Szpitalna edukacja organizacyjna (zakres informacji, ich forma, osoby przekazujące informacje). Edukacja organizacyjna w opiece ambulatoryjnej (zakres informacji, ich forma, osoby przekazujące informacje). Prawa pacjenta – szczególny obszar edukacji organizacyjnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja terapeutyczna. Istota i cele edukacji terapeutycznej. Pacjent jako ekspert. Cechy skutecznej edukacji terapeutycznej. Praca edukacyjna z rodziną pacjenta lub jego opiekunami pozarodzinnymi. Osoby prowadzące edukację terapeutyczną. Formy i metody edukacji terapeutycznej. Środki dydaktyczne. Warunki sprzyjające realizacji zajęć
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja zdrowotna. Edukacja zdrowotna w szpitalu (cele, formy). Edukacja zdrowotna w opiece ambulatoryjnej (cele, formy).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Edukacja w szkole szpitalnej. Dziecko jako pacjent. Status, organizacja i zadania szkoły szpitalnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Podsumowanie. Analiza wyników ankiet dotyczących wybranych rodzajów edukacji w placówkach ochrony zdrowia. Edukacyjna rola pracowników ochrony zdrowia i kompetencje potrzebne do jej efektywnego pełnienia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Woynarowska B. (red.) (2017) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. WN PWN, Warszawa – wybrane rozdziały.
2. Woynarowska B. (red.) (2012) Edukacja zdrowotna w zakładach opieki zdrowotnej, w: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa, s. 254–266.
Uzupełniająca
1. Golinowska S. (red.) (2022) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, WN Scholar, Kraków (wybrane rozdziały)
2. Woynarowska M., Woynarowska B. (2022) Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Harmonia Universalis, Gdańsk
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Quizy zaliczeniowe do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Quizy umożliwiające autorefleksję do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Kryterium zaliczenia
100% prawidłowych odpowiedzi;
wykonanie quizu
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Końcowe zaliczenie pisemne (test lub pytania otwarte punktowane).
Kryterium zaliczenia
min. 60% pkt.
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U16, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U02, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obserwacja w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć
Kryterium zaliczenia
informacja zwrotna
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach.
2. Zajęcia seminaryjne są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. 11 spośród 13 wykładów odbywa się w e-learningu; dwa ostatnie wykłady odbywają się w formie kontaktowej.
4. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku lub Starosty
5. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dst): 60-68% pkt
3,5 (ddb): 69-74% pkt
4,0 (db): 75-83% pkt
4,5 (pdb): 84-89% pkt
5,0 (bdb): 90-100% pkt
6. W ramach samodzielnej pracy przewiduje się poproszenie studentów o:
- przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat; zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualna wypowiedzią, praca w parach lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
7. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.