Komunikacja i edukacja zdrowotna

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
39
Kalkulacja punktów ECTS
1,56
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty komunikacji, jej celów, warunków skuteczności, roli komunikacji w edukacji zdrowotnej
2.
Nabycie/poszerzenie podstawowej wiedzy dotyczącej edukacji zdrowotnej, jej celów, podstaw teoretycznych, metodyki
3.
Nabycie podstawowych informacji na temat znaczenia i rodzajów edukacji pacjenta w placówkach ochrony zdrowia, w tym edukacji organizacyjnej, terapeutycznej, zdrowotnej oraz do bycia aktywnym pacjentem
4.
Refleksja nad edukacyjną rolą pracowników ochrony zdrowia i kompetencjami potrzebnymi do jej efektywnego pełnienia
5.
Refleksja nad własnymi potrzebami w zakresie komunikacji i edukacji zdrowotnej.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje teoretyczne podstawy oraz metody badania przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W19
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje i dyskutuje rolę instytucji funkcjonujących w systemie ochrony zdrowia w obszarze opieki, edukacji, promocji, nadzoru, planowania
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej populacji oraz stosuje właściwe metody i umiejętności komunikacyjne w procesie dydaktycznym
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Prezentacja celów i treści zajęć. Komunikacja i edukacja zdrowotna.
Komunikacja zdrowotna jako najczęściej stosowana forma interwencji promocji zdrowia i nieodłączny element większości interwencji podejmowanych w zdrowiu publicznym, w tym edukacji zdrowotnej: definicje i obszary, cele, warunki skuteczności. Edukacja zdrowotna: definicja i cechy współczesnej edukacji zdrowotnej, cele, obszary tematyczne, formy i miejsca realizacji edukacji zdrowotnej Potrzeby studentów w zakresie komunikacji i edukacji zdrowotnej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Cele i oczekiwane efekty edukacji zdrowotnej (koncepcje edukacji zdrowotnej). Cele w tradycyjnych koncepcjach (modelach) edukacji zdrowotnej. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na: rozwijanie umiejętności życiowych. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na zwiększanie poziomu alfabetyzmu zdrowotnego. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na zwiększenie zasobów dla zdrowia (perspektywa salutogenetyczna).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Co to znaczy być dobrym edukatorem zdrowotnym? Kto prowadzi edukację zdrowotną? Współczesne postrzeganie roli edukującego i uczącego się w edukacji zdrowotnej. Kompetencje niezbędne do realizacji skutecznej edukacji zdrowotnej. Działania na rzecz profesjonalizacji edukacji zdrowotnej. Samoocena kompetencji do prowadzenia edukacji zdrowotnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rozwój człowieka w cyklu życia. Rozwój osobniczy: znaczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej jako podstawa oddziaływania edukacyjnego. Definicja pojęcia “rozwój osobniczy”. Sfery rozwoju. Czynniki rozwoju. Periodyzacja rozwoju.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rozwój w okresie dzieciństwa i adolescencji. Charakterystyka rozwoju człowieka we wczesnym, średnim i późnym dzieciństwie oraz adolescencji. Specyfika edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. Etapy wychowania zdrowotnego
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rozwój człowieka dorosłego. Charakterystyka rozwoju człowieka w poszczególnych okresach dorosłości (zadania i kryzysy poszczególnych okresów dorosłości). Specyfika edukacji zdrowotnej dorosłych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Nauczanie i uczenie się w różnych grupach wieku. Charakterystyka uczenia się dzieci, młodzieży i dorosłych. Rady metodyczne do nauczania w różnych grupach wieku
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Metody nauczania/uczenia się w edukacji zdrowotnej. Rodzaje metod i technik nauczania/uczenia się. Zasady doboru metod i technik. Aktywizujące metody i techniki nauczania/uczenia się: zasadność, charakterystyka. Trudności w pracy metodami aktywizującymi.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przygotowanie i realizacja zajęć edukacji zdrowotnej. Elementy do przemyślenia przed zajęciami. Scenariusz zajęć. Podtrzymywanie uwagi odbiorców. Aktywizacja odbiorców
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Diagnoza dbałości o zdrowie wybranych grup populacji. Analiza wyników. Propozycje działań.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja żywieniowa jako obszar edukacji zdrowotnej: Definicja. Zasady prawidłowego żywienia (Talerz zdrowego żywienia). Przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Samoocena zachowań żywieniowych. Działania na rzecz zachęcania ludzi do poprawy zachowań żywieniowych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja do zwiększenia aktywności fizycznej jako obszar edukacji zdrowotnej: Istota aktywności fizycznej. Rodzaje wysiłków. Rekomendacje WHO dotyczące aktywności fizycznej ludzi w różnym wieku. Samoocena aktywności fizycznej. Działania na rzecz zachęcania ludzi do zwiększenia aktywności fizycznej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Edukacja dla zwiększania higieny cyfrowej jako obszar edukacji zdrowotnej: Definicja higieny cyfrowej. Znaczenie higieny cyfrowej. Zachowania będące przejawem higieny cyfrowej. Potrzeba edukacji w zakresie higieny cyfrowej. Test Higieny Cyfrowej. Działania na rzecz zachęcania ludzi do zwiększenia higieny cyfrowej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rodzaje edukacji w placówkach ochrony zdrowia: podstawowe informacje. Potrzeba i rodzaje edukacji pacjenta w szpitalach i przychodniach. Osoby edukujące i ich kompetencje. Bariery dla działalności edukacyjnej w placówkach ochrony zdrowia
Podsumowanie zajęć. Ewaluacja przebiegu i efektów pracy na zajęciach
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U16 ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podsumowanie zajęć. Ewaluacja przebiegu i efektów pracy na zajęciach
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zachowania zdrowotne: istota, kształtowanie, zmiana. Zachowania zdrowotne: definicja i znaczenie. Czynniki wpływające na kształtowanie zachowań zdrowotnych. Istota prozdrowotnego stylu życia. Dlaczego warto dbać o zdrowie? Przyczyny niedostatków w dbałości o zdrowie. Teorie zmian zachowań zdrowotnych. Zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Planowanie i ewaluacja w edukacji zdrowotnej. Modele planowania. Etapy planowania programu edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka. Rodzaje ewaluacji w edukacji zdrowotnej i ich cechy. Metody ewaluacji Planowanie zajęć w edukacji zdrowotnej. Scenariusz zajęć, fazy zajęć
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kwestie etyczne w edukacji zdrowotnej
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U16 EK_ZP2_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Woynarowska B. (red.) (2017) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka. WN PWN, Warszawa – wybrane rozdziały.
2. Woynarowska B. (red.) (2012) Edukacja zdrowotna w zakładach opieki zdrowotnej, w: Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa, s. 254–266.
Uzupełniająca
1. Golinowska S. (red.) (2022) Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny, WN Scholar, Kraków (wybrane rozdziały)
2. Woynarowska M., Woynarowska B. (2022) Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników, Harmonia Universalis, Gdańsk
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Quizy zaliczeniowe do materiałów e-learningowych w ramach wykładów.
Kryterium zaliczenia
100% prawidłowych odpowiedzi
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W13 EK_ZP2_W19 EK_ZP2_W09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Końcowe zaliczenie pisemne (test lub pytania otwarte punktowane).
Kryterium zaliczenia
min. 60% pkt.
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U16, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U02, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obserwacja
Kryterium zaliczenia
Konstruktywna informacja zwrotna
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach.
2. Zajęcia seminaryjne są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku lub Starosty
4. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dst): 60-68% pkt
3,5 (ddb): 69-74% pkt
4,0 (db): 75-83% pkt
4,5 (pdb): 84-89% pkt
5,0 (bdb): 90-100% pkt
5. W ramach samodzielnej pracy przewiduje się poproszenie studentów o:
- przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat; zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualna wypowiedzią, praca w parach lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
6. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.