Wdrożenia technologii cyfrowych w zdrowiu publicznym i medycynie [C]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Antoni Grzanka
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
antoni.grzanka@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. inż Antoni Grzanka
Prowadzący zajęcia
Antoni Grzanka
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zrozumienie procesu komercjalizacji innowacji w medycynie i zdrowiu publicznym
2.
Zdobycie wiedzy na temat interdyscyplinarnej współpracy w technologii zdrowotnej
3.
Poznanie zastosowań sztucznej inteligencji i obliczeń przyspieszonych w odkrywaniu leków
4.
Rozwój umiejętności tworzenia i zarządzania start-up'ami w branży zdrowotnej
5.
Zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie bioniki i ich medycznymi zastosowaniami
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Nowe horyzonty w komercjalizacji badań naukowych
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przekraczanie granic: Interdyscyplinarny wymiar technologii i medycyny w kształtowaniu przyszłości zdrowia publicznego
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przełom w odkrywaniu leków: Jak BioNeMo i AI przekształcają medycynę
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Od pomysłu do start-up'u w branży zdrowotnej
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Technologie bioniczne: Zintegrowane kończyny bioniczne i neurorehabilitacja bólu
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne wprowadzenie do głębokiego uczenia i sztucznej inteligencji w medycynie
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przygotowanie projektu wdrożeniowego z wykorzystaniem AI
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wdrożenia innowacji a przyszłość zdrowia publicznego i medycyny
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Robotyzacja w medycynie: Obecne zastosowania i przyszłe perspektywy
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Bezpieczny i zrównoważony dostęp do technologii medycznych: Wyzwania i strategie
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. E. Topol: Deep Medicine: How Artificial Intelligence Can Make Healthcare Human Again
2. E. Topol (2015): The Patient Will See You Now: The Future of Medicine is in Your Hands
3. A. Bohr, K. Memarzadeh (2020): Artificial Intelligence in Healthcare
4. P. Thiel: ZERO TO ONE: Notatki o Start-upach, czyli jak budować przyszłość. MT Biznes sp. z o.o. 2014.
5. How "Long Context" Improves Chatbots' Attention Spans - ulepszanie modeli językowych. Odnosi się do rozwoju zaawansowanych modeli językowych, co jest istotne w kontekście zastosowań AI w medycynie. Matthew S. Smith 16 Sep 2024, IEEE Spectrum
6. One AI Model to Rule All Robots - model AI obsługujący różnorodne roboty. O zintegrowanych systemach robotyki, co jest kluczowe dla zajęć z robotyzacji w medycynie. Edd Gent 13 Sep 2024 IEEE Spectrum
Uzupełniająca
1. K. Schwab: The Fourth Industrial Revolution
2. J.H., Lonner, J. Zangrilli, S, Saini: (2019). „Emerging Robotic Technologies and Innovations for Hospital Process Improvement. In: Lonner, J. (eds) Robotics in Knee and Hip Arthroplasty. Springer, Cham.” https://doi.org/10.1007/978-3-030-16593-2_23
3. D. Mount (2004) "Bioinformatics-sequence and genome analysis"
4. A. Piore (2019) „Magia bioinżynierii. Ciało, geny i medycyna przyszłości” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
5. Wybrane publikacje National Research Council (https://nap.nationalacademies.org/)
6. M. Alsabbagh (2024) „Exploring Robotics and Python Through Electronic Projects” podcast dostępny na https://realpython.com/podcasts/rpp/218/
7. AI Can Talk People Out of Conspiracy Theories – wpływ AI na kształtowanie opinii społecznych. Dodatkowy materiał o wpływie AI na komunikację i zachowania społeczne, przydatny w kontekście zdrowia publicznego. Laura Hautala 12 Sep 2024 IEEE Spectrum
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin
Kryterium zaliczenia
W01, W02, W03, W04, K01, K02, K03
Zaliczenie >50% poprawnych odpowiedzi; skala ocen taka jak w regulaminach WUM
Sposób 2
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Projekty grupowe
Kryterium zaliczenia
> 50% punktów
Sposób 3
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie prezentacji
Kryterium zaliczenia
> 50% punktów
Sposób 4
Kryterium zaliczenia
≥ 60% punktów
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Projekt wdrożeniowy
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.