Technologie przetwarzania danych w medycynie [C]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. inż. Antoni Grzanka
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
antoni.grzanka@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. inż. Antoni Grzanka
Prowadzący zajęcia
dr hab. inż. Antoni Grzanka
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zrozumienie podstawowych zasad przetwarzania danych w medycynie
2.
Rozwój umiejętności analizy i interpretacji danych medycznych
3.
Zastosowanie sztucznej inteligencji i big data w medycynie
4.
Znajomość standardów i protokołów przetwarzania danych medycznych
5.
Przygotowanie do pracy zespołowej w zakresie przetwarzania danych medycznych
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do przetwarzania danych w medycynie
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przetwarzanie sygnałów biomedycznych
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Sztuczna inteligencja i big data w medycynie
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Standardy i protokoły przetwarzania danych medycznych
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Bezpieczeństwo i prywatność danych medycznych
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza danych epidemiologicznych z wykorzystaniem narzędzi statystycznych
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Fuzja danych z różnych źródeł w medycynie
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w przetwarzaniu danych medycznych
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tworzenie i analiza Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zespołowa praca nad projektem z zakresu przetwarzania danych medycznych
6. LITERATURA
Obowiązkowa
A. J. Mroczko, L. Kramer, Cyfrowe metody przetwarzanie sygnałów biomedycznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2001
Zieliński T.: Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Od teorii do zastosowań, WKł, Warszawa, 2005
Larose Daniel T., Metody i modele eksploracji danych, PWN, Wydanie 1: 2008, Druk: Warszawa, 2022
Tadeusiewicz R: Informatyka Medyczna, Wydawnictwo: Uniwersytet M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie Instytut Informatyki, Lublin, 2011
Zieliński K. W., Strzelecki M., Komputerowa analiza obrazu biomedycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydanie: 1, 2021
Nałęcz M. (red.) Obrazowanie biomedyczne, Tom 8 serii Biocybernetyka i Inżynieria Biomedyczna 2000. AOW Exit,
Bogusiak M. Włodarczyk K: Elektroniczna dokumentacja medyczna, Wiedza i Praktyka, 2020
Uzupełniająca
Rudowski Robert (red.), Informatyka medyczna, PWN, 2003
Monika M: Elementy Informatyki Medycznej cz. 2, Genomika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Rok wydania: 2012
Lesk, Arthur. Wprowadzenie do bioinformatyki. Red. . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019, 450 s. ISBN 978-83-01-20963-6
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Opis systemów informacyjnych: Test wiedzy
Kryterium zaliczenia
60% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Definicje zdrowia populacji: Quiz online
Kryterium zaliczenia
70% poprawnych odpowiedzi
Sposób 3
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Poprawna analiza zalicza
Kryterium zaliczenia
Opracowanie danych epidemiologicznych: Projekt analityczny
Sposób 4
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Samoocena kompetencji: Samoocena i plan rozwoju
Kryterium zaliczenia
Poprawne informacje zaliczają
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Wyszukiwanie informacji: Zadanie wyszukiwania
Kryterium zaliczenia
Poprawna identyfikacja mocnych i słabych stron zalicza
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.