Prowadzenie badań w internecie [C]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. med. i o zdr. Filip Raciborski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
filip.raciborski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. med. i o zdr. Filip Raciborski
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. med. i o zdr. Filip Raciborski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
30
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
4
Kalkulacja punktów ECTS
0,16
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z dostępnymi możliwościami prowadzenia badań za pomocą Internetu.
2.
Przedstawienie koncepcji wykorzystania badań Internetu do przewidywania zjawisk epidemiologicznych.
3.
Przygotowanie studentów do prowadzenia samodzielnie badań za pośrednictwem Internetu.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W04
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Przedstawia krajowe i europejskie źródła informacji i systemy monitorowania stanu zdrowia populacji
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje instytucje i systemy informacyjne i informatyczne wykorzystywane do prowadzenia analiz związanych ze zdrowiem publicznym
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W25
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje metody ilościowe i jakościowe badań społecznych
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Opracowuje dane epidemiologiczne wykorzystując proste narzędzia statystyczne i analityczne
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U07
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje uwarunkowania sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych i demograficznych
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Dokonuje diagnozy i wskazuje problemy o znaczeniu kluczowym dla zdrowia populacji w poszczególnych sferach społecznych
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U29
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje badania epidemiologiczne oraz socjomedyczne w ocenie potrzeb zdrowotnych oraz oczekiwań pacjentów
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie, do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Digital Epidemiology
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Netnografia i jej wykorzystanie w obszarzez zdrowia publicznego
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dostępne metody prowadzenia badań w Internecie cz I
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dostępne metody prowadzenia badań w Internecie cz II
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przykłady wykorzystania badań Internetu w zdrowiu publicznym
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ograniczenia badań prowadzonych w Internecie
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ograniczenia badań prowadzonych w Internecie
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analizy jakościowe treści publikowanych w Internecie
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analizy ilościowe treści publikowanych w Internecie
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przygotowanie własnego projektu
6. LITERATURA
Uzupełniająca
Batorski, Dominik & Olcoń-Kubicka, Marta. (2006). Prowadzenie badań przez Internet - podstawowe zagadnienia metodologiczne. Studia Socjologiczne. 182. 99-132.
Jemielniak, Dariusz. (2019). Socjologia internetu. Wydawnictwo Naukowe Scholar. ISBN: 978-83-65390-07-3
Siuda Piotr (2016). Metody badań online. Katedra Wydawnictwo Naukowe
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_W25 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U07 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U29 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09 EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie własnego projektu badania w Internecie.
Kryterium zaliczenia
Prezentacja wyników badania wraz z omówieniem jego celów oraz metodyki.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W04 EK_ZP1_W07 EK_ZP1_W22 EK_ZP1_W25 EK_ZP1_U04 EK_ZP1_U07 EK_ZP1_U08 EK_ZP1_U29 EK_ZP1_K02 EK_ZP1_K09 EK_ZP1_K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocena frekwencji
Kryterium zaliczenia
Obecność na zajęciach. Dopuszcza się jedną nieobecność, która nie została zaliczona.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia przedmiotu (I termin, II termin – poprawkowy).

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.