Ocena oddziaływania na środowisko i zdrowie człowieka [Zś]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
barbara.piekarska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Prowadzący zajęcia
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
22
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
6
Kalkulacja punktów ECTS
0,24
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z pojęciem ocena oddziaływania na środowisko i zdrowie
2.
Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania ocen strategicznych (prognoz oddziaływania na środowisko planów i programów) oraz raportów o oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, także w kontekście transgranicznego oddziaływania
3.
Zapoznanie studentów z przepisami związanymi z postępowaniem w sprawie ocen oddziaływania na środowisko, udziałem społeczeństwa w postępowaniu w sprawie ocen oddziaływania na środowisko i kontroli jakości ocen
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK ZP1 W05
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK ZP1 W15
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK ZP1 W06
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje główne zagrożenia zdrowia i problemy zdrowotne ludności Polski w tym społeczeństw lokalnych
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U06
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje zagrożenia środowiskowe dla zdrowia populacji
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK ZP1 U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza analizę wybranych uwarunkowań problemów zdrowotnych i społecznych
5.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK ZP1 U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K03
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Cechuje się postawą odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Historia ocen oddziaływania na środowisko
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Ocena oddziaływania na zdrowie – definicja i zastosowanie
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Ocena oddziaływania na środowisko – podstawy prawne
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena oddziaływania na środowisko – najważniejsze etapy postępowania
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Ocena oddziaływania na zdrowie – etapy postępowania
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Systemowe aspekty oceny środowiskowego ryzyka zdrowotnego
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Udział społeczeństwa w procedurach administracyjnych dotyczących środowiska i zdrowia
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Metody wykonywania ocen oddziaływania na środowisko-Macierz Leopolda
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Metody wykonywania ocen oddziaływania na środowisko-Macierz Leopolda definiowanie elementów podlegających oddziaływaniu i oddziaływań
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Metody wykonywania ocen oddziaływania na środowisko-Macierz Leopolda definiowanie oddziaływań inwestycji na środowisko i zdrowie człowieka
Efekty uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Krystek J. Ocena oddziaływania na środowisko. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2020.
2. Cichocki Z., 2004, Metodyka prognoz oddziaływania na środowisko do projektów strategii i planów zagospodarowania przestrzennego, Wyd. Instytutu Ochrony Środowiska, Warszawa.
3. Florkiewicz E., Kawicki A., 2009, Postępowania administracyjne w sprawach określonych ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, Zeszyty metodyczne Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, nr 1, GDOŚ Warszawa, http://www.gdos.gov.pl/app/webroot/files/Materialy-i-publikacje/Zeszyty_metodyczne_GDOS_Nr_1_postepowanie_administracyjne_OOS_0.pdf
4. Lenart W. (red.), 2000, Rola konsultacji i negocjacji społecznych w procedurze uzgadniania inwestycji zmieniających środowisko, Ministerstwo Środowiska, Eko-konsult, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Środowiska IKKU, Gdańsk
5. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2010 nr 213 poz. 1397)
6. Synowiec A., Rzeszot A.U., 1995, Oceny oddziaływania na środowisko, Poradnik, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa
7. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2008 nr 199 poz. 1227, z późn. zm.)
8. Wilżak T., 2011, Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko – przewodnik po rozporządzeniu Rady Ministrów, GDOŚ Warszawa, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Przedsiewziecia_mogace_znaczaco_oddzialywac_na_srodowisko_-_przewodnik_po_rozporzadzeniu_rm.pdf
Uzupełniająca
1. Bar M., Jendrośka J., 2011, Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i inne wymagania prawne ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym. Praktyczny poradnik prawny, Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław 2011
2. Bar M., Jendrośka J., Rzeszot U., Tyszecki A., 2000, Gwarancje jakości ocen oddziaływania na środowisko na tle praktyki światowej i wymagań międzynarodowych, Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław
3. Dyrektywa Rady nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko
4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko
5. Grudzińska I., Zarzecka J., 2011, Zmiany w postępowaniach administracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko, GDOŚ, Warszawa, http://www.gdos.gov.pl/files/OOS_zal/Zmiany-w-postepowaniach-administracyjnych-w-sprawach-ocen-oddzialywania-na-srodowisko.pdf
6. Jendrośka J., Bar M., 2010, Oceny oddziaływania na środowisko planów i programów. Praktyczny poradnik prawny, Centrum Prawa Ekologicznego, Wrocław
7. Pchałek M., Behnke M., 2009, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, Wyd. C.H.Beck, Warszawa
8. Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach a proces inwestycyjno-budowlany. https://www.paih.gov.pl
9. Lantieri A., Lukacova Z., McGuinn J., McNeill A. Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Wytyczne dotyczące przygotowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (dyrektywa 2011/92/UE zmieniona dyrektywą 2014/52/UE). Unia Europejska, 2017 r.
10. Ocena oddziaływania na zdrowie. Charakterystyka, zastosowanie na świecie i perspektywa rozwoju w Polsce. http://healpolska.pl/wp-content/uploads/2017/03/HEAL-Polska_Ocena-Oddzia%C5%82ywania-na-Zdrowie.pdf
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obecność na zajęciach
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie 90% obecności na zajęciach
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK ZP1 W05, EK ZP1 W15, EK ZP1 W06, EK ZP1 U06, EK ZP1 U14, EK ZP1 U09, EK ZP1 U16, EK ZP1 U20, EK ZP1 K09, EK ZP1 K03
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie matrycy potencjalnych oddziaływań planowanej inwestycji na elementy środowiska naturalnego i zdrowie człowieka
Kryterium zaliczenia
Przygotowanie matrycy według zaleceń prowadzącego zajęcia
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Przedmiot kończy się przygotowaniem projektu (matrycy potencjalnych oddziaływań planowanej inwestycji na elementy środowiska naturalnego i zdrowie człowieka) zgodnie z wymogami zaprezentowanymi i przesłanymi Studentom przez Wykładowcę. Studenci mają dwa terminy przesłana pracy zaliczeniowej

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.