Kompetencje międzykulturowe

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
36
Kalkulacja punktów ECTS
1,44
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zrozumienie przez studentów istoty i znaczenia kompetencji międzykulturowych w kontekście osobistym oraz zawodowym (w tym w kontekście opieki nad pacjentami z różnych kręgów kulturowych)
2.
Pomoc studentom w rozwijaniu tych kompetencji w celu skutecznego porozumiewania się i współpracy z osobami reprezentującymi różne kultury
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W16
Wiedza - efekty w zakresie
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
absolwent potrafi stosować poznane metody i techniki do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Absolwent jest gotów do przejawiania szacunku wobec pacjenta/klienta i rozumienia jego trudności
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Absolwent jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do zajęć: potrzeba zajęć dotyczących kompetencji międzykulturowych z punktu widzenia studentów. Doświadczenia międzykulturowe I różnojęzyczne studentów
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kultura, jej definicje i modele. Pojęcie wielo- i międzykulturowości
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wybrane wymiary kultur (np. podejście do czasu i punktualności, okazywanie emocji i dystans fizyczny, wyrażanie wprost swych opinii, oczekiwania grupy w stosunku do jednostki, podejście do zasad, reguł, umów, prawa, hierarchia)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kompetencje międzykulturowe i różnojęzyczne: definicja, składowe, znaczenie
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Zasady komunikowania w grupie wielokulturowej (w tym kompetencje interpersonalne mające znaczenie w relacjach międzykulturowych: empatia, dystansowanie się i decentracja, tolerancja niejednoznaczności, samoświadomość i uzewnętrznianie tożsamości, otwartość emocjonalna, wieloperspektywiczność., kompetencje językowe)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Stereotypy, uprzedzenia. Ich źródła, skutki i sposoby zmiany
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
“Przespaceruj się w moich butach”: studia przypadków
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Olszewska A., Zawadzka A. (2009): Przespaceruj się w moich butach. O spotkaniach międzykulturowych. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. Dostępne na: https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/przespaceruj-sie-w-moich-butach-o-spotkaniach-miedzykulturowych
2. Głodowska K., Baum E., Staszewski R., Murawska E. (2019): Kulturowe uwarunkowania opieki nad pacjentem. Poznań, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Wyd. Miejskie Posnania.
Uzupełniająca
1. Brotto F., Huber J., Karwacka-Vögele K., Neuner G., Ruffino R., Teutsch R. (2014): Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie, Warszawa, Rada Europy, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
2. Pabian A., Pabian B. (2019): Wielokulturowość w szkolnictwie wyższym. Zarządzanie i komunikacja z cudzoziemcami z perspektywy różnic kulturowych, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
3. Magala S.J. (2011): Kompetencje międzykulturowe, Warszawa, Wolters Kluwer.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
zaliczenie pisemne (pytania otwarte punktowane lub test)
Kryterium zaliczenia
zdobycie 60% punktów
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
obserwacja
Kryterium zaliczenia
konstruktywna informacja zwrotna
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach
2. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku
4. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dost.): 60-68%
3,5 (ddb): 69-74%
4,0 (db): 75-83%
4,5 (pdb): 84-89%
5,0 (bdb): 90-100%
5. W ramach samodzielnej pracy studenta przewiduje się poproszenie studentów o:
- Przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat, zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualną wypowiedzią, praca w parach, lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający - informacja zwrotna.
- Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
6. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.