1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
magdalena.woynarowska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
Prowadzący zajęcia
dr hab. n. społ. Magdalena Woynarowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zrozumienie przez studentów istoty i znaczenia kompetencji międzykulturowych w kontekście osobistym oraz zawodowym (w tym w kontekście opieki nad pacjentami z różnych kręgów kulturowych)
2.
Pomoc studentom w rozwijaniu tych kompetencji w celu skutecznego porozumiewania się i współpracy z osobami reprezentującymi różne kultury
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W16
Wiedza - efekty w zakresie
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
absolwent potrafi stosować poznane metody i techniki do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Absolwent jest gotów do przejawiania szacunku wobec pacjenta/klienta i rozumienia jego trudności
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Absolwent jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Olszewska A., Zawadzka A. (2009): Przespaceruj się w moich butach. O spotkaniach międzykulturowych. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa. Dostępne na: https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/przespaceruj-sie-w-moich-butach-o-spotkaniach-miedzykulturowych
2. Głodowska K., Baum E., Staszewski R., Murawska E. (2019): Kulturowe uwarunkowania opieki nad pacjentem. Poznań, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Wyd. Miejskie Posnania.
2. Głodowska K., Baum E., Staszewski R., Murawska E. (2019): Kulturowe uwarunkowania opieki nad pacjentem. Poznań, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Wyd. Miejskie Posnania.
Uzupełniająca
1. Brotto F., Huber J., Karwacka-Vögele K., Neuner G., Ruffino R., Teutsch R. (2014): Kompetencje międzykulturowe dla wszystkich. Przygotowanie do życia w różnorodnym świecie, Warszawa, Rada Europy, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
2. Pabian A., Pabian B. (2019): Wielokulturowość w szkolnictwie wyższym. Zarządzanie i komunikacja z cudzoziemcami z perspektywy różnic kulturowych, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
3. Magala S.J. (2011): Kompetencje międzykulturowe, Warszawa, Wolters Kluwer.
2. Pabian A., Pabian B. (2019): Wielokulturowość w szkolnictwie wyższym. Zarządzanie i komunikacja z cudzoziemcami z perspektywy różnic kulturowych, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
3. Magala S.J. (2011): Kompetencje międzykulturowe, Warszawa, Wolters Kluwer.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
zaliczenie pisemne (pytania otwarte punktowane lub test)
Kryterium zaliczenia
zdobycie 60% punktów
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16, EK_ZP1_U01, EK_ZP1_K10, EK_ZP1_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
obserwacja
Kryterium zaliczenia
konstruktywna informacja zwrotna
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. Zasady współpracy będą ustalane ze studentami na pierwszych zajęciach
2. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku
4. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dost.): 60-68%
3,5 (ddb): 69-74%
4,0 (db): 75-83%
4,5 (pdb): 84-89%
5,0 (bdb): 90-100%
5. W ramach samodzielnej pracy studenta przewiduje się poproszenie studentów o:
- Przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat, zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualną wypowiedzią, praca w parach, lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający - informacja zwrotna.
- Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
6. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2
2. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi.
3. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne wysyłane na adres Roku
4. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
3,0 (dost.): 60-68%
3,5 (ddb): 69-74%
4,0 (db): 75-83%
4,5 (pdb): 84-89%
5,0 (bdb): 90-100%
5. W ramach samodzielnej pracy studenta przewiduje się poproszenie studentów o:
- Przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznanie się z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na ich temat, zaprezentowanie swojej wypowiedzi w czasie zajęć za pomocą różnych technik aktywizujących (rundka z indywidualną wypowiedzią, praca w parach, lub małych zespołach, dyskusja grupowa, quiz wprowadzający - informacja zwrotna.
- Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.
6. Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2