Ekonomia środowiska [Zś]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Ekonomiki Zdrowia i Prawa Medycznego
Kod jednostki
NZQA
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Aleksandra Czerw
Koordynator przedmiotu
Mgr Monika Pajewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
monika.pajewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Mgr Monika Pajewska
monika.pajewska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
Mgr Monika Pajewska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
30
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,6
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,6
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przedstawienie wiedzy z zakresu ekonomii pod kątem jej powiązań ze środowiskiem naturalnym oraz zagadnień związanych z wykorzystaniem elementów środowiska naturalnego w przedsiębiorstwie.
2.
Zapoznanie słuchaczy z ekonomicznym ujęciem problemów środowiskowych: powstawanie efektów zewnętrznych, dobra publiczne, polityka ekologiczna państwa, subsydiowanie ochrony środowiska, zasady zrównoważonego rozwoju. Polityka ESG.
3.
Przedstawienie znaczenia i podział zasobów środowiskowych w gospodarce.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Wymienia podstawy oceny ekonomicznej programów ochrony zdrowia
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W24
Wiedza - efekty w zakresie
Wyjaśnia wpływ bodźców ekonomicznych na zachowania człowieka
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U06
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje zagrożenia środowiskowe dla zdrowia populacji
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K03
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Cechuje się postawą odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 1. Wykorzystanie środowiska naturalnego w ekonomii - rys historyczny poglądów przedstawicieli różnych szkół ekonomii.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 2. Przedstawienie znaczenia i podział zasobów środowiskowych w gospodarce.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 3. Ekonomiczne ujęcie problemów środowiskowych: powstawanie efektów zewnętrznych, dobra publiczne.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 4. Polityka ekologiczna państwa, subsydiowanie ochrony środowiska.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 5. Zasady zrównoważonego rozwoju.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 6. Możliwości regulacji presji na środowisko publiczne.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 7. ESG.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 1. Wykorzystanie środowiska naturalnego w ekonomii – przykłady. Polityka ekologiczna państwa oraz jej instrumenty.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 2. Fundusze na rzecz ochrony środowiska w przedsiębiorstwie – możliwości pozyskiwania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 3. Podział zasobów w gospodarce. Zrównoważona i odpowiedzialna produkcja i konsumpcja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 4. Ekonomiczne ujęcie problemów środowiskowych – przykłady. Jak ryzyka klimatyczne wpływają na biznes.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 5. Koncepcje teoretyczne ochrony środowiska – podatek Pigou, teoremat Coase’a.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 6. Wymagania środowiskowe dla przedsiębiorstwa. Rozwiązywanie problemów związanych z ochroną środowiska w przedsiębiorstwach działających w różnych branżach.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 7. ESG – przykłady dobrych praktyk.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, wyd. PWE, W-wa 2004
2.Fiedor B. (red.), Czaja S., Graczyk A., Jakubczyk Z., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, wyd. C.H. Beck, W-wa, 2002
3.Łojewski S., Ekonomia środowiska, wyd. AT-R w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1998
Uzupełniająca
1. Gołębiewska B., Chlebicka A., Maciejczak M., Rolnictwo a środowisko. Bioróżnorodność i innowacje środowiskowe w rozwoju rolnictwa, wyd. Wieś Jutra, 2016
2. Zegar J.S.: Podstawowe zagadnienia rozwoju zrównoważonego. Wyższa Szkoła Bankowości i Finansów. Bielsko-Biała, 2007.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_W27 EK_ZP1_U06 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_K01 EK_ZP1_K03
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie w formie pisemnej – projekt.
Kryterium zaliczenia
Zdobycie minimum 60% punktów
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach przygotowania studenta do zajęć i zaliczeń (samokształcenie) niezbędne będzie zapoznanie się z literaturą fachową z zakresu poruszanego podczas zajęć oraz systematyczne powtarzanie treści poruszanych podczas zajęć. Student będzie musiał wykazać się uzyskaną wiedzą podczas seminariów, na których wykonywane będą zadania. Wykłady realizowane będą za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.

Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.