Ekonomia ekologiczna [Zś]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Ekonomiki Zdrowia i Ubezpieczeń
Kod jednostki
3MC
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Olga Partyka, olga.partyka@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Olga Partyka
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,60
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,60
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z podstawowymi dylematami gospodarowania w warunkach ograniczeń nakładanych przez środowisko naturalne.
2.
Przybliżenie studentom koncepcji zrównoważonego wzrostu.
3.
Zapoznanie studentów z najważniejszymi wyzwaniami globalnymi w kontekście wpływu aktywności ludzkiej na środowisko naturalne.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP1_W09 - Wymienia podstawy oceny ekonomicznej programów ochrony zdrowia EK_ZP1_W23 - Definiuje uwarunkowania ekonomiczne funkcjonowania systemu i podmiotów ochrony zdrowia EK_ZP1_W24 - Wyjaśnia wpływ bodźców ekonomicznych na zachowania człowieka
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP1_U09 - Formułuje własne wnioski w oparciu o wiedzę teoretyczną EK_ZP1_U11 - Wykorzystuje wyniki analiz w proponowanych konkretnych (alternatywnych) rozwiązaniach w sektorze ochrony zdrowia EK_ZP1_U26 - Wyciąga wnioski z obserwacji podstawowych zjawisk gospodarczych w skali mikro- i makroekonomii
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP1_K09 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar_x000D_ interdyscyplinarny_x000D_ <br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 1. Miejsce ekonomii ekologicznej w naukach ekonomicznych. Przedmiot i narzędzia ekonomii ekologicznej. Tradycyjne mierniki dobrobytu i ich ograniczenia. Wskaźniki dobrostanu uwzględniające aspekty społeczne, zdrowotne i środowiskowe. Wzrost gospodarczy a rozwój gospodarczo-społeczny. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 2. Środowisko naturalne jako globalne dobro publiczne. Globalne wyzwania związane z wpływem aktywności ludzkiej na środowisko naturalne w wymiarze globalnym: wylesianie, efekt cieplarniany, emisja gazów cieplarnianych, zakwaszenie oceanów, przełowienie oceanów, utrata bioróżnorodności. Konsekwencja ekonomiczne, społeczne i zdrowotne globalnego kryzysu klimatycznego.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 3. Wykorzystanie zasobów naturalnych w aktywności gospodarczej człowieka. Zasoby naturalne odnawialne i nieodnawialne, wyczerpywalne i niewyczerpywalne. Wyczerpywanie się i degradacja zasobów naturalnych jako wynik niezrównoważonego wydobycia.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 4. Efekty zewnętrzne związane z wydobyciem surowców – wpływ na inne branże gospodarcze, środowisko naturalne, zdrowie, jakość życia. Pogoń za rentą ekonomiczną związaną z wydobyciem – zasoby naturalne i konflikt. Makroekonomiczne konsekwencje uzależnienia gospodarki od wydobycia zasobów naturalnych – przekleństwo zasobów.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 5. Obieg energii w ekosystemach i gospodarce. Bilans energetyczny w gospodarce światowej – struktura źródeł i wykorzystania energii. Źródła kryzysu energetycznego.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 6. Transformacja energetyczna. Nierównowagi w bilansie energetycznym. Zmiany kosztów energii jako przykład szoku podażowego. Zmienność cen energii jako czynnik zwiększający nierówności społeczne, zdrowotne i dochodowe. Ubóstwo energetyczne. Wyzwania związane ze zwiększaniem udziału odnawialnych i zrównoważonych źródeł energii w mix’ie energetycznym.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wykład 7. Międzynarodowe inicjatywy w zakresie dekarbonizacji i neutralności klimatycznej. Kontrowersje dotyczące definicji zrównoważonych źródeł energii. Zrównoważone finansowanie – kij i marchewka czyli dostarczanie bodźców do zrównoważonych inwestycji – Green Supporting Factor (GSP) i Brown Penalty (BP), „zielone” kredyty.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 1. Cele zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do zdrowia i dobrostanu. Koordynacja narodowych polityk zdrowia publicznego w obliczu pandemii Covid19.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 2. Wybrane konsekwencje degradacji środowiska naturalnego – migracje klimatyczne, ocieplanie klimatu a zdarzenia klimatyczne (EE) i ich koszty społeczne i gospodarcze, wpływ zmian klimatycznych na zakres ubóstwa w krajach rozwijających.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 3. Środowisko naturalne jako przykład dobra wspólnego, dylemat wspólnego pastwiska, efekt gapowicza, prawa własności do zasobów naturalnych i rabunkowe eksploatacja.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 4. Procesy urbanizacyjne jako zagrożenie dla środowiska naturalnego. Koncepcja zrównoważonego miasta.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 5. Od gospodarki liniowej niegraniczonego wzrostu do gospodarki umiaru. Odpowiedzialna konsumpcja i odpowiedzialny biznes (CSR). Gospodarka obiegu zamkniętego (circular economy).
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 6. Uwarunkowania transformacji energetycznej w Polsce i na poziomie Unii Europejskiej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Seminarium 7. Narzędzia analiz ilościowych wykorzystywanych w ekonomii ekologicznej. Wycena usług ekosystemowych, analiza cost-benefit programów publicznych w zakresie ochrony środowiska, szacowanie kosztów zewnętrznych.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Gospodarka a środowisko i ekologia (wyd. IV zmienione), Krzysztof Małachowski (red.), CeDeWu 2009, Warszawa2.Ekonomia Zrównoważonego Rozwoju, teoria i praktyka, Rogall Holger , Zysk i S-ka 2010, Warszawa
Uzupełniająca
1. Natural resource and environmental economics, Roger Perman i in., Addison Wesley 2011
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W23 EK_ZP1_W24
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie pisemne
Kryterium zaliczenia
Min. 60% poprawnych odpowiedzi
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W09 EK_ZP1_W23 EK_ZP1_W24 EK_ZP1_U09 EK_ZP1_U11 EK_ZP1_U26 EK_ZP1_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Test wiedzy
Kryterium zaliczenia
Min. 60% poprawnych odpowiedzi
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach samokształcenia student będzie zobligowany do samodzielnego powtórzenia treści przekazywanych podczas zajęć. Nabyta wiedza będzie weryfikowana podczas zajęć poprzez zadawanie pytań. Wykłady realizowane będą za pomocą metod i technik kształcenia na odległość.Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.