Podstawy komunikacji w zdrowiu publicznym

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Wanda Baltaza
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
wanda.baltaza@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Wanda Baltaza
wanda.baltaza@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Wanda Baltaza
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowania prawidłowej komunikacji w zespole interdyscyplinarnym.
2.
Nabycie wiedzy i umiejętności porozumiewania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole interdyscyplinarnym.
3.
Nabycie wiedzy i umiejętności porozumiewania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole interdyscyplinarnym.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
1. Podstawowe zagadnienia dotyczące procesu komunikowania się.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U03
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
2. Definicje, modele i funkcje procesu komunikowania się.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K02 EK_ZP1_W16
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
3. Style komunikacji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
4. Podstawowe mechanizmy kierujące procesem komunikowania się.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U03
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
5. Komunikacja werbalna. Cechy dobrego nadawcy komunikatów werbalnych. Rodzaje pytań i zasady i stosowania
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
6. Aktywne słuchanie: istota, techniki aktywnego słuchania, bariery w procesie słuchania.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U03 EK_ZP1_W16
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
7. Rola komunikacji niewerbalnej i parawerbalnej
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09 EK_ZP1_W16
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
8. Rozpoznawanie komunikatów niewerbalnych i ich interpretacja.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U03
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
9. Bariery komunikacyjne i ich powody: osobowość uczestników relacji, struktura społeczna, miejsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09 EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
10. Zastosowanie technik komunikacji do rozwiązywania konfliktów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09 EK_ZP1_W16
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
11. Metody rozwiązywania sytuacji problemowych i konfliktowych.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09 EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
12. Metody negocjacji i mediacji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
13. Komunikacja w trudnych sytuacjach, wzmacnianie umiejętności radzenia sobie i rozwiązywania problemów.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_K09 EK_ZP1_W16
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
14. Techniki wywierania wpływu i techniki perswazji.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U03
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H. Komunikacja między ludźmi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
2. Słupińska K., Gracz L.: Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty. edu-Libri, Warszawa 2018.
3. Stewart, J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2003.
Uzupełniająca
1. Nowina-Konopka M., Feleszko W. Małecki Ł. (red.), Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018, 183-201.
2. Makara-Studzińska M. Komunikacja z pacjentem, Lublin Wydawnictwo Czelej 2012.
3. Król-Fijewska M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku... czyli trzynaście wykładów o asertywności. Warszawa WAB 2013.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16 EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02 EK_ZP1_U03 EK_ZP1_U19 EK_ZP1_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca zaliczeniowa – opracowanie i omówienie problemu badawczego z wykorzystaniem metod i technik komunikacji oraz analiza problemu z uwzględnieniem zaistniałych barier komunikacyjnych.

Kryterium zaliczenia
Ocena w skali 10 pkt. Zaliczenie dla osób, które uzyskają̨ >7 pkt.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.