Podstawy komunikacji w zdrowiu publicznym

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Wanda Baltaza
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
wanda.baltaza@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Wanda Baltaza_x000D_ wanda.baltaza@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Wanda Baltaza
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,20
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,80
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowania prawidłowej komunikacji w zespole interdyscyplinarnym.
2.
Nabycie wiedzy i umiejętności porozumiewania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole interdyscyplinarnym.
3.
Nabycie wiedzy i umiejętności porozumiewania się w sytuacjach trudnych i konfliktowych w zespole interdyscyplinarnym.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
1. Podstawowe zagadnienia dotyczące procesu komunikowania się.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
2. Definicje, modele i funkcje procesu komunikowania się.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
3. Style komunikacji.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
4. Podstawowe mechanizmy kierujące procesem komunikowania się.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
5. Komunikacja werbalna. Cechy dobrego nadawcy komunikatów werbalnych. Rodzaje pytań i zasady i stosowania
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
6. Aktywne słuchanie: istota, techniki aktywnego słuchania, bariery w procesie słuchania.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
7. Rola komunikacji niewerbalnej i parawerbalnej
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
8. Rozpoznawanie komunikatów niewerbalnych i ich interpretacja.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
9. Bariery komunikacyjne i ich powody: osobowość uczestników relacji, struktura społeczna, miejsce.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
10. Zastosowanie technik komunikacji do rozwiązywania konfliktów.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
11. Metody rozwiązywania sytuacji problemowych i konfliktowych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
12. Metody negocjacji i mediacji.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
13. Komunikacja w trudnych sytuacjach, wzmacnianie umiejętności radzenia sobie i rozwiązywania problemów.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
14. Techniki wywierania wpływu i techniki perswazji.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H. Komunikacja między ludźmi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.2.Słupińska K., Gracz L.: Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty. edu-Libri, Warszawa 2018.3.Stewart, J. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2003.
Uzupełniająca
1. Nowina-Konopka M., Feleszko W. Małecki Ł. (red.), Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018, 183-201.2. Makara-Studzińska M. Komunikacja z pacjentem, Lublin Wydawnictwo Czelej 2012. 3. Król-Fijewska M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku... czyli trzynaście wykładów o asertywności. Warszawa WAB 2013.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W16 EK_ZP1_U01 EK_ZP1_U02 EK_ZP1_U03 EK_ZP1_U19 EK_ZP1_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca zaliczeniowa – opracowanie i omówienie problemu badawczego z wykorzystaniem metod i technik komunikacji oraz analiza problemu z uwzględnieniem zaistniałych barier komunikacyjnych.
Kryterium zaliczenia
Ocena w skali 10 pkt. Zaliczenie dla osób, które uzyskają̨ >7 pkt.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.