1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
barbara.piekarska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Prowadzący zajęcia
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
38
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Znajomość wiedzy w zakresie podstawowych zasad finansowania inwestycji określonych w budżecie Unii Europejskiej
2.
Znajomość polityk umożliwiających finansowanie projektów
3.
Znajomość wiedzy niezbędnej do przygotowania wniosku o uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych
4.
Znajomość struktury instytucjonalnej w Polsce uczestniczącej w złożonym procesie przepływu funduszy unijnych
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W04
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje wiedzę w zakresie organizacji i finansowania systemów ochrony zdrowia w Polsce i na świecie
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W05
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada pogłębiona i poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień prawno–ekonomicznych w aspekcie funkcjonowania sektora ochrony zdrowia w tym podmiotów gospodarczych (różnych szczebli) w nim działających
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W21
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje uwarunkowania alokacji dostępnych zasobów na wszystkich poziomach organizacyjnych ochrony zdrowia
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U12
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje działania mające na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe i merytoryczne programów profilaktycznych
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Latoszek E., 2007 – Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania. Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
2. Pawlak M. 2015 – Zarządzanie projektami, PWN Warszawa 2015
3. Dubel P. Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Projekty i ich realizacja. Polskie wydawnictwo ekonomiczne 2021
4. Harasimowicz A. Fundusze pomocowe Unii Europejskiej – fundusze strukturalne i Fundusz Spójności. Oficyna wydawnicza Politechniki Białostockiej Białystok 2022 https://pb.edu.pl/wp-content/uploads/2022/07/Fundusze-pomocowe-Unii-Europejskiej-%E2%80%93-fundusze-strukturalne-i-Fundusz-Spojnosci.pdf
2. Pawlak M. 2015 – Zarządzanie projektami, PWN Warszawa 2015
3. Dubel P. Zarządzanie funduszami strukturalnymi Unii Europejskiej a polityka rozwoju regionalnego. Projekty i ich realizacja. Polskie wydawnictwo ekonomiczne 2021
4. Harasimowicz A. Fundusze pomocowe Unii Europejskiej – fundusze strukturalne i Fundusz Spójności. Oficyna wydawnicza Politechniki Białostockiej Białystok 2022 https://pb.edu.pl/wp-content/uploads/2022/07/Fundusze-pomocowe-Unii-Europejskiej-%E2%80%93-fundusze-strukturalne-i-Fundusz-Spojnosci.pdf
Uzupełniająca
1. B1. Barcz J., Kawecka – Wyrzykowska E., Michałowska – Gorywoda K., 2007 – Integracja europejska. Wydawnictwo Oficyna a Wolters Kluwer business 2007. Seria akademicka.
2. Grzeszczyk T., 2009 – Ocena projektów europejskich 2007 – 2013 Wydawnictwo Placet.
3. Kierkowski T., Jankowska A., Knopik R., 2009 – Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności. Wydawnictwo C.H.Beck Warszawa.
4. Sikorowska K., Buczacki T. 2005 – Zdobądź dotacje unijne dla swojej firmy. Dotacje z Unii Europejskiej. Wydawnictwo Helion.
5. Trocki M. 2012 – Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2012
6. Trocki M., Grucza B., Ogonek K., 2009 – Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2009
7. Instrukcja sporządzania matrycy logicznej na potrzeby wstępnej kwalifikacji projektów w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 _instrukcja.pdf
8. Klimiuk J. Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarzadzaniu projektami. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza 2009 | Nr 3 | 35-45
9. Klimiuk J. Specyfika projektów realizowanych w konsorcjum.
10. Słoniec J. Zarządzanie zespołami projektowymi w kontekście rozwoju nauki project management i nowych koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi.
11. Borowska K. Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych. https://europeistyka.uj.edu.pl/documents/3458728/3814e0ac-4482-40b1-9247-410700011d39
12. Tkaczyński JW., Świstak M. Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich. Wydawnictwo C.H.Beck. 2013
2. Grzeszczyk T., 2009 – Ocena projektów europejskich 2007 – 2013 Wydawnictwo Placet.
3. Kierkowski T., Jankowska A., Knopik R., 2009 – Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności. Wydawnictwo C.H.Beck Warszawa.
4. Sikorowska K., Buczacki T. 2005 – Zdobądź dotacje unijne dla swojej firmy. Dotacje z Unii Europejskiej. Wydawnictwo Helion.
5. Trocki M. 2012 – Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2012
6. Trocki M., Grucza B., Ogonek K., 2009 – Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2009
7. Instrukcja sporządzania matrycy logicznej na potrzeby wstępnej kwalifikacji projektów w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 _instrukcja.pdf
8. Klimiuk J. Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarzadzaniu projektami. Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza 2009 | Nr 3 | 35-45
9. Klimiuk J. Specyfika projektów realizowanych w konsorcjum.
10. Słoniec J. Zarządzanie zespołami projektowymi w kontekście rozwoju nauki project management i nowych koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi.
11. Borowska K. Zastosowanie metody Project Cycle Management w zarządzaniu projektami współfinansowanymi ze środków unijnych. https://europeistyka.uj.edu.pl/documents/3458728/3814e0ac-4482-40b1-9247-410700011d39
12. Tkaczyński JW., Świstak M. Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich. Wydawnictwo C.H.Beck. 2013
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W04 EK_ZP2_W05 EK_ZP2_W21 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U05 EK_ZP2_U12
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
przygotowanie projektu (matryca logiczna projektu)
Kryterium zaliczenia
przygotowanie projektu zgodnie z zaprezentowanymi w trakcie trwania zajęć wymogami
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W04 EK_ZP2_W05 EK_ZP2_W21 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U05 EK_ZP2_U12
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Uczestnictwo w zajęciach
Kryterium zaliczenia
uzyskanie min. 90% obecności
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Przedmiot kończy się przygotowaniem projektu (matrycy logicznej projektu) zgodnie z wymogami zaprezentowanymi i przesłanymi Studentom przez Wykładowcę. Studenci mają dwa terminy przesłana pracy zaliczeniowej.
Data aktualizacji treści