Komunikacja medialna

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Piotr Samel-Kowalik
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
piotr.samel@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Piotr Samel-Kowalik
Prowadzący zajęcia
Piotr Samel-Kowalik
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
30
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,60
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
15
Kalkulacja punktów ECTS
0,60
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z kluczowymi obszarami komunikacji medialnej. Wskazanie i zapoznanie studentów z technikami wykorzystywanymi w działaniach komunikacyjnych.
2.
Zwrócenie uwagi na znaczenie werbalnego i niewerbalnego kanału informacji. Podział oraz wskazanie najważniejszych i najbardziej skutecznych kanałów komunikacji.
3.
Zapoznanie studentów z aktualną praktyką komunikacyjną realizowaną w ramach komunikacji interpersonalnej, wystąpień publicznych oraz komunikacji masowej.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP2_W09 - Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP2_U01 - Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP2_K01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym<br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podstawy komunikacji interpersonalnej. Definicja komunikacji interpersonalnej. Wystąpienia publiczne. Aktualne trendy komunikacji. Social media.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rola mediów w zdrowiu publicznym. Rola mediów w życiu społecznym. Wpływ mediów na zdrowie publiczne. Przykłady zadań i celów zdrowia publicznego realizowanych przy pomocy mediów.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Narzędzia komunikacji medialnej. Narzędzia komunikacji medialnej wykorzystywane do realizacji określonych celów i zadań komunikacji. Mocne i słabe strony poszczególnych narzędzi komunikacji.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Plan komunikacyjny – budowa i wykorzystanie. Przykłady budowy planów komunikacyjnych. Plan komunikacyjny w zdrowiu publicznym – case study. Budowa własnego planu komunikacyjnego.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Konferencja prasowa – jak przekazać wiadomość za pomocą mediów? Czym jest konferencja prasowa – kiedy ją organizować? Jeśli nie konferencja prasowa, to co? Przykłady informacji prasowych.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Komunikacja kryzysowa w zdrowiu publicznym. Czy komunikacja kryzysowa ma miejsce w zdrowiu publicznym? Przykłady działań w ramach komunikacji kryzysowej. Przykłady instytucji zajmujących się zdrowiem publicznym, które muszą być przygotowane do komunikowania w sytuacji kryzysowej.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Komunikacja medialna w zdrowiu publicznym – case study. Przykłady działań komunikacyjnych w zdrowiu publicznym – opis przypadku. Budowanie i realizacja własnych działań komunikacyjnych.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Realizacja projektu w ramach komunikacji medialnej. Realizacja projektu komunikacji medialnej nakierowanej na zwiększenie rozpoznawalności i wiedzy wśród społeczeństwa na temat kierunku zdrowie publiczne.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Marek Tokarz, Argumentacja Perswazja Manipulacja – Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Uzupełniająca
Barbara Rozwadowska, Public Relations – teoria, praktyka, perspektywy, EMKA
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W09, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_K01
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie na podstawie realizacji projektu.
Kryterium zaliczenia
Spełnianie wymogów formalnych. Realizacja minimum 51% zadań wyznaczonych w ramach projektu.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach pracy własnej student przygotowuje projekt na zaliczenie, który będzie podlegał ocenie formalnej i merytorycznej.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.