Zdrowie publiczne w praktyce

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. Grzegorz Juszczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Grzegorz Juszczyk
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grzegorz Juszczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
55
Kalkulacja punktów ECTS
2,2
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Integracja wiedzy i umiejętności do rozwiązywania praktycznych problemów i wyzwań dla zdrowia publicznego.
2.
Przegląd aktualnego stanu wiedzy w dyscyplinie zdrowia publicznego w kontekście głównych problemów zdrowotnych i społecznych.
3.
Trening samodzielności w formułowaniu opinii na wybrany temat z obszaru zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia i sposobem żywienia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Analizuje wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U07
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyciąga trafne wnioski dotyczące wpływu polityki zdrowotnej państwa na funkcjonowanie programów profilaktycznych i inne polityki
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U11
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje skutecznie w grupie nad analizą i rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U06
Umiejętności - efekty w zakresie
Przygotowuje koncepcję, wdrożenie i ocenę programów w obszarze zdrowia publicznego, działalności profilaktycznej, informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej
5.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Docenia różnorodność poglądów i ich wkład do całościowego obrazu zdrowia populacji
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Współczesne koncepcje rozwoju zdrowia publicznego. Przegląd polityk krajowych i europejskich w zakresie działań ukierunkowanych na wyzwania zdrowia publicznego, w szczególności dla niwelowania nierówności w zdrowiu
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola analiz ekonomicznych i kompromisu medyczno-ekonomicznego w podejmowaniu decyzji systemowych. Zdrowie publiczne oparte na dowodach naukowych i analizie ekonomicznej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Szczepienia ochronne jako podstawowe zadanie zdrowia publicznego. Program szczepień ochronnych w Polsce – metodologia tworzenia, szczepienia obowiązkowe i zalecane.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Systemy informacji w zdrowiu publicznym. Bazy danych epidemiologicznych, bazy literatury przedmiotu. Mechanizmy gromadzenia danych i ograniczenia w dostępie do danych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Ochrona zdrowia psychicznego w kontekście stygmatyzacji społecznej i ograniczonej dostępności do świadczeń z zakresu psychiatrii i psychologii. Modele wsparcia organizacji opieki.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola nowoczesnej profilaktycznej opieki nad pracującymi w kontekście tradycyjnego ujęcia bezpieczeństwa i higieny pracy. Narzędzia promocji zdrowia w miejscu pracy.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Czynniki wpływające na zmianę stylu życia w Polsce i w Europie. Wpływ kultury i postępu cywilizacyjnego na nowe rodzaje zachowań. Rola aktywności fizycznej i zbilansowanej diety w poprawie stanu zdrowia społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Planowanie systemu – konflikt centralizacji i decentralizacji. Organizacje pozarządowe i ich rola w realizowaniu zadań zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Telemedycyna jako narzędzie poprawy efektywności i zwiększenia dostępności. Zagrożenia i szanse w rozwoju telemedycny – telemonitoring, telekonsultacje, telezabiegi.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza rynku pracy dla absolwenta kierunku zdrowie publiczne. Oczekiwania pracodawców i oczekiwania absolwentów.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
Uzupełniająca
Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska. Kraków 2017.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca zaliczeniowa w formie eseju na wybrany temat z jednego z trzech kluczowych poziomów oddziaływania w systemie zdrowia publicznego.
SYSTEM: Propozycja zmian w aktualnym systemie zdrowia publicznego w Polsce.
INTERWENCJA: Podpozycja interwencji profilaktycznej ukierunkowanej na określony problem zdrowotny.
SIEDLISKO: Propozycja rozwiązań promujących zdrowie pracowników w zakładzie pracy, szkole, gminie, powiecie, województwie, etc.).
Kryterium zaliczenia
1. Diagnoza problemu 0- 3 pkt
2. Precyzyjna propozycja rozwiązania 0-3 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji 0-3 pkt
4. Analiza SWOT propozycji 0-3 pkt.

Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie co najmniej 1 pkt w każdym z czterech obszarach oceny oraz łącznie co najmniej 8 pkt.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej możliwa jest poprawa jej treści i złożenie ponowne w terminie kolejnych dwóch tygodni.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.