1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. Grzegorz Juszczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Grzegorz Juszczyk
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grzegorz Juszczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
80
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Integracja wiedzy i umiejętności do rozwiązywania praktycznych problemów i wyzwań dla zdrowia publicznego.
2.
Przegląd aktualnego stanu wiedzy w dyscyplinie zdrowia publicznego w kontekście głównych problemów zdrowotnych i społecznych.
3.
Trening samodzielności w formułowaniu opinii na wybrany temat z obszaru zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia i sposobem żywienia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Analizuje wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U07
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyciąga trafne wnioski dotyczące wpływu polityki zdrowotnej państwa na funkcjonowanie programów profilaktycznych i inne polityki
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U11
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje skutecznie w grupie nad analizą i rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U06
Umiejętności - efekty w zakresie
Przygotowuje koncepcję, wdrożenie i ocenę programów w obszarze zdrowia publicznego, działalności profilaktycznej, informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej
5.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U09
Umiejętności - efekty w zakresie
Docenia różnorodność poglądów i ich wkład do całościowego obrazu zdrowia populacji
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Włodarczyk WC. Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach. Wyd. UJ. Kraków, 2024
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
Pinkas J. (red.) Współczesne wyzwania zdrowia publicznego. Wybrane zagadnienia. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Wojtczak, A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów zdrowia XXI wieku. Wyd. PZWL. Warszawa, 2021
Cianciara D., Lewtak K, Gajewska M, Piotrowicz M, Urban E. Diagnoza istniejącej organizacji i funkcjonowania systemu zdrowia publicznego w Polsce – rzeczywisty sposób działania systemu. T. 2. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/886/
Uzupełniająca
Golinowska S. (red.). Zdrowie publiczne. Wymiar społeczny i ekologiczny. Wyd. Naukowe Scholar. Warszawa, 2022.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W08, EK_ZP2_W15, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U07, EK_ZP2_U11, EK_ZP2_K04, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca zaliczeniowa w formie eseju na wybrany temat z jednego z trzech kluczowych poziomów oddziaływania w systemie zdrowia publicznego.
SYSTEM: Propozycja zmian w aktualnym systemie zdrowia publicznego w Polsce.
INTERWENCJA: Podpozycja interwencji profilaktycznej ukierunkowanej na określony problem zdrowotny.
SIEDLISKO: Propozycja rozwiązań promujących zdrowie pracowników w zakładzie pracy, szkole, gminie, powiecie, województwie, etc.).
SYSTEM: Propozycja zmian w aktualnym systemie zdrowia publicznego w Polsce.
INTERWENCJA: Podpozycja interwencji profilaktycznej ukierunkowanej na określony problem zdrowotny.
SIEDLISKO: Propozycja rozwiązań promujących zdrowie pracowników w zakładzie pracy, szkole, gminie, powiecie, województwie, etc.).
Kryterium zaliczenia
1. Diagnoza problemu 0- 3 pkt
2. Precyzyjna propozycja rozwiązania 0-3 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji 0-3 pkt
4. Analiza SWOT propozycji 0-3 pkt.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie co najmniej 1 pkt w każdym z czterech obszarach oceny oraz łącznie co najmniej 8 pkt.
2. Precyzyjna propozycja rozwiązania 0-3 pkt.
3. Uzasadnienie propozycji 0-3 pkt
4. Analiza SWOT propozycji 0-3 pkt.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie co najmniej 1 pkt w każdym z czterech obszarach oceny oraz łącznie co najmniej 8 pkt.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej możliwa jest poprawa jej treści i złożenie ponowne w terminie kolejnych dwóch tygodni.
W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej możliwa jest poprawa jej treści i złożenie ponowne w terminie kolejnych dwóch tygodni.
Data aktualizacji treści