Zarządzanie potencjałem ludzkim

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
agnieszka.wyrozebska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
80
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie funkcjonowania organizacji, tworzenie misji i wizji oraz strategii organizacji.
Przygotowanie do pełnienia funkcji managera-przywódcy w miejscu pracy
2.
Zapoznanie studentów z różnymi koncepcjami i strategiami zarzadzania zasobami ludzkimi w systemie ochrony zdrowia mającymi na celu podnoszenie efektywności i jakości pracy
3.
Rozpoznawanie potrzeb pracowników, ich motywatory, cechy pracowników pokoleniowe i indywidualne
Zasady komunikowania się z pracownikiem, informacja zwrotna, asertywność. Zarządzanie konfliktem w miejscu pracy.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W25
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje czynniki warunkujące skuteczne i efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Organizacja, zasoby, kultura, style zarządzania. Manager a przywódca. Rola HR i managera w nowoczesnej organizacji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza zasobów kadry medycznej w Polsce i na świecie. Prognozy zasobów kadry medycznej w kontekście struktury demograficznej kadry medycznej w Polsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K07
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kształcenie lekarzy, pielęgniarek, położnych w Polsce i wybranych krajach UE. Niedobory kadry medycznej jako globalne wyzwanie światowych systemów ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K07
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Główne wyzwania i problemy w zarządzaniu zasobami ludzkimi w Polskim systemie ochrony zdrowia- kierunki dalszych działań. Wykorzystanie narzędzia 635 w procesie wypracowywania zmian w zarządzaniu kadrą medyczną
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Braki kadrowe wśród pracowników ochrony zdrowia jako główny problem w zarzadzaniu zasobami ludzkimi. Analiza zjawiska i koncepcje dalszych działań przy wykorzystaniu narzędzia Drzewa Problemów i Drzewa Celów
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Skuteczna komunikacja i motywacja jako niezbędne elementy skutecznego zarzadzania zasobami ludzkimi w systemie ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Planowanie pracy poprzez zastosowanie metodyk zwinnych, wykorzystanie SCRAMa w pracy menagera i kierowania zespołem- gra symulacyjna SCRAM Lego Challenge
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przegląd technik i narzędzi wykorzystywanych do skutecznego zarzadzania i kierowania pracą w jednostkach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
zarządzanie rekrutacją, zatrudnianiem i wdrażaniem pracownika do pracy w kontekście funkcjonowania organizacji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
zarządzanie rekrutacją, zatrudnianiem i wdrażaniem pracownika do pracy w kontekście funkcjonowania organizacji cz 2
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Armstrong M., Zarządzanie ludźmi. Praktyczny przewodnik dla managerów liniowych, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007.
2. Kautsch M., Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, Oficyna Wolters Kluwer bussiness, Warszawa, 2010 (wybrane rozdziały).
3. Pawlak Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 2011 (wybrane rozdziały).
Uzupełniająca
1. Leary-Joyce J., Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków, 2007.
2. Daniel Pink: Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację. Wydawnictwo Studio Emka, 2011.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U02 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Przygotowanie pracy zaliczeniowej z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w ochronie zdrowia, praca pisemna, podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena
Kryterium zaliczenia
indywidualna ocena raportu
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
liczba możliwych terminów zaliczeń- 2


Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.