Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
mira.bielanowicz@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Prowadzący zajęcia
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz

2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
80
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
C1. Przekazanie studentowi wiedzy o koncepcji zarządzania przez jakość oraz narzędziach dzięki którym będzie miał przygotowanie do praktycznego wdrażania tej koncepcji w organizacjach ochrony zdrowia.
2.
C2. Zapoznanie studenta z systemem oceny zgodności zbudowanym w oparciu o: branżowe standardy akredytacyjne Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia oraz systemem międzynarodowych standardów wg rodziny norm ISO, które mogą być podstawą budowy systemów zarządzania jakością w organizacjach ochrony zdrowia.
3.
C3. Ukazanie znaczenia zarządzania przez jakość w placówkach ochrony zdrowia a także podkreślenie roli klienta wewnętrznego i zewnętrznego w zarządzaniu jakością.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W22
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje narzędzia zarządzania strategicznego i taktycznego na różnych poziomach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W23
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje metody, procesy i zasady zarządzania jakością w ochronie zdrowia oraz wymienia procedury uzyskania akredytacji przez podmioty świadczące usługi medyczne
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W30
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje zasady i rolę kształtowania kultury bezpieczeństwa i higieny pracy w systemach zarządzania
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie
5.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U11
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje skutecznie w grupie nad analizą i rozwiązaniem wybranego problemu dotyczącego zdrowia publicznego
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K03
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Buduje relację partnerską, jako podstawę interwencji środowiskowej
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K06
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Skutecznie zarządza czasem własnym i współpracowników
4.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
1. Problematyka poprawy i doskonalenia procesów kształtowania jakości usług poprzez ukazanie możliwości tkwiących w sferze zarządzania organizacji ochrony zdrowia.
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
2. Procedura i standardy akredytacyjne organizacji ochrony zdrowia wg Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia i Ministerstwa Zdrowia.
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
3. Autoryzacja/Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem/Rejestry medyczne wg. Ministerstwa Zdrowia

Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
4. System zarządzania jakością w organizacjach ochrony zdrowia wg międzynarodowych standardów rodziny norm ISO 9001. Standardy organizacyjne.
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
5. Akredytacja a certyfikacja w organizacjach ochrony zdrowia - podobieństwa




Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
6. Akredytacja a certyfikacja w organizacjach ochrony zdrowia - różnice

Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
7. Satysfakcja klienta zewnętrznego (pacjenta) w organizacjach ochrony zdrowia

Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
8. Satysfakcja klienta wewnętrznego (pracownika) w organizacjach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
9. Praktyczne zastosowanie narzędzi i metod z obszaru zarządzania w organizacjach ochrony zdrowia.
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
10. Dyskusja i podsumowanie merytoryczne zajęć (w tym projektów).
Efekty uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
- „Menedżer Zdrowia”- miesięcznik (na bieżąco).
- „Problemy jakości” – miesięcznik (na bieżąco).
- „Rynek zdrowia” – miesięcznik ((na bieżąco).
- ABC jakości. Wydawnictwo PCBC Warszawa. Kwartalnik (na bieżąco).
- Frączkiewicz-Wronka A.,Austin-Tynda A..(red.): Przywództwo w ochronie zdrowia. Idee i instrumenty. ,Wyd: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009 r.
- Lisieckiej K (red.): Zarządzanie jakością usług zdrowotnych., IPiS, Warszawa, 2003 r.
- Lisiecka-Biełanowicz M., Smoliński B. (red.): Systemy zarządzania jakością ochronie zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 2008 r.
- Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. PN-EN ISO 9000, PKN, Warszawa, wrzesień, 2001 r.
- Systemy zarządzania jakością. Wymagania PN-EN ISO 9001, PKN, Warszawa, 2015 r.
- Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M.: Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych., CeDeWu, W-wa, 2003 r.
- Lisiecka- Biełanowicz M., Smoliński B, Warczyński P.: Kierunki doskonalenia usług w ochronie zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, wydanie I, 2010 r.
- Lisiecka-Biełanowicz M.: Zarządzanie jakością relacji w organizacjach ochrony zdrowia, Difin, Warszawa, 2016 r.,
- Jackowski M.: Ochrona danych medycznych, Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011 r.
- Walshe K., Smith J., Zarządzanie w opiece zdrowotnej, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011 r.
- Jacobs R., Smith P.C. Street A., Mierzenie efektywności w ochronie zdrowia, Wolters Kluwer, Warszawa, 2013 r.
- Lisiecka K., Czyż-Gwiazda E., Lisiecka-Biełanowicz M., Projakościowe zarządzanie w organizacjach ochrony zdrowia. Diagnoza i kierunki doskonalenia., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2017 r.
- Oppenheim b., Lean Healthcare Systems Engineering for Clinical Environments; A Step-by-Step Process for Managing Workflow and Care Improvement Projects; 1st Edition; 2021
- Aktualne akty prawne dotyczące zarzadzania jakością w ochronie zdrowia (na bieżąco) w tym m.in.:
- Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1692).
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2023 poz. 1125, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 września 2024 r., które weszło w życie 11 września 2024 r. definiuje wskaźniki jakości opieki zdrowotnej w Polsce (Dz.U. 2024 poz. 1349).
- OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 września 2024 r. w sprawie standardów akredytacyjnych dla działalności leczniczej w rodzaju całodobowe i stacjonarne świadczenia zdrowotne szpitalne (Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia z 2024 r., poz. 73).

Uzupełniająca
- Zimna T., Ochrona osobowych danych medycznych w zakładach opieki zdrowotnej, Komentarz, Prawo i Zdrowie, 2009 r.
- Rudawska I., Jakość relacji pacjent – profesjonalista w sektorze usług medycznych., Problemy Jakości nr 3 (2005), Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2005 r.
- Rogoziński K., Zarządzanie wartością z klientem, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2012 r.
- Nojszewska, E., System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer Polska, 2011 r.
- Blikle A.J., Doktryna Jakości, Wydanie II Turkusowe, Rzecz o turkusowej organizacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2017 r.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach wykładu stosowane są następujące metod nauczania - weryfikowane w ramach wykładu interaktywnego:
1. metody podające: wykład informacyjny, anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie.
2. metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Kryterium zaliczenia
Obecność/ aktywny udział.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na wykładach.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK ZP2 W22, EK ZP2 W23, EK ZP2 W30, EK ZP2 U01, EK ZP2 U02, EKZP2 U05, EK ZP2 U08, EK ZP2U11, EK ZP2 K01, EK ZP2K03, EK ZP2 K06, EK ZP2 K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach zajęć stosowane są następujące metod nauczania:
1. metody aktywizujące: inscenizacja, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów)
2. metody praktyczne: pokaz, metoda projektów.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie zaliczenia (oceny pozytywnej) poprzez ocenianie formujące:
- opracowanie projektu w zespole (po akceptacji tematu) oraz prezentacja projektu na zajęciach – 60%
- ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas seminariów) – 30%
- bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) – 10%
Warunkiem zaliczenia jest m.in. obecność oraz opracowanie projektu w zespole.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Samodzielna praca studentów zostanie zweryfikowana w ramach zajęć poprzez:
- opracowanie projektów zespołowych (po akceptacji tematu) oraz prezentacja projektu na zajęciach – 60%
- ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas zajęć) – 30%
- bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) – 10%
Zaliczenie przedmiotu: przewidziano dwa podejścia-terminy (prezentacja projektu/test) w celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.