Uwarunkowania zdrowia i choroby z elemenatmi zdrowia środowiskowego

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
barbara.piekarska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska
Prowadzący zajęcia
Dr hab. n. med. i n o zdr. Barbara Piekarska,
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
36
Kalkulacja punktów ECTS
1,44
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przekazanie wiedzy z zakresu uwarunkowań zdrowia i choroby
2.
Przekazanie wiedzy z zakresu analizy uwarunkowań zdrowia i choroby oraz oceny ich efektywności i relacji pomiędzy poszczególnymi elementami.
3.
Zapoznanie studentów z pojęciami zdrowia i choroby, czynnikami egzogennymi i endogennymi warunkującymi wymienione stany oraz uwarunkowaniami choroby wynikającymi ze stylu życia i warunków socjospołecznych.
4.
Przekazanie oraz poszerzenie wiedzy na temat efektów zdrowotnych czynników: biologicznych, fizycznych, chemicznych występujących w środowiskach gdzie przebywa człowiek.
5.
Przekazanie oraz poszerzenie wiedzy dotyczącej narażenia na czynniki środowiskowe, w szczególności szkodliwe i uciążliwe na stanowisku pracy.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia i sposobem żywienia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje metody przeprowadzania wstępnej oceny zagrożeń zdrowia populacji oraz rozpowszechnienia chorób
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje metody związanych teoretycznych podstaw oraz metod badań przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W17
Wiedza - efekty w zakresie
Prezentuje przykłady środowiskowych programów profilaktycznych oraz możliwości ich aplikacji
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U17
Umiejętności - efekty w zakresie
Podejmuje działania na rzecz zwiększania świadomości społecznej w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w pracy
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotnej
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Środowiskowe zagrożenia zdrowia na tle innych zagrożeń
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Zagrożenia środowiskowe od skali indywidualnej po globalną.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Medycyna środowiskowa a ochrona zdrowia pracowników – nadzór nad stanem zdrowia załóg pracowniczych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wypadki i urazy jako problem zdrowia środowiskowego – zachowania stanowiące przyczynę urazów i wypadków.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U17
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola medycyny środowiskowej w profilaktyce zdrowotnej i promocji zdrowia w zakładzie pracy
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U17
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Śliż D., Mamcarz A. (red) – Medycyna stylu życia. PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
2. Jędrychowski W. 2010 – Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Podręcznik dla studentów i lekarzy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków
3. Siemiński M. 2007 – Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa.
4. Siemiński M. 2007 – Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN Warszawa
5. Jethon Zb., Grzybowski A, 2000 – Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa – Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Wydanie II poprawione i uzupełnione.
Uzupełniająca
1. Słowikowska A. Serce w dobrym stylu. Jak świadomie zarządzać swoim zdrowiem. ATS Publishing 2021.
2. Gujski M., Rostkowski T. Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy. Wydawnictwo PZWL 2021. Warszawa
3. Marek K., Choroby zawodowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
4. Seńczuk W., Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006
5. Sygit M. Zdrowie Publiczne. Wyd. Wolter Kluwer Business, Warszawa, 2010,
6. Leowski J. Polityka Zdrowotna a Zdrowie Publiczne. Wyd. CeDeWu, Warszawa 2010,
7. Włodarczyk CW. Wprowadzenie do Polityki Zdrowotnej Wolter Kluwer Business, Warszawa 2010,
8. Szczerbań J, Zdrowie Publiczne. Skrypt dla studentów. Część I. Oficyna Wydawnicza WUM, Warszawa 2008, Karski JB, et al. Zdrowie Publiczne. Skrypt dla studentów. Część II.
9. Manahan St. E, 2006 – Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne. Wydawnictwo PWN Warszawa.
10. Cianciara D. 2018. Zdrowie publiczne w Polsce – problemy i wyzwania Studia BAS www.bas.sejm.gov.pl Nr 4(56) 2018, s. 77–102, doi.10.31268/StudiaBAS.2018.25
11. Boczkowski A.: Medycyna pracy w systemie ochrony zdrowia pracujących: ewolucja kształcenia specjalistycznego. Medycyna Pracy 2007, 58(5): 458.
12. Rydzyński K., Michalak J.: Przemiany gospodarcze i ich znaczenie dla medycyny pracy i higieny pracy. Medycyna Pracy, 2002, 53(1): 5-13.
13. Chmielewski J., i wsp.: Środowiskowe zagrożenia zdrowia występujące w procesie pracy. Medycyna Środowiskowa - Environmental Medicine 2017, Vol. 20, No. 2
14. Jarosińska D.: Medycyna Środowiskowa – Integracja Nauk Medycznych na Rzecz Zdrowia Środowiskowego. Medycyna Środowiskowa 1998, T. I, nr I:5-9.
15. Nowacka W.L. Zagrożenia człowieka w środowisku pracy. Zagrożenia chemiczne biologiczne i pyłowe. Materiały dydaktyczne dla słuchaczy Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych. Warszawa 2011
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U17
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obecność na zajęciach
Kryterium zaliczenia
uzyskanie minimum 90% obecności na zajęciach
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W17, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U17,EK_ZP2_K01,EK_ZP2_K02, EK_ZP2_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie pisemne kolokwium – test 45 pytań (pytania zamknięte), jednokrotnego wyboru. Test w formule on-line na platformie e-learning wum
Kryterium zaliczenia
uzyskanie minimum 60% ogólnej liczby punktów całego kolokwium.
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Student ma trzy podejścia aby zaliczyć przedmiot. Pierwsze podejście w trakcie trwania sesji zaliczeniowej/egzaminacyjnej. Dwa kolejne podejścia w sesji poprawkowej.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.