1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr Aleksandra Kielan
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aleksandra.kielan@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Aleksandra Kielan
Prowadzący zajęcia
dr Aleksandra Kielan
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie celu działań w zakresie psychologii zdrowia.
2.
Poznanie podstawowych definicji, założeń i zadań psychologii zdrowia.
3.
Poznanie zasad wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii zdrowia w zakresie swojej specjalności.
4.
Poznanie modeli zmian zachowań zdrowotnych.
5.
Zapoznanie się z technikami poznawczo-behawioralnymi zmiany zachowań.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W10
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje teoretyczne podstawy działań mających na celu ograniczanie stresu zawodowego i jego negatywnych skutków
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotne
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Bishop G.D. (2000) Psychologia zdrowia. Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław.
2. Heszen I., Sęk, H. (2007) Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa.
3. Dolińska – Zygmunt G. (red.) (2001): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
2. Heszen I., Sęk, H. (2007) Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa.
3. Dolińska – Zygmunt G. (red.) (2001): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Uzupełniająca
1. Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego.
2. de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J., K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press.
5. Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres z zdrowie. Warszawa: Difin.
6. Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin.
7. Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk.
2. de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J., K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press.
5. Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres z zdrowie. Warszawa: Difin.
6. Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin.
7. Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W 1-2, U1, K1
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W 1-2, U1, K1 Zaliczenie testu on-line
Kryterium zaliczenia
uzyskanie co najmniej 60%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć: np. quiz, dyskusja, rundka (metody i techniki aktywizujące)
nzal poniżej 60% pkt
zal 60% pkt bądź więcej
nzal poniżej 60% pkt
zal 60% pkt bądź więcej