Psychologia zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr Aleksandra Kielan
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aleksandra.kielan@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Aleksandra Kielan
Prowadzący zajęcia
dr Aleksandra Kielan
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
40
Kalkulacja punktów ECTS
1,6
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Poznanie celu działań w zakresie psychologii zdrowia.
2.
Poznanie podstawowych definicji, założeń i zadań psychologii zdrowia.
3.
Poznanie zasad wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii zdrowia w zakresie swojej specjalności.
4.
Poznanie modeli zmian zachowań zdrowotnych.
5.
Zapoznanie się z technikami poznawczo-behawioralnymi zmiany zachowań.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W10
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje teoretyczne podstawy działań mających na celu ograniczanie stresu zawodowego i jego negatywnych skutków
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotne
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rekonesans po psychologii zdrowia.
T1.Czym jest psychologia zdrowia?
T2. Podstawowe definicje i historia rozwoju psychologii zdrowia.
T3. Psychologia zdrowia w działaniu.
T4. Ciało i umysł.
Efekty uczenia się
W1 U1 K1
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Jak być zdrowym.
T5. Medycyna stylu życia.
T6. Promowanie zdrowia.
T7. Podejścia teoretyczne do zmiany zachowań.
T8. Techniki behawioralno-poznawcze zmiany zachowań.
Efekty uczenia się
W1 U1 K1
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Stres.
T9. Teorie dotyczące stresu.
T10. Ogólny zespół adaptacyjny Selye’ego.
T11. Pomiary stresu.
T12. Radzenie sobie ze stresem.
Efekty uczenia się
W2 U1 K1
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rozumienie choroby i życie z nią.
T13. Natura choroby.
T14. Socjokulturowe aspekty choroby.
T15. Percepcja objawów.
T16. Zrozumienie choroby.
T17. Reakcja na chorobę.
T18. Relacja lekarz-pacjent.
T19. Jak radzić sobie z chorobą przewlekłą i upośledzeniem: rak.

Efekty uczenia się
W1, W2 U1 K1
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Bishop G.D. (2000) Psychologia zdrowia. Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław.
2. Heszen I., Sęk, H. (2007) Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa.
3. Dolińska – Zygmunt G. (red.) (2001): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Uzupełniająca
1. Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego.
2. de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
3. Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J., K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych. Vizja Press.
5. Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres z zdrowie. Warszawa: Difin.
6. Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin.
7. Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W 1-2, U1, K1
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W 1-2, U1, K1 Zaliczenie testu on-line

Kryterium zaliczenia
uzyskanie co najmniej 60%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć: np. quiz, dyskusja, rundka (metody i techniki aktywizujące)

nzal poniżej 60% pkt
zal 60% pkt bądź więcej

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.