Ocena i prognozowanie potrzeb zdrowotnych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr hab. Grzegorz Juszczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Grzegorz Juszczyk
grzegorz.juszczyk@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Grzegorz Juszczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
30
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zidentyfikowanie narzędzi do gromadzenia i analizowania danych epidemiologicznych i systemowych.
2.
Wypracowanie umiejętności pozyskiwania i przetwarzania danych niezbędnych do analizy potrzeb zdrowotnych.
3.
Przygotowanie do wnioskowania w oparciu o dostępne dane epidemiologiczne i systemowe oraz argumentowanie podejmowanych decyzji.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W01
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje pogłębioną wiedzę z obszaru zagrożenia zdrowia ludności związanych z jakością środowiska, stylem życia i sposobem żywienia oraz innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje metody przeprowadzania wstępnej oceny zagrożeń zdrowia populacji oraz rozpowszechnienia chorób
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W20
Wiedza - efekty w zakresie
Krytycznie ocenia główne trendy i projekty w zdrowiu publicznym i promocji zdrowia w kontekście lokalnym i krajowym i w szerszej, europejskiej i światowej perspektywie
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K05
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi współpracować z agencjami rządowymi, samorządowymi i organizacjami pożytku publicznego
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Typologia potrzeb zdrowotnych. Potrzeby obiektywne/subiektywne, wyrażone, zaspokojone. Źródła danych na temat stanu zdrowia. Dane pierwotne i wtórne.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Prezentacja danych epidemiologicznych na temat stanu zdrowia ludności. Przykłady raportów o stanie zdrowia ludności i metodologia ich tworzenia.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Benchmarking. Stosowanie metod porównawczych do definiowania priorytetów zdrowotnych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Pośrednie czynniki warunkujące zdrowie (społeczno-ekonomiczne) i metody ich analizy w metodologii oceny potrzeb zdrowotnych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Metodyka DALY (lata życia skorygowane o jakość) w ocenie potrzeb zdrowotnych w Polsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Stosowanie w praktyce wniosków z analizy potrzeb. Metody prognozowania zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne. Krajowy plan transformacji jako narzędzie operacjonalizacji map potrzeb zdrowotnych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Praktyczne wykorzystanie metodologii oceny potrzeb zdrowotnych w środowisku pracy oraz dla mieszkańców miasta/gminy.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Topór-Mądry R. (et al). Model oceny potrzeb zdrowotnych w społecznościach lokalnych. Wyd. NIZP-PZH, 2017. Do pobrania: http://bazawiedzy.pzh.gov.pl/download/508/
Ministerstwo Zdrowia. Mapa potrzeb zdrowotnych na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r.. Do pobrania:
http://dziennikmz.mz.gov.pl/DUM_MZ/2021/69/akt.pdf
Wojtyniak B, Goryński P (red.). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania 2022. Wyd. NIZP-PZH, 2022. Do pobrania:
https://www.pzh.gov.pl/raport-sytuacja-zdrowotna-ludnosci-polski-i-jej-uwarunkowania/
Uzupełniająca
Baza danych projektu Map potrzeb zdrowotnych z wartościami DALY dla Polski: https://basiw.mz.gov.pl/index.html#/visualization?id=3363
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W01, EK_ZP2_W02, EK_ZP2_W20, EK_ZP2_U03, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca zaliczeniowa w formie eseju na wybrany temat z jednego z obszarów zastosowania metodyki oceny potrzeb zdrowotnych:
1. Omówienie wybranych czterech potrzeb zdrowotnych w wybranym regionie na podstawie danych z bazy Map potrzeb zdrowotnych (z wykorzystaniem danych z BASIW MZ).
2. Propozycja praktycznego wdrożenia dwóch wybranych działań planowanych w Krajowym Planie Transformacji na lata 2022-2026.
3. Omówienie trzech kierunków zmian potrzeb zdrowotnych Polaków wskutek pandemii COVID-19.

Kryterium zaliczenia
Kryteria zaliczenia:
1. Diagnoza problemu oraz uzasadnienie wyboru 0-3 pkt
2. Propozycja rozwiązania 0-3 pkt
3. Analiza SWOT proponowanego rozwiązania 0-3 pkt.

Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie co najmniej 1 pkt w każdym z trzech obszarach oceny oraz łącznie co najmniej 5 pkt.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie, student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z pracy zaliczeniowej możliwa jest poprawa jej treści i złożenie ponowne w terminie kolejnych dwóch tygodni.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.