Metodologia badań

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr Aneta Tomaszewska, dr Anna Kłak, dr hab. Filip Raciborski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
40
Kalkulacja punktów ECTS
1,6
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z różnymi metodami i technikami badań naukowych (medycznych i społecznych) wraz z ich zastosowaniem w zdrowiu publicznym.
2.
Zwrócenie uwagi na etyczne i prawne uwarunkowania badań naukowych w Polsce.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W06
Wiedza - efekty w zakresie
Planuje badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W33
Wiedza - efekty w zakresie
Określa precyzyjnie zasady przygotowania raportów i prac naukowych.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Kluczowe elementy pracy naukowej: definiowanie problemu badawczego, określanie tematu i celi badawczych, stawianie i weryfikacja hipotez, budowanie metodologii projektu, wybór zmiennych, wiarygodność wnioskowania
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Materiał badawczy, czyli kogo badamy? Metody doboru próby w badaniach jakościowych i ilościowych. Konsekwencje wyboru próby. Niepełna realizacja próby. Skrzywienie próby
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Specyfika badań opartych na wywiadzie. Badania ilościowe. Wprowadzenie do badań kwestionariuszowych. Zasady tworzenie pytań kwestionariuszowych. Techniki badań ilościowych. Charakterystyka badań jakościowych w Zdrowiu Publicznym. Wywiady indywidualne i grupowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do metod badawczych stosowanych w medycynie i zdrowiu publicznym. Badania analityczne (kohortowe, kliniczno-kontrolne, przekrojowe) Badania opisowe, Badania podstawowe i przedkliniczne, Badania eksperymentalne. Organizacja badań klinicznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Rzetelność i fałszerstwo w nauce. Koncepcja EBM, HTA . Sposoby prezentowania wyników prac naukowych: publikacje naukowe, Przegląd systematyczny, metaanaliza, Zasady pisania prac naukowych, w tym pracy magisterskiej. Budowa konspektu pracy.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Earl Babbie, Podstawy badań społecznych
2. Wiesław Jędrychowski, Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym
3. P. Gajewski R. Jaeschke, J. Brożek, Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów, MP, 2008
Uzupełniająca
1. Penny Webb, Essential Epidemiology: An Introduction for Students and Health Professionals
2. Leon Gordis, Epidemiology, 4th Edition
3. Robert M. Groves, Survey Methodology
4. Nigel Bruce, Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics
5. Jennifer L. Kelsey, Methods in Observational Epidemiology
6. Teresa Brodniewicz (red.), Badania Kliniczne, CeDeWu, Warszawa 2015
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Dyskusja i praca w grupach
Na każdych zajęciach odbywa się: usystematyzowanie wiedzy zaczerpniętej z lektur i materiałów udostępnianych przed zajęciami (1/3 zajęć), przydzielenie zadania grupom 2-3 osobowym i praca w grupach (1/3 zajęć), omówienie wykonanej pracy i dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami (1/3 zajęć)
Kryterium zaliczenia
Wykonanie i omówienie przydzielonej na zajęciach pracy (każdy Student musi zabrać głos)
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Link do strony internetowej Zakładu: https://alergologia1.wum.edu.pl/
Link do strony internetowej Koła naukowego działającego przy Zakładzie: https://sknmanagerowzdrowia.wum.edu.pl/

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.