1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Dr n. o zdr. Aneta Tomaszewska
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
aneta.tomaszewska@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr Aneta Tomaszewska, dr Anna Kłak, dr hab. Filip Raciborski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z różnymi metodami i technikami badań naukowych (medycznych i społecznych) wraz z ich zastosowaniem w zdrowiu publicznym.
2.
Zwrócenie uwagi na etyczne i prawne uwarunkowania badań naukowych w Polsce.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W06
Wiedza - efekty w zakresie
Planuje badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W33
Wiedza - efekty w zakresie
Określa precyzyjnie zasady przygotowania raportów i prac naukowych.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Earl Babbie, Podstawy badań społecznych
2. Wiesław Jędrychowski, Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym
3. P. Gajewski R. Jaeschke, J. Brożek, Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów, MP, 2008
2. Wiesław Jędrychowski, Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym
3. P. Gajewski R. Jaeschke, J. Brożek, Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów, MP, 2008
Uzupełniająca
1. Penny Webb, Essential Epidemiology: An Introduction for Students and Health Professionals
2. Leon Gordis, Epidemiology, 4th Edition
3. Robert M. Groves, Survey Methodology
4. Nigel Bruce, Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics
5. Jennifer L. Kelsey, Methods in Observational Epidemiology
6. Teresa Brodniewicz (red.), Badania Kliniczne, CeDeWu, Warszawa 2015
2. Leon Gordis, Epidemiology, 4th Edition
3. Robert M. Groves, Survey Methodology
4. Nigel Bruce, Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics
5. Jennifer L. Kelsey, Methods in Observational Epidemiology
6. Teresa Brodniewicz (red.), Badania Kliniczne, CeDeWu, Warszawa 2015
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U01, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Dyskusja i praca w grupach
Na każdych zajęciach odbywa się: usystematyzowanie wiedzy zaczerpniętej z lektur i materiałów udostępnianych przed zajęciami (1/3 zajęć), przydzielenie zadania grupom 2-3 osobowym i praca w grupach (1/3 zajęć), omówienie wykonanej pracy i dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami (1/3 zajęć)
Na każdych zajęciach odbywa się: usystematyzowanie wiedzy zaczerpniętej z lektur i materiałów udostępnianych przed zajęciami (1/3 zajęć), przydzielenie zadania grupom 2-3 osobowym i praca w grupach (1/3 zajęć), omówienie wykonanej pracy i dyskusja nad przyjętymi rozwiązaniami (1/3 zajęć)
Kryterium zaliczenia
Wykonanie i omówienie przydzielonej na zajęciach pracy (każdy Student musi zabrać głos)
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Link do strony internetowej Zakładu: https://alergologia1.wum.edu.pl/
Link do strony internetowej Koła naukowego działającego przy Zakładzie: https://sknmanagerowzdrowia.wum.edu.pl/
Link do strony internetowej Koła naukowego działającego przy Zakładzie: https://sknmanagerowzdrowia.wum.edu.pl/