Postępy promocji zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr Aneta Duda- Zalewska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
aduda@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Aneta Duda- Zalewska
Prowadzący zajęcia
dr Aneta Duda - Zalewska, dr Paulina Mularczyk - Tomczewska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
120
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
90
Kalkulacja punktów ECTS
3,6
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Nabycie wiedzy z zakresu promocji zdrowia
- Poznanie determinantów zdrowia i charakteryzowanie zagrożeń zdrowia ze względu na specyfikę populacji
- Poznanie zasad tworzenia programów promocji zdrowia z uwzględnieniem budowania celów i wybierania narzędzi ewaluacji.
2.
Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia i analizy programów promocji zdrowia
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje metody związanych teoretycznych podstaw oraz metod badań przekonań zdrowotnych oraz procesu zmiany i kształtowania zachowań zdrowotnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W14
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną pogłębioną wiedzę na temat tworzenia, realizacji i oceny wpływu programów społecznych i profilaktycznych na zdrowie
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U12
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje działania mające na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe i merytoryczne programów profilaktycznych
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U16
Umiejętności - efekty w zakresie
Identyfikuje bariery we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w populacji oraz stosuje właściwe metody i umiejętności komunikacyjne w procesie dydaktycznym
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K02
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego i zainteresowanie problemami polityki społecznej i zdrowotne
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W1. Uwarunkowania zdrowia T1. Definicje promocji zdrowia funkcjonujące w literaturze. T2. Modele uwarunkowań zdrowia z właściwych podziałem. T3. Wybrane grupy determinantów w kontekście oddziaływania na populację

W2. Lokalna polityka zdrowotna T4. Podział środowisk wspierających zdrowie. T5. Rola i działania z zakresu promocji zdrowia na szczeblu lokalnym. T6. Lokalna polityka zdrowotna jako element składowy promocji zdrowia. T7. Sposoby oddziaływania ze względu na specyfikę środowiska interwencji.

W3. Programy promocji zdrowia.T8. Omówienie zasad tworzenia ram programu promocji zdrowia. T9. Zasady tworzenia celów w programie promocji zdrowia. T10. Metody ewaluacji programów promocji zdrowia. T11. Definicja potrzeby zdrowotnej. T12. Interdyscyplinarność zespołu realizatorów programu promocji zdrowia
W4. Funkcjonowanie wybranych programów promocji zdrowia. T13. Omówienie wybranych programów promocji zdrowia z uwzględnieniem poszczególnych elementów ich konstrukcji.

W5. Zastosowanie marketingu społecznego w promocji zdrowia.T14. Definicje marketingu społecznego i zasady budowy kampanii społecznych. T15. Metody oddziaływania na zmianę zachowań zdrowotnych na drodze kampanii społecznych.
W6. Komunikacja w promocji zdrowia. T16. Edukacja zdrowotna jako pole wykorzystania zasad skutecznej komunikacji. T17. Efektywna komunikacja na linii edukator-pacjent.

W7. Wykorzystanie wskaźników epidemiologicznych na potrzeby projektowania programu promocji zdrowia.T18. Omówienie wskaźników epidemiologicznych z metodami wykorzystania ich do opisu sytuacji bieżącej w kontekście uzasadniania wdrażania interwencji z zakresu promocji zdrowia.

W8. Analiza i warunki doboru metod komunikacji w promocji zdrowia.T19. Analiza uwarunkowań efektywności komunikacji. T20. Dobór właściwych metod komunikacji ze względu na potrzeby i możliwości pacjenta.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W13, EK_ZP2_W14, EK_ZP2_U12, EK_ZP2_U16, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K02
Zajęcia 2.
Zajęcia 3.
Zajęcia 4.
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
2. Karski B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, 2011.
3. Cianciara D., Zarys współczesnej promocji zdrowia, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010.
4. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicza M, Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010
5. Woynarowska B, Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2017
Uzupełniająca
1.Gromadzka – Ostrowska J, Edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2019
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin testowy – test jednokrotnego wyboru
Kryterium zaliczenia
Próg zaliczeniowy 60%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Forma weryfikacji przekazanej wiedzy - test jednokrotnego wyboru.
Próg zaliczeniowy 60%
Podejścia do testu - 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.