1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski
robert.sloniewski@wum.edu.pl
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Robert Słoniewski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
90
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja nowoczesnych zagadnień międzynarodowej polityki zdrowotnej.
2.
Omówienie różnic w strukturze problemów zdrowotnych pomiędzy regionami i krajami i ich wpływu na kształtowanie lokalnej polityki zdrowotnej.
3.
Prezentacja głównych obszarów współpracy międzynarodowej w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnej w skali ponadregionalnej i globalnej, ze szczególną rolą chorób zakaźnych wymagających uwagi międzynarodowej.
4.
Przegląd aktualnego stanu wiedzy w dyscyplinie zdrowia publicznego w kontekście głównych problemów zdrowotnych i społecznych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Analizuje wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W20
Wiedza - efekty w zakresie
Krytycznie ocenia główne trendy i projekty w zdrowiu publicznym i promocji zdrowia w kontekście lokalnym i krajowym i w szerszej, europejskiej i światowej perspektywie
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W11
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada pogłębiona wiedzę umożliwiającą wykorzystywać narzędzia informacyjne i informatyczne możliwych zastosowania przy opracowywaniu i realizacji programów zdrowotnych i społecznych
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U10
Umiejętności - efekty w zakresie
Opisuje i dyskutuje główne strategie zdrowotne wybranych krajów europejskich oraz strategie zdrowia publicznego WHO i OECD
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Zajęcia 12.
Zajęcia 13.
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Włodarczyk C., Zdrowie publiczne w perspektywie międzynarodowej. Wybrane problemy, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2007.
2. OECD. Health at Glance 2015. Do pobrania: http://www.oecd.org/health/healthataglance..
3. Zasoby internetowe Centers for Disease Control and Prevention: http://www.cdc.gov/.
2. OECD. Health at Glance 2015. Do pobrania: http://www.oecd.org/health/healthataglance..
3. Zasoby internetowe Centers for Disease Control and Prevention: http://www.cdc.gov/.
Uzupełniająca
1. Polman L., Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej, Wyd. Czarne, Wołowiec, 2011.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca pisemna. Pytania otwrte.
Kryterium zaliczenia
60%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.