Międzynarodowa problematyka zdrowotna

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
niestacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
mgr Robert Słoniewski
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
mgr Robert Słoniewski
robert.sloniewski@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
mgr Robert Słoniewski
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
90
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
70
Kalkulacja punktów ECTS
2,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Prezentacja nowoczesnych zagadnień międzynarodowej polityki zdrowotnej.
2.
Omówienie różnic w strukturze problemów zdrowotnych pomiędzy regionami i krajami i ich wpływu na kształtowanie lokalnej polityki zdrowotnej.
3.
Prezentacja głównych obszarów współpracy międzynarodowej w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnej w skali ponadregionalnej i globalnej, ze szczególną rolą chorób zakaźnych wymagających uwagi międzynarodowej.
4.
Przegląd aktualnego stanu wiedzy w dyscyplinie zdrowia publicznego w kontekście głównych problemów zdrowotnych i społecznych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje zasady tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej społecznej na poziomie lokalnym, samorządowym, krajowych i europejskim
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W15
Wiedza - efekty w zakresie
Analizuje wzajemne relacje między procesem politycznym i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W20
Wiedza - efekty w zakresie
Krytycznie ocenia główne trendy i projekty w zdrowiu publicznym i promocji zdrowia w kontekście lokalnym i krajowym i w szerszej, europejskiej i światowej perspektywie
4.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W11
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada pogłębiona wiedzę umożliwiającą wykorzystywać narzędzia informacyjne i informatyczne możliwych zastosowania przy opracowywaniu i realizacji programów zdrowotnych i społecznych
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Obserwuje i wyjaśnia zjawiska w zakresie zdrowia populacji z uwzględnieniem wzajemnych relacji między zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U10
Umiejętności - efekty w zakresie
Opisuje i dyskutuje główne strategie zdrowotne wybranych krajów europejskich oraz strategie zdrowia publicznego WHO i OECD
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Koncepcja międzynarodowej polityki zdrowotnej. Ocena zagrożeń zdrowotnych i strategie zintegrowanego działania na rzecz zdrowia.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Strategia ŚOZ – „myśl globalnie, działaj lokalnie” jako przykład wpływu zjawisk międzynarodowych na działania lokalne. Zależności pomiędzy lokalnymi inicjatywami a programami międzynarodowymi w obszarze zdrowia publicznego. Porównania międzynarodowe zdrowia – problemy metodologiczne konstrukcji uniwersalnych wskaźników zdrowotnych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kontekst kulturowy przy międzynarodowym transferze programów zdrowotnych. Wpływ procesów globalizacyjnych na dystrybucję chorób cywilizacyjnych - zjawisko podwójnego obciążenia chorobami w krajach rozwijających się na terytoriach zaawansowanych gospodarczo. Tendencje uniwersalizmu w tworzeniu międzynarodowych programów zdrowotnych bez uwzględnienia specyfiki uwarunkowań lokalnych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom i międzynarodowe aspekty realizacji programów szczepień ochronnych. Teoretyczne podstawy wakcynologii. Rodzaje i mechanizm działania szczepionek. Rola szczepień ochronnych w uodpornianiu i uzyskiwaniu odporności zbiorowiskowej. Proces tworzenia programu szczepień ochronnych. Praktyczne aspekty wdrażania i prowadzenia programu szczepień ochronnych w różnych regionach klimatycznych – finansowanie, transport, zasoby ludzkie. Problematyka niepożądanych odczynów poszczepiennych i ich wpływ na opinię publiczną. Rola nadzoru sanitarno-epidemiologicznego na świecie w zapobieganiu transferu międzynarodowego chorób.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola i zadania nadzoru sanitarno-epidemiologicznego w monitorowaniu zagrożenia epidemicznego i szybkim reagowaniu na zagrożenie. Organizacja międzynarodowego nadzoru – zadania WHO, Centers for Disease Control and Prevention i National Institutes of Health w USA, European Center for Disease Control w Europie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Rola organizacji humanitarnych w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych na świecie. Historia idei pomocy humanitarnej. Rozwój organizacji pomocy humanitarnej w XX wieku. Modele dostarczania wsparcia humanitarnego na tereny zagrożone. Kryzys modelu pomocy humanitarnej – przyczyny i możliwości rozwiązań.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Włodarczyk C., Zdrowie publiczne w perspektywie międzynarodowej. Wybrane problemy, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2007.
2. OECD. Health at Glance 2015. Do pobrania: http://www.oecd.org/health/healthataglance..
3. Zasoby internetowe Centers for Disease Control and Prevention: http://www.cdc.gov/.
Uzupełniająca
1. Polman L., Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej, Wyd. Czarne, Wołowiec, 2011.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W08 EK_ZP2_W15 EK_ZP2_W20 EK_ZP2_U03 EK_ZP2_U10 EK_ZP2_U13 EK_ZP2_K01
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Praca pisemna. Pytania otwrte.
Kryterium zaliczenia
60%
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W czasie zaplanowanym na samokształcenie student dokonuje przeglądu literatury oraz opracowuje koncepcję problemu do samodzielnego rozwiązania. Efekty weryfikowane są w ramach oceny pracy zaliczeniowej z przedmiotu, podsumowującej proces kształcenia w czasie wykładów oraz samokształcenia.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.