Specyfika badań klinicznych w wybranych obszarach terapeutycznych [B]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
ttatara@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara, e-mail: ttatara@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
25
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,80
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
5
Kalkulacja punktów ECTS
0,20
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu badań klinicznych w wybranych obszarach terapeutycznych. decyzyjnego w ocenie technologii medycznych (HTA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP2_W06 - Planuje badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych EK_ZP2_W07 - Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk EK_ZP2_W27 - Definiuje źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP2_U04 - Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości EK_ZP2_U14 - Przeprowadza krytyczną analizę i interpretację ekspertyz, raportów z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia, stanu zdrowia społeczeństwa
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP2_K01 - Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym<br> EK_ZP2_K04 - Ma świadomość pełnionej roli społecznej<br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Podstawowe modele i rodzaje badań w wybranych obszarach terapeutycznych.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania pierwotne vs wtórne.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania prospektywne vs retrospektywne.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Badania eksperymentalne vs obserwacyjne.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Modele i rodzaje badań na wybranych przykładach (ćwiczenia).
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Złoty standard” badań klinicznych dotyczących terapii.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Etapy badań w procesie opracowywania i wprowadzania do obrotu produktu leczniczego.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Hierarchia badań w medycynie.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wiarygodność badań klinicznych.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Kryteria wiarygodności badań wg Cochrane Collaboration’s i skali Jadad.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.2.Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.3.SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.4.MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.5.JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001. 6.Torgerson C. Systematic Reviews. Continuum. 20037.Egger M, Smith GD, Altman DG. Systematic reviews in Health care. Meta-analysis in context. BMJ 2001.8.Khan KS, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to Support Evidence-based Medicine. How to Review and Apply Findings of Healthcare Research. Royal Society of Medicine Press 2003.9.Whitehead A. Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Wiley 2002.10.Bland M. An Introduction to Medical Statistics. Oxford University Press 2000.Strony wwwhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ http://ovidsp.ovid.com/autologin.cgi http://www.cochrane.org/ http://www.aotm.gov.pl/www/wp-content/uploads/wytyczne_hta/2016/20160913_Wytyczne_AOTMiT.pdf
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie pisemne (pytania otwarte i zamknięte punktowane)
Kryterium zaliczenia
≥80% obecności na zajęciach_x000D_ zdobycie 60% punktów z zaliczenia końcowego
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.