Specyfika badań klinicznych w wybranych obszarach terapeutycznych [B]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
ttatara@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara, e-mail: ttatara@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
25
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
5
Kalkulacja punktów ECTS
0,2
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu badań klinicznych w wybranych obszarach terapeutycznych. decyzyjnego w ocenie technologii medycznych (HTA
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W06
Wiedza - efekty w zakresie
Planuje badania przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza krytyczną analizę i interpretację ekspertyz, raportów z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia, stanu zdrowia społeczeństwa
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W1. Podstawowe modele i rodzaje badań w wybranych obszarach terapeutycznych. T1. Badania pierwotne vs wtórne. T2. APD – Badania prospektywne vs retrospektywne. T3. Badania eksperymentalne vs obserwacyjne. T4. Modele i rodzaje badań na wybranych przykładach (ćwiczenie).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W2. Wiarygodność badań klinicznych. T5. Kryteria wiarygodności badań wg Cochrane Collaboration’s i skali Jadad
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 3.
Zajęcia 4.
Zajęcia 5.
Zajęcia 6.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Glasziou P, Del Mar C, Salisbury J. Evidence-Based Practice Workbook. Blackwell Publishing 2007.
2. Knottnerus JA. The Evidence Base of Clinical Diagnosis. BMJ Books 2002.
3. SE Straus WS Richardson P Glasziou RB Haynes. Evidence based medicine How to practice and teach EBM. Elsevier 2005.
4. MV Garrido FB Kristensen CP Nielsen R Busse. Health technology assessment and health Policy-Making in Europe. EUnetHTA 2008.
5. JA Muri Gray. Evidence-based Healthcare Howe to make Health Policy and Management Decisions. Churchill Livingstone 2001.
6. Torgerson C. Systematic Reviews. Continuum. 2003
7. Egger M, Smith GD, Altman DG. Systematic reviews in Health care. Meta-analysis in context. BMJ 2001.
8. Khan KS, Kunz R, Kleijnen J, Antes G. Systematic reviews to Support Evidence-based Medicine. How to Review and Apply Findings of Healthcare Research. Royal Society of Medicine Press 2003.
9. Whitehead A. Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Wiley 2002.
10. Bland M. An Introduction to Medical Statistics. Oxford University Press 2000.
Strony www
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
http://ovidsp.ovid.com/autologin.cgi
http://www.cochrane.org/
http://www.aotm.gov.pl/www/wp-content/uploads/wytyczne_hta/2016/20160913_Wytyczne_AOTMiT.pdf
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W06, EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie pisemne (pytania otwarte i zamknięte punktowane)
Kryterium zaliczenia
≥80% obecności na zajęciach
zdobycie 60% punktów z zaliczenia końcowego
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.