Bazy danych oraz rejestry [A]

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
Piotr Samel-Kowalik
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
piotr.samel@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Piotr Samel-Kowalik
Prowadzący zajęcia
dr Piotr Samel-Kowalik
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
25
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
4
Kalkulacja punktów ECTS
0,16
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
11
Kalkulacja punktów ECTS
0,44
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Dostarczenie wiedzy na temat eksploatacji systemów baz danych.
2.
Wykształcenie umiejętności przetwarzania danych w relacyjnej bazie danych
z użyciem języka SQL.
3.
Przekazania informacji o nierelacyjnych typach baz danych.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi.
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do systemów baz danych. Relacyjny model danych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_K01
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Język manipulowania danymi, polecenia i składnia języka SQL. Wybrane funkcje języka SQL: numeryczne, znakowe, daty, konwersji, warunkowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Język SQL. Selekcja, grupowanie, sortowanie, połączenie, suma, iloczyn, różnica.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U05
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Bezpieczeństwo informacji w systemach zarządzania bazami danych. Zarządzanie prawami dostępu do danych, poziomy uprawnień.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U08
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wykorzystanie danych z relacyjnej bazy danych z poziomu wybranych aplikacji biurowych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U08
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Bazy danych NoSQL
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wykorzystanie baz danych na potrzeby zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U13
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Matt Goldwasser, Upom Malik, Benjamin Johnston, SQL. Analiza danych za pomocą zapytań. Warsztaty praktyczne. Wydanie II
Uzupełniająca
Danuta Mendrala, Szeliga Marcin, Praktyczny kurs SQL. Helion, 2015
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_K01
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Obserwacja pracy studentów w trakcie zajęć.
Kryterium zaliczenia
Prawidłowe wykonanie zadań realizowanych w trakcie zajęć
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U08
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzenie wykonania zadania
Kryterium zaliczenia
Poprawne wykonanie zadania - 100%
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
W ramach samokształcenie student musi zapoznać się z literaturą i wykorzystać zdobytą wiedzę do przygotowania fragmentu zapytania SQL rozwiązujące konkretne, ustalone z prowadzącym, zadanie.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.