Analiza wpływu na budżet

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
ttatara@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Tomasz Tatara, e-mail: ttatara@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Tomasz Tatara
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
II rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
45
Kalkulacja punktów ECTS
1,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu analizy wpływu na budżet w ocenie technologii medycznych (HTA)
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W32
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje na poziomie rozszerzonym metody analiz ekonomicznych stosowane w ochronie zdrowia
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza krytyczną analizę i interpretację ekspertyz, raportów z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia, stanu zdrowia społeczeństwa
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W1. Cele i zakres analizy wpływu na budżet (AWB) T1. Definicja cele AWB.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W2. Porównywane scenariusze AWB. T2. Scenariusz istniejący i nowy AWB.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W3. Populacja docelowa AWB. T3. Definicja i wyznaczanie populacji docelowej AWB.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W4. Perspektywa, warianty i horyzont czasowy AWB. T4. Perspektywa płatnika publicznego (NFZ), pacjenta i społeczna AWB. T5. Wariant najbardziej prawdopodobny, minimalny i maksymalny AWB. T6. Definicja i długość horyzontu czasowego AWB.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W5. Kategorie kosztowe AWB. T7. Koszty bezpośrednie (medyczne i niemedyczne) oraz pośrednie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S1. Najczęstsze błędy AWB. T8. Błędy popełniane w AWB Wnioskodawców. Wykładowca- dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S2. Przedstawienie wyników AWB. T9. Wynik całkowity i inkrementalny AWB. Wykładowca- dr n. o zdr. Tomasz Tatara
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S3. Wiarygodność AWB. T10. Wiarygodność AWB na podstawie obliczeń Wnioskodawcy i danych NFZ.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1844 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1510, z późn. zm.)
3. Wytyczne przeprowadzania Oceny Technologii Medycznych (HTA). Załącznik do Zarządzenia nr 40/2016 Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 września 2016 r. w sprawie wytycznych oceny świadczeń opieki zdrowotnej.
http://www.aotm.gov.pl/www/wp-content/uploads/wytyczne_hta/2016/20160913_Wytyczne_AOTMiT.pdf
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W32, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K04
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
egzamin
Kryterium zaliczenia
≥80% obecności na zajęciach
zdobycie 60% punktów z egzaminu końcowego
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Liczba możliwych terminów zaliczeń przedmiotu, w tym zaliczeń dopuszczających do egzaminu: 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.