Zarządzanie zasobami ludzkimi w ochronie zdrowia

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Zdrowia Publicznego
Kod jednostki
NZB
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
agnieszka.wyrozebska@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
Prowadzący zajęcia
dr n. o zdr. Agnieszka Wyrozębska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
40
Liczba punktów ECTS
1
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
2
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
12
Kalkulacja punktów ECTS
0,48
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
26
Kalkulacja punktów ECTS
1,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z różnymi koncepcjami i strategiami zarzadzania zasobami ludzkimi w systemie ochrony zdrowia mającymi na celu podnoszenie efektywności i jakości pracy
2.
Rola managera w funkcji zarządzania ludżmi: rola stanowiska pracy w organizacji. Nabycie wiedzy o procesie rekrutacji, metodach rekrutacji pracowników. Zarządzanie pracownikiem poprzez cele. Ocena potencjału pracownika i jego rozwój.
3.
Rozpoznawanie potrzeb pracowników, ich motywatory, cechy pracowników pokoleniowe i indywidualne
Zasady komunikowania się z pracownikiem, informacja zwrotna, asertywność. Zarządzanie konfliktem w miejscu pracy.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W09
Wiedza - efekty w zakresie
Syntetyzuje posiadaną wiedzę na temat procesów interpersonalnych
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W25
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje czynniki warunkujące skuteczne i efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy w zespole
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Planuje i analizuje procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele i podnosić ich skuteczność
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Ma świadomość pełnionej roli społecznej
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K07
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Odpowiedzialnie projektuje zadania, przeznaczone dla kierowanej przez siebie grupy i wyjaśnia wymagania stawiane personelowi
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza zasobów kadry medycznej w Polsce i na świecie. Prognozy zasobów kadry medycznej w kontekście struktury demograficznej kadry medycznej w Polsce. Kształcenie lekarzy, pielęgniarek, położnych w Polsce i wybranych krajach UE. Niedobory kadry medycznej jako globalne wyzwanie światowych systemów ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Główne wyzwania i problemy w zarządzaniu zasobami ludzkimi w Polskim systemie ochrony zdrowia- kierunki dalszych działań. Wykorzystanie narzędzia 635 w procesie wypracowywania zmian w zarządzaniu kadrą medyczną
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K06 EK_ZP2_K07
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Braki kadrowe wśród pracowników ochrony zdrowia jako główny problem w zarzadzaniu zasobami ludzkimi. Analiza zjawiska przy wykorzystaniu narzędzia Drzewa Problemów

Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K07
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Braki kadrowe wśród pracowników ochrony zdrowia jako główny problem w zarzadzaniu zasobami ludzkimi- koncepcje dalszych działań przy wykorzystaniu narzędzia Drzewa Celów
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K07
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Skuteczna komunikacja i motywacja jako niezbędne elementy skutecznego zarzadzania zasobami ludzkimi w systemie ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U15 EK_ZP2_U13
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Planowanie pracy poprzez zastosowanie metodyk zwinnych, wykorzystanie SCRAMa w pracy menagera i kierowania zespołem- gra symulacyjna SCRAM Lego Challenge
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W09 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U01 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K04 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przegląd technik i narzędzi wykorzystywanych do skutecznego zarzadzania i kierowania pracą w jednostkach ochrony zdrowia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U15 EK_ZP2_K06 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
zarządzanie rekrutacją, zatrudnianiem i wdrażaniem pracownika do pracy w kontekście funkcjonowania organizacji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W25 EK_ZP2_U08 EK_ZP2_K06 EK_ZP2_K07
Forma zajęć
Seminarium
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Literatura obowiązkowa:
1. Armstrong M., Zarządzanie ludźmi. Praktyczny przewodnik dla managerów liniowych, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2007.
2. Kautsch M., Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, Oficyna Wolters Kluwer bussiness, Warszawa, 2010 (wybrane rozdziały).
3. Pawlak Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, Poltext, Warszawa, 2011 (wybrane rozdziały).
Uzupełniająca
Wyrozębska A. Biała emigracja, Wyd SGH, Warszawa 2014
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U08 EK_ZP2_W25 EK_ZP2_W09 EK_ZP2_U13
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Podczas wszystkich zajęć seminaryjnych studenci będą pracowali nad poszczególnymi zagadnieniami wykorzystując prezentowane narzędzia mające zastosowanie w ZZL, wyniki pracy będą prezentowane przed grupą i każdorazowo oceniane (jako oceny cząstkowe) będą stanowiły podstawę do wystawienia oceny końcowej będącą średnią ze wszystkich 6 ocen cząstkowych
Kryterium zaliczenia
Ocena indywidualna wyników wszystkich etapów prac
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Przygotowanie samodzielne do zajęć - weryfikacja poprzez aktywne uczestnictwo w pracach podczas seminariów. Grupowe przygotowywanie zadań poleconych przez nauczyciela.
Liczba możliwych terminów zaliczenia- 2

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.