Zaawansowane metody analizy danych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
kfurmanczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Marta Zalewska, dr hab. Konrad Furmańczyk, dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr Mariola Chrzanowska
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
52
Kalkulacja punktów ECTS
2,08
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Ogólna znajomość zaawansowanych technik analizy danych w pakiecie R.
2.
Umiejętność współpracy z profesjonalnymi statystykami.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Tablice kontyngencji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Model logitowy
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Krzywa ROC
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia-wprowadzenie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia-kontynuacja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tablice kontyngencji część 1
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tablice kontyngencji część 2
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Model logitowy
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Krzywa ROC
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia, część 1
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia, część 2
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Koronacki, J, Mielniczuk, J. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT Warszawa 2004
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
Uzupełniająca
3. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005.
4. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
5. Koronacki, J, Ćwik, J. Statystyczne systemy uczące się. WNT Warszawa 2005
6. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do zaliczenia końcowego można podchodzić dwa razy.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.