Zaawansowane metody analizy danych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
kfurmanczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Marta Zalewska, dr hab. Konrad Furmańczyk, dr hab. inż. Antoni Grzanka, dr Mariola Chrzanowska,
dr Diana Dziewa-Dawidczyk, dr Monika Zielińska-Sitkiewicz, dr Marcin Choiński
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
100
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
16
Kalkulacja punktów ECTS
0,64
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
52
Kalkulacja punktów ECTS
2,8
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Ogólna znajomość zaawansowanych technik analizy danych w pakiecie R.
2.
Umiejętność współpracy z profesjonalnymi statystykami.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Tablice kontyngencji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Model logitowy
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Krzywa ROC
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia-wprowadzenie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia-kontynuacja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tablice kontyngencji część 1
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tablice kontyngencji część 2
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Model logitowy
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Krzywa ROC
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia, część 1
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia, część 2
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Analiza wariancji
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Regresja liniowa
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Elementy analizy przeżycia
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Koronacki, J, Mielniczuk, J. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT Warszawa 2004
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
Uzupełniająca
3. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005.
4. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
5. Koronacki, J, Ćwik, J. Statystyczne systemy uczące się. WNT Warszawa 2005
6. Aviva Petrie Caroline Sabin Statystyka Medyczna w Zarysie. Tłumaczenie Jerzy Moczko, PZWL Warszawa 2006
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
zaliczenie (zal) (teoretyczno-praktyczny oraz zaliczenie przedmiotu)
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do zaliczenia końcowego można podchodzić dwa razy.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.