Przygotowanie publikacji naukowych

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr n. o zdr. Anna Kłak
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
anna.klak@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr Anna Kłak
Prowadzący zajęcia
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
dr hab Filip Raciborski
dr Piotr Samel-Kowalik
dr Anna Kłak
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
II semestr
Suma godzin
77
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
14
Kalkulacja punktów ECTS
0,56
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
39
Kalkulacja punktów ECTS
1,56
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Przygotowanie studenta do samodzielnego opracowywania publikacji naukowych.
2.
Podniesienie kompetencji studenta w zakresie tworzenia prac przeglądowych i oryginalnych. Zapoznanie studentów z wymogami redakcyjnymi dotyczącymi publikacji naukowych.
3.
Zapoznanie studenta z układem treści publikacji naukowych. Zapoznanie studenta ze sposobem prezentacji danych statystycznych w publikacjach naukowych.
4.
Przygotowanie do samodzielnego tworzenia raportów opartych o dane wspomaganych wizualizacją danych. Poznanie programów dostępnych w ramach MS Office oraz nauka wykorzystania tych narzędzie w tworzeniu wizualizacji danych gromadzonych w trakcie badań.
5.
Poznanie technik wizualizacji danych gromadzonych w trakcie badań oraz danych gromadzonych w ramach statystyki publicznej. Przedstawienie podstawowych błędów związanych z wizualizacją danych pochodzących z badań i ze statystyki publicznej.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W27
Wiedza - efekty w zakresie
Definiuje źródła informacji naukowej i profesjonalnej oraz rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia przyjętych w Polsce
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W33
Wiedza - efekty w zakresie
Określa precyzyjnie zasady przygotowania raportów i prac naukowych.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U04
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyszukuje i ocenia informacje z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowotnych określonej zbiorowości
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U13
Umiejętności - efekty w zakresie
Analizuje dostępne dane w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP2_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Przeprowadza krytyczną analizę i interpretację ekspertyz, raportów z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia, stanu zdrowia społeczeństwa
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K01
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów, współpracuje w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnym
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza swoje umiejętności badawcze korzystając z obiektywnych źródeł informacji. Jest przygotowany do podjęcia studiów III stopnia w jednostkach organizacyjnych, które je prowadzą
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
BLOK I. Wprowadzenie do tematu publikacji naukowych.
Specyfika pracy naukowej. Układ treści w pracy przeglądowej, oryginalnej oraz w opisie przypadku. Proces recenzji i przygotowania do druku.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praca dyplomowa, jako przykład publikacji naukowej. Omówienie zasad przygotowania pracy magisterskiej, wytyczne, standardy.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K09, EK_ZP2_K10
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Prawa autorskie. Plagiat. Zasady cytowania. Redakcja publikacji naukowej: podział na sekcje, śródtytuły, interpunkcja, przypisy, opisy tabel i rycin. Bibliografia.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Redakcja tekstu naukowego – ćwiczenia z tekstem.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W33
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Tworzenie plakatów i wystąpienia konferencyjne.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U05
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Praca przeglądowa vs oryginalna. Układ treści. Plan pracy. Wytyczne dla autorów. Abstrakt.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_K01
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wstęp w pracy naukowej. Desk research. Pozyskiwanie materiałów na potrzeby publikacji naukowej. Źródła informacji. Obsługa managerów cytowań.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wstęp w pracy naukowej. Desk research. Pozyskiwanie materiałów na potrzeby publikacji naukowej. Źródła informacji. Obsługa managerów cytowań.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Blok II. Wizualizacja danych na potrzeby publikacji naukowych.
Techniki wizualizacji danych – omówienie zasad i kanonów. Różne narzędzia wykorzystywane do wizualizacji danych – MS Word, MS Excel, Tableu, R.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W11, EK_ZP2_W33
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedstawianie wyników w procentach (tabele i ryciny). Wykorzystanie tabel przestawnych do tworzenia wykresów i tabel.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_U05
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Wizualizacja danych w oparciu o publikacje GUS i wyniki badań naukowych. Tworzenie raportu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_U01
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Blok III. Wytyczne na temat przygotowania artykułu naukowego. Wybór czasopism do opublikowania tekstu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do pisania tekstów naukowych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Metoda i opis wyników. Statystyka w pracach naukowych. Opis zależności. Poziom istotności. Tabele i ryciny.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U13
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Opisywanie wyników badań w pracy oryginalnej cz. I.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U13
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Opisywanie wyników badań w pracy oryginalnej cz. II.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U13
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Dyskusja i wnioski. Recenzja pracy naukowej. Odpowiedź na recenzję.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K09, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Dyskusja i wnioski. Recenzja pracy naukowej. Odpowiedź na recenzję.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K09, EK_ZP2_K10
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podsumowanie i zaliczenie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K09, EK_ZP2_K10
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Przemysław Biecek, Odkrywać!, Ujawniać!, Objaśniać! – zbiór esejów o sztuce prezentowania danych
Uzupełniająca
1. Piotr Siuda, Piotr Wasylczyk. Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. PWN 2018
2. Beata Stępień. Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN 2016
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_W27, EK_ZP2_W33, EK_ZP2_U04, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_U13, EK_ZP2_U14, EK_ZP2_K01, EK_ZP2_K09, EK_ZP2_K10,
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Zaliczenie na podstawie przygotowania własnego artykułu oryginalnego. Przedstawienie i omówienie artykułu.
Kryterium zaliczenia
Spełnianie wymogów formalnych.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Formę zaliczenia stanowi przygotowanie artykułu oryginalnego oraz jego prezentacja, w tym omówienie wykorzystanych technik wizualizacji danych. Praca w zespołach 2-3 osobowych. Weryfikacja w trakcie zaliczenia. Dwa możliwe terminy zaliczeń.
Data aktualizacji treści

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.