1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n. hum. Maciej Ganczar
Koordynator przedmiotu
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera, dr n. hum. Grzegorz Buczyński, dr n. hum. Maria Chojnacka
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
75
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie języka angielskiego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym udoskonalanie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz zaawansowanej komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie rozszerzonego słownictwa w zakresie dziedzin i problemów zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U21
Umiejętności - efekty w zakresie
Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozszerzona terminologia z zakresu epidemiologii. Epidemiologia w planowaniu opieki zdrowotnej i organizacji służby zdrowia. Systemy i zasady monitorowania, wczesnego ostrzegania i ograniczania rozprzestrzenia się chorób.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozszerzona terminologia z zakresu epidemiologii. Epidemiologia w planowaniu opieki zdrowotnej i organizacji służby zdrowia. Systemy i zasady monitorowania, wczesnego ostrzegania i ograniczania rozprzestrzenia się chorób.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 1 semestrze
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego. Omówienie kolokwium pisemnego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Technologia w służbie zdrowia i życiu społeczeństwa – telemedycyna, e-zdrowie, wykorzystanie technologii w zarządzaniu służbą zdrowia i jej funkcjonowaniu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Technologia w służbie zdrowia i życiu społeczeństwa – telemedycyna, e-zdrowie, wykorzystanie technologii w zarządzaniu służbą zdrowia i jej funkcjonowaniu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie w miejscu pracy – warunki pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, systemy ubezpieczeń zdrowotnych, choroby zawodowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie w miejscu pracy – warunki pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, systemy ubezpieczeń zdrowotnych, choroby zawodowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 22.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 23.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena stanu zdrowia ludności i jej znaczenie w organizacji i zarządzaniu służbą zdrowia. Główne problemy zdrowotne Polski i świata.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 24.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena stanu zdrowia ludności i jej znaczenie w organizacji i zarządzaniu służbą zdrowia. Główne problemy zdrowotne Polski i świata.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 25.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy społeczne – przemoc w rodzinie, zjawisko wykluczenia, zubożenie, opieka nad ludźmi w starszym wieku i osobami niepełnosprawnymi
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 26.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Problemy społeczne – przemoc w rodzinie, zjawisko wykluczenia, zubożenie, opieka nad ludźmi w starszym wieku i osobami niepełnosprawnymi
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 27.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 2 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 28.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Powtórzenie słownictwa do egzaminu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 29.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 30.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podsumowanie. Powtórzenie słownictwa do egzaminu. Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Patoka Zofia Maria. 2008. English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga. 2017. Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage.
Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga. 2017. Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage.
Uzupełniająca
Pencheon David, Guest Charles, Meltzer David i Gray Muir. 2005. Oxford Handbook of Public Health. Oxford: Oxford University Press.
Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji
Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji
Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych.
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 1 i po 2 semestrze, które składają się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.)
Kryterium zaliczenia
≥60%, oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
semestr 1: prezentacja multimedialna
semestr 2: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
semestr 1: prezentacja multimedialna
semestr 2: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
Kryterium zaliczenia
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Oceny zgodnie ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Kryterium zaliczenia
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Ocena zgodna ze skalą ocen SJO.
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Egzamin ustny w sesji letniej po 2 semestrze, który obejmuje:
- prezentację multimedialna na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego i odpowiedź na pytanie do prezentacji,
- wypowiedź ustna na jeden z wylosowanych tematów,
Egzamin trwa ok. 20 minut i odbywa się przed komisją składającą się z 2 osób.
- prezentację multimedialna na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego i odpowiedź na pytanie do prezentacji,
- wypowiedź ustna na jeden z wylosowanych tematów,
Egzamin trwa ok. 20 minut i odbywa się przed komisją składającą się z 2 osób.
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl
SJO nie prowadzi koła naukowego.
Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama.
.
Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
SKALA OCEN: ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5 (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)
SJO nie prowadzi koła naukowego.
Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama.
.
Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
SKALA OCEN: ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5 (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)