Język angielski

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Studium Języków Obcych - Angielski
Kod jednostki
S1A
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
dr n. hum. Maciej Ganczar
Koordynator przedmiotu
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera
paulina.kaminska-chabiera@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr n. hum. Paulina Kamińska-Chabiera, mgr Anna Lindner-Staroń
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
całoroczny
Suma godzin
90
Liczba punktów ECTS
3
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
seminarium
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
60
Kalkulacja punktów ECTS
2,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
30
Kalkulacja punktów ECTS
1,2
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Opanowanie języka angielskiego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
2.
Posługiwanie się językiem angielskim w zakresie zdrowia publicznego, w tym udoskonalanie umiejętności rozumienia oraz tworzenia pisanych i mówionych tekstów specjalistycznych oraz zaawansowanej komunikacji w środowisku zawodowym.
3.
Opanowanie rozszerzonego słownictwa w zakresie dziedzin i problemów zdrowia publicznego.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U21
Umiejętności - efekty w zakresie
Zna język obcy - rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z zdrowiem publicznym
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie programu kursu, kryteriów zaliczenia oraz regulaminu SJO. Format i tematyka prezentacji multimedialnej. 
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zagadnienia związane z zarządzaniem finansami, zasobami ludzkimi, materiałami i sprzętem w opiece zdrowotnej. Modele finansowania opieki zdrowotnej na świecie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zagadnienia związane z zarządzaniem finansami, zasobami ludzkimi, materiałami i sprzętem w opiece zdrowotnej. Modele finansowania opieki zdrowotnej na świecie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Leczenie farmakologiczne – dostępność, finansowanie, grupy leków, informacje zawarte w ulotce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Leczenie farmakologiczne – dostępność, finansowanie, grupy leków, informacje zawarte w ulotce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Antybiotykooporność – przyczyny i przeciwdziałanie.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Leczenie bólu – przykłady i zagrożenia. Kryzys opioidowy na świecie i w Polsce.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Badania kliniczne - przebieg, wyzwania, instytucje.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Badania kliniczne - przebieg, wyzwania, instytucje.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena technologii medycznych (HTA)
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozszerzona terminologia z zakresu epidemiologii. Epidemiologia w planowaniu opieki zdrowotnej i organizacji służby zdrowia. Systemy i zasady monitorowania, wczesnego ostrzegania i ograniczania rozprzestrzenia się chorób.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Rozszerzona terminologia z zakresu epidemiologii. Epidemiologia w planowaniu opieki zdrowotnej i organizacji służby zdrowia. Systemy i zasady monitorowania, wczesnego ostrzegania i ograniczania rozprzestrzenia się chorób.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 1 semestrze
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego. Omówienie kolokwium pisemnego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Technologia w służbie zdrowia i życiu społeczeństwa – telemedycyna, e-zdrowie, wykorzystanie technologii w zarządzaniu służbą zdrowia i jej funkcjonowaniu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Technologia w służbie zdrowia i życiu społeczeństwa – telemedycyna, e-zdrowie, wykorzystanie technologii w zarządzaniu służbą zdrowia i jej funkcjonowaniu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie w miejscu pracy – warunki pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, systemy ubezpieczeń zdrowotnych, choroby zawodowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie w miejscu pracy – warunki pracy, bezpieczeństwo i higiena pracy, systemy ubezpieczeń zdrowotnych, choroby zawodowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Środowisko a zdrowie człowieka - zadania zdrowia środowiskowego. Postęp technologiczny a nowe problemy zdrowotne społeczeństwa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie psychiczne - definicja, jednostki chorobowe, przeciwdziałanie problemom zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Problem uzależnień.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Zdrowie psychiczne - definicja, jednostki chorobowe, przeciwdziałanie problemom zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Problem uzależnień.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena stanu zdrowia ludności i jej znaczenie w organizacji i zarządzaniu służbą zdrowia. Główne problemy zdrowotne Polski i świata: zdrowie kobiet, problemy osób starszych itp.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Ocena stanu zdrowia ludności i jej znaczenie w organizacji i zarządzaniu służbą zdrowia. Główne problemy zdrowotne Polski i świata: zdrowie kobiet, problemy osób starszych itp.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje studentów w dziedzinie zdrowia publicznego.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium pisemne po 2 semestrze.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Omówienie kolokwium. Poprawy. Powtórzenie słownictwa do egzaminu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Podsumowanie. Powtórzenie do egzaminu.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Patoka Zofia Maria. 2008. English for Public Health. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
2. Ganczar Maciej, Kwiatkowska Olga. 2017. Słownik medyczny angielsko-polski i polsko-angielski. Warszawa: MediPage.
Uzupełniająca
1. Pencheon David, Guest Charles, Meltzer David i Gray Muir. 2005. Oxford Handbook of Public Health. Oxford: Oxford University Press.
2. Lipińska Anna, Sylwia Wiśniewska-Leśków, Zuzanna Szczepankiewicz: English for Medical Sciences. Wrocław: MedPharm Polska 2013.
3. Bieżące publikacje WHO, UE i innych organizacji i instytucji
4. Wybrane źródła internetowe, artykuły z pism specjalistycznych, opublikowane prace naukowo-badawcze oraz materiały audiowizualne opracowane indywidualnie przez lektorów
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Aktywny udział w zajęciach: dyskusjach, pracach w parach lub grupach, pracach z tekstem specjalistycznym, ćwiczeniach leksykalnych.
Kryterium zaliczenia
Ocena ciągła przez prowadzącego zajęcia, dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, które należy odrobić w formie ustalonej z prowadzącym zajęcia.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwia pisemne po 1 i po 2 semestrze, które składają się z zadań leksykalnych (np.: test jednokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, uzupełnianie zdań odpowiednimi formami, słowotwórstwo, układanie pytań, tłumaczenie, układanie zdań z podanymi słowami lub wyrażeniami, podawanie synonimów lub definicji itd.)
Kryterium zaliczenia
≥60%, oceny zgodne ze skalą ocen SJO WUM
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Kolokwium ustne:
semestr 1: prezentacja multimedialna
semestr 2: omówienie przeczytanego artykułu z zakresu zdrowia publicznego
Kryterium zaliczenia
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, poprawność językowa, dobór i bogactwo słownictwa, odpowiedni rejestr. Oceny zgodnie ze skalą ocen SJO WUM.
Sposób 4
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U21, EK_ZP2_K09
Kryterium zaliczenia
W sesji letniej po 2 semestrze odbywa się egzamin ustny, który składa się z:
- prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu zdrowia publicznego;
- odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego zagadnienia
- krótkiej wypowiedzi ustnej na jeden z wylosowanych tematów
Egzamin trwa ok. 15-20 min. i odbywa się przed dwuosobową komisją.
Sposób 5
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenie podlegają: zachowanie standardów prezentacji akademickiej, umiejętność komunikowania się w języku angielskim, poprawność językowa, dobór i bogactwo terminologii specjalistycznej, odpowiedni rejestr, samodzielność wypowiedzi. Ocena zgodna ze skalą ocen SJO WUM.
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Osobą odpowiedzialną za dydaktykę jest Kierownik Studium – dr n. hum. Maciej Ganczar, prof. WUM, e-mail: maciej.ganczar@wum.edu.pl

Studentom przysługują dwa terminy poprawkowe kolokwium kończącego każdy semestr, zgodnie z regulaminem SJO WUM (przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej). Forma zaliczenia semestru w pierwszym i drugim terminie jest taka sama (szczegółowy opis znajduje się w punkcie 7 tego sylabusa).

Studentom przysługują dwa terminy egzaminu ustnego, z czego drugi termin jest terminem poprawkowym. W obu terminach forma egzaminu oraz wymagania są takie same. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w pierwszym terminie oraz terminie poprawkowym student może złożyć do Dziekana wniosek o zgodę na przystąpienie do egzaminu komisyjnego, który odbywa się w terminie wyznaczonym przez Dziekana.

SJO nie prowadzi koła naukowego.

Strona Studium Języków Obcych WUM: https://sjo.wum.edu.pl/

Regulamin zajęć w Studium Języków Obcych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
1. Studium Języków Obcych (SJO) prowadzi zajęcia z języków nowożytnych i języka łacińskiego zgodnie z programem studiów obowiązującym na danym kierunku.
2. Lektorat kończy się zaliczeniem lub zaliczeniem na ocenę i egzaminem w zależności od nauczanego języka oraz kierunku studiów.
3. Przedmiotem nauczania jest język specjalistyczny, dostosowany do potrzeb zawodowych przyszłych absolwentów.
4. Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowią: udział w zajęciach, pozytywne oceny uzyskane z kolokwiów cząstkowych oraz pisemnego sprawdzianu końcowego i prezentacji w przypadku języków nowożytnych.
5. W przypadku nieobecności:
- dwie nieobecności w semestrze (dotyczy 4 jednostek po 45 min) – obie należy zaliczyć w terminie do dwóch tygodni od daty nieobecności
- trzy nieobecności w semestrze (dotyczy 6 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest napisać podanie do kierownika SJO z prośbą o umożliwienie odrobienia i zaliczenia trzeciej nieobecności w trybie indywidualnym
- cztery i więcej nieobecności w semestrze (dotyczy 8 jednostek po 45 min) – student zobowiązany jest do powtarzania semestru (w wypadku pobytu w szpitalu lub długotrwałej choroby potwierdzonej zwolnieniem lekarskim student może ubiegać się o zgodę na zaliczanie nieobecności w sesji poprawkowej).
6. Student ma obowiązek zgłosić się na pisemny sprawdzian zaliczający semestr w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się bądź niezaliczenia sprawdzianu, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawdzian poprawkowy należy zaliczyć nie później niż przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia poprawy studentowi przysługuje drugi termin poprawkowy zgodnie z regulaminem studiów. Student otrzymuje wpis do indeksu od wykładowcy i potwierdza go u kierownika lub koordynatora zespołu wykładowców SJO. Potwierdzenia nie wymagają oceny wpisywane do e-indeksu.
7. Student ubiegający się o zwolnienie z lektoratu (przepisanie oceny) powinien złożyć stosowne podanie do kierownika SJO w pierwszym tygodniu zajęć. Studentom pierwszego roku oceny nie będą przepisywane.
8. Forma egzaminu podana jest do wiadomości studentów w przewodniku dydaktycznym dla danego kierunku i roku studiów.
9. Posiadanie certyfikatu z języka obcego, oceny z lektoratu na innym kierunku studiów w WUM lub innej uczelni nie zwalnia z uczęszczania na zajęcia przewidziane programem studiów na aktualnym kierunku studiów.
10. W przypadku przeniesienia zajęć w tryb online, zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym wcześniej planem w formie spotkań wideo, podczas których zarówno wykładowca jak i studenci mają włączone kamery internetowe. Niewłączenie kamery podczas zajęć oznacza nieobecność studenta na zajęciach.
11. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo SJO.
 
SKALA OCEN ZALICZENIA i EGZAMINY (w %)
91%-100% ------ 5  (bardzo dobry)
86%-90,99% --- 4.5 (ponad dobry)
80%-85,99% --- 4 (dobry)
70%-79,99% --- 3.5 (dość dobry)
60%-69,99% --- 3 (dostateczny)

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.