Biostatystyka

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
konrad.furmanczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Konrad Furmańczyk, dr hab. Marta Zalewska, dr Marcin Choiński, dr Monika Zielińska-Sitkiewicz,
dr Diana Dziewa-Dawidczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
125
Liczba punktów ECTS
5
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
20
Kalkulacja punktów ECTS
0,8
ćwiczenia
Liczba godzin - ćwiczenia (C)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
75
Kalkulacja punktów ECTS
3
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wnioskowania statystycznego.
2.
2. Zapoznanie z metodami estymacji podstawowych parametrów populacji.
3.
3. Zapoznanie z zasadami weryfikacji hipotez statystycznych
4.
4. Przygotowanie do samodzielnej pracy z pakietem R.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jednopróbkowe
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), dwupróbkowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Analiza regresji liniowej (prosta i wielokrotna).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Jednoczynnikowa Analiza wariancji i porównania szczegółowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
Wprowadzenie do analizy danych medycznych. Studium przypadku.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jedno i dwupróbkowe
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności, Regresja liniowa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności, analiza regresji liniowej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Koronacki, J, Mielniczuk, J. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT Warszawa 2004
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
4. http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
Uzupełniająca
4. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005.
5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.