1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
II stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
egzamin
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr hab. Konrad Furmańczyk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
konrad.furmanczyk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr hab. Konrad Furmańczyk
Prowadzący zajęcia
dr hab. Konrad Furmańczyk, dr hab. Marta Zalewska, dr hab. Antoni Grzanka, dr Marcin Choiński, dr Monika Zielińska-Sitkiewicz,
dr Diana Dziewa-Dawidczyk
dr Diana Dziewa-Dawidczyk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
I rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
115
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami wnioskowania statystycznego.
2.
2. Zapoznanie z metodami estymacji podstawowych parametrów populacji.
3.
3. Zapoznanie z zasadami weryfikacji hipotez statystycznych
4.
4. Przygotowanie do samodzielnej pracy z pakietem R.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_W07
Wiedza - efekty w zakresie
Zna zasady metod wnioskowania statystycznego w oparciu o zasady metodologii nauk
2.
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_U05
Umiejętności - efekty w zakresie
Przedstawia wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań
2.
3.
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP2_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Formułuje przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne rozważając zalety i wady różnych rozwiązań
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Elementy statystyki opisowej: prezentacja danych (histogramy, tablice kontyngencji), podsumowanie danych ( miary położenia i dyspersji).
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 14.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Testy istotności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym i frakcji elementów wyróżnionych w populacji (proporcji), jedno i dwupróbkowe
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 15.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności, Regresja liniowa.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 16.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Próbka i populacja. Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa w kontekście medycznym. Wprowadzenie takich pojęć jak: rozkład prawdopodobieństwa, zmienna losowa, dystrybuanta, wartość oczekiwana, wariancja.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 17.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Przedział ufności dla średniej wartości cechy o rozkładzie normalnym, przedział ufności dla frakcji elementów wyróżnionych
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 18.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Test chi-kwadrat niezależności, analiza regresji liniowej.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 19.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Praca własna
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 20.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Prezentacje prac analiz statystycznych.
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Forma zajęć
Ćwiczenia
Treści programowe
Kolokwium
Efekty uczenia się
EK_ZP2_W07, EK_ZP2_U05, EK_ZP2_K09
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Koronacki, J, Mielniczuk, J. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT Warszawa 2004
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
4. http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
2. Zalewska M, Niemiro, W. Biostatystyka od podstaw do zaawansowanych metod. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2022
3. Zalewska M, Zieliński W, Jaworski J, Furmańczyk K. Zbiór zadań z podstaw statystyki.
4. http://www.biostatystykanzc.wum.edu.pl/content/materialy-dydaktyczne-2
Uzupełniająca
4. Stanisz A. Pod redakcją. Biostatystyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2005.
5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
5. Watała C. Biostatystyka – wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. -medica press, Bielsko-Biała, 2002
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_W07
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_U05
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 3
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP2_K09
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Sprawdzian, prace domowe, prezentacja projektu
Kryterium zaliczenia
ocena
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
kryteria
2,0 (ndst)
<50% punktów
3,0 (dost)
50-60%
3,5 (ddb)
61-70%
4,0 (db)
71-80%
4,5 (pdb)
81-90%
5,0 (bdb)
>90%
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Godziny dodatkowe będą rozliczane przez sprawdzian, prace domowe oraz przygotowanie i wygłoszenie projektu własnej analizy danych.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.
Przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi.
Do egzaminu końcowego można podchodzić dwa razy.
Data aktualizacji treści