Zarządzanie jakością

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2025/2026
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
mira.bielanowicz@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Prowadzący zajęcia
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
53
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,40
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
18
Kalkulacja punktów ECTS
0,72
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
25
Kalkulacja punktów ECTS
1,00
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
C1. Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest przedstawienie obszaru zarządzania jakością poprzez: zdefiniowanie podstawowego aparatu pojęciowego oraz charakterystykę jego podstawowych treści.
2.
C2.Celem kształcenia jest zwrócenie uwagi na prezentacje systemu zarządzania jakością jako narzędzia zarządzania organizacją i towarzyszące mu przejście z modelu inspekcyjnego do modelu regulowania przebiegiem procesu kształtowania jakości – przedstawienie wybranych technik i metod w tym obszarze.
3.
C3.Kolejnym celem kształcenia jest poznanie charakterystyki uwarunkowań strategii TQM.
4.
C4.Przedmiot powinien zainspirować studenta do studiowania, szukania wiedzy, stawiania pytań, a także do nabywania umiejętności projektowania systemów zarządzania jakością na zgodność z wymogami standardów norm ISO.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Efekty kształcenia - wiedza
EK_ZP1_W10 - Opisuje aspekty organizacyjne i prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej EK_ZP1_W13 - Opisuje funkcje głównych form organizacyjnych usług zdrowotnych EK_ZP1_W26 - Opisuje metody stosowane w ocenie i zapewnieniu jakości w systemie ochrony
Efekty kształcenia - umiejętności
EK_ZP1_U01 - Stosuje poznane metody i techniki do rozwiązywania określonych problemów związanych z porozumiewaniem się EK_ZP1_U02 - Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie EK_ZP1_U03 - Doskonali swoją skuteczność w kontaktach z innymi EK_ZP1_U14 - Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim EK_ZP1_U19 - Pracuje w zespole przyjmując odpowiednie role grupow EK_ZP1_U20 - Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
Efekty kształcenia - kompetencje
EK_ZP1_K04 - Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności<br> EK_ZP1_K09 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny<br> EK_ZP1_K10 - Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe<br>
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W1: T1:Wprowadzenie w tematykę jakości: a. elementy systemu zarządzania jakością wraz z przedstawieniem podstawowego aparatu pojęciowego.
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W2: T2:Wprowadzenie w tematykę jakości: b. geneza jakości – rys historyczny, definicje jakości.
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W3: T3: Jakość atutem konkurencyjności na rynku – istota zarządzania jakością a. zasady zarządzania jakością, b. model inspekcyjny zapewnienia jakości a model sterowania i zarządzania jakością.
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W4: T4:Wybrane techniki i metody zarządzania jakością.
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W5: T5: Wprowadzenie do TQM - TQM strategią konkurencyjnego przedsiębiorstwa oraz podstawowa charakterystyka uwarunkowań strategii TQM.
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S1: Wprowadzenie do standardów jakości - charakterystyka, rodzaje.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S2: Wprowadzenie do standardów jakości<br > słownik jakości – podstawowa terminologia zawarta w normach ISO.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S3: Zasady zarządzania jakością i wprowadzenie do systemu zarządzania jakością usług (cz.1)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S4: Zasady zarządzania jakością i wprowadzenie do systemu zarządzania jakością usług (cz.2)
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S5: Wprowadzenie do wymagań norm ISO serii 9001:2015.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S6: Wprowadzenie do wymagań norm ISO serii 9001:2015. Elementy systemu i więzi w systemie.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S7: Wybrane elementy dokumentowania systemu jakości. Podejście procesowe.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S8: Wybrane elementy dokumentowania systemu jakości. Cykl PDCA.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S9:Podsumowanie merytoryczne zajęć i ocena projektów
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1.Bagiński J.(red.): Menedżer jakości, PW, Warszawa, 2004 r.
2.Bank J.: Zarządzanie przez jakość, Gebethner i S-ka, Warszawa, 1996 r.
3.Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K.: Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000 r.
4.Drucker P.: Praktyka zarządzania, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 1967/2004 for the Polish Edition
5.Drucker P.: Menedżer skuteczny, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 1967/2004 for the Polish Edition
6.Lock D. (red.): Podręcznik zarządzania jakością. PWN, Warszawa, 2002 r.
7.Hamrol A., Mańtura W.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005 r.
8.Lisiecka K.: Kreowanie jakości, AE Katowice, 2002 r.
9.Lisiecka K.(red.): Menedżer jakości, AE, Katowice, 2004 r.
10. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, wydawnictwo UMCS, Lublin, 2000 r.
11.Wasilewski L. Podstawy zarządzania jakością, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa, 1998 r.
12.Welch J., Welch Suzy.: Winning znaczy zwyciężać, Studio EMKA, Warszawa, 2005 r.
13. „Problemy jakości” – miesięcznik (na bieżąco)
14. ABC jakości. Wydawnictwo PCBC Warszawa. Kwartalnik (na bieżąco).
15.Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2012 r.
16.Rand A., Atlas zbuntowany, Wydawnictwo Zysk i S-ka, ostatnie, wznowienie z 2008 r.
17.Piketty T., Kapitał w XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2015 r.
18.Thiel P. z Mastersem B., Zero to One notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość, MT Biznes, Warszawa, 2015 r.
19.Imai M.: Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Kaizen Institute Polska, Warszawa, 2006 r. 20.Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. PN-EN ISO 9000, PKN, Warszawa, wrzesień 2001 r.
21.Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, Warszawa, 2015 r.
22.Blikle A.J., Doktryna Jakości, Wydanie II Turkusowe, Rzecz o turkusowej organizacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2017 r.
Uzupełniająca
1.Chabiera J., Doroszewicz S., Zbierzchowska A., Zarządzanie jakością. Poradnik menedżera, CIM, Warszawa, 2000 r.
2.Kim W., Mauborgne R.: Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 2005 r.
3.Kindlarski E.: Jakość wyrobów, PWN, Warszawa ,1988 r.
4.Covey S.: 8. Nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu, Rebis Sp. z o.o., Poznań, 2005 r.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach wykładu stosowane są następujące metod nauczania - weryfikowane w ramach wykładu interaktywnego:
1.metody podające: wykład informacyjny, anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie.
2.metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Kryterium zaliczenia
Obecność/ aktywny udział. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na wykładach
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach seminarium stosowane są następujące metod nauczania:
1.metody aktywizujące: inscenizacja, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów)
2.metody praktyczne: pokaz, metoda projektów.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie zaliczenia (oceny pozytywnej) poprzez ocenianie formujące:
- opracowanie projektu (także w zespole 3-4 osobowym, po akceptacji tematu) oraz prezentacja projektu na zajęciach – 60%
- ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas seminariów) – 30%
- bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) – 10%
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na seminariach, które można odrobić z inna grupą seminaryjną (po wcześniejszym uzgodnieniu).
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Samodzielna praca studentów zostanie zweryfikowana w ramach seminariów poprzez:
-opracowanie projektu (także w zespole 3-4 osobowym, po akceptacji tematu) oraz prezentację projektu na zajęciach - 60%
-ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas seminariów) – 30%
-bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) - 10%
Zaliczenie przedmiotu: przewidziano dwa podejścia-terminy (prezentacja projektu/test) w celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.