Zarządzanie jakością

1. METRYCZKA
Rok akademicki
2023/2024
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Profilaktyki i Zagrożeń Środowiskowych, Alergologii i Immunologii
Kod jednostki
NZC
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. Bolesław Samoliński
Koordynator przedmiotu
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
mira.bielanowicz@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
Prowadzący zajęcia
dr n. ekon. Mira Lisiecka - Biełanowicz
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
38
Liczba punktów ECTS
4
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
wykład
Liczba godzin - wykład (W)
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
seminarium
Liczba godzin - seminarium (S)
18
Kalkulacja punktów ECTS
0,72
ćwiczenia
ECTS e-learning
ECTS zajęcia praktyczne
ECTS praktyka zawodowa
Samodzielna praca studenta
ECTS Przygotowanie do zajęć
ECTS Przygotowanie dokumentacji
Liczba godzin - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń
10
Kalkulacja punktów ECTS
0,4
Kształcenie bez nauczyciela
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
C1. Celem kształcenia w ramach przedmiotu jest przedstawienie obszaru zarządzania jakością poprzez: zdefiniowanie podstawowego aparatu pojęciowego oraz charakterystykę jego podstawowych treści.
2.
C2. Celem kształcenia jest zwrócenie uwagi na prezentacje systemu zarządzania jakością jako narzędzia zarządzania organizacją i towarzyszące mu przejście z modelu inspekcyjnego do modelu regulowania przebiegiem procesu kształtowania jakości – przedstawienie wybranych technik i metod w tym obszarze.
3.
C3. Kolejnym celem kształcenia jest poznanie charakterystyki uwarunkowań strategii TQM.
4.
C4. Przedmiot powinien zainspirować studenta do studiowania, szukania wiedzy, stawiania pytań, a także do nabywania umiejętności projektowania systemów zarządzania jakością na zgodność z wymogami standardów norm ISO.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W10
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje aspekty organizacyjne i prawne funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W13
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje funkcje głównych form organizacyjnych usług zdrowotnych
3.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W26
Wiedza - efekty w zakresie
Opisuje metody stosowane w ocenie i zapewnieniu jakości w systemie ochrony
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U01
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje poznane metody i techniki do rozwiązywania określonych problemów związanych z porozumiewaniem się
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U03
Umiejętności - efekty w zakresie
Doskonali swoją skuteczność w kontaktach z innymi
4.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U14
Umiejętności - efekty w zakresie
Wyraża swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim
5.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U19
Umiejętności - efekty w zakresie
Pracuje w zespole przyjmując odpowiednie role grupow
6.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U20
Umiejętności - efekty w zakresie
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach związanych ze zdrowiem
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K04
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudności
2.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K09
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny
3.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K10
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 1-10
Zajęcia 1.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W1: T1:Wprowadzenie w tematykę jakości:
a. elementy systemu zarządzania jakością wraz z przedstawieniem podstawowego aparatu pojęciowego.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Zajęcia 2.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W2: T2:Wprowadzenie w tematykę jakości:
b. geneza jakości – rys historyczny, definicje jakości.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Zajęcia 3.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W3: T3: Jakość atutem konkurencyjności na rynku – istota zarządzania jakością
a. zasady zarządzania jakością,
b. model inspekcyjny zapewnienia jakości a model sterowania i zarządzania jakością.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Zajęcia 4.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W4: T4:Wybrane techniki i metody zarządzania jakością.

Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Zajęcia 5.
Forma zajęć
Wykład
Treści programowe
W5: T5: Wprowadzenie do TQM - TQM strategią konkurencyjnego przedsiębiorstwa oraz podstawowa charakterystyka uwarunkowań strategii TQM.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Zajęcia 6.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S1: Wprowadzenie do standardów jakości - charakterystyka, rodzaje.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S2: Wprowadzenie do standardów jakości, słownik jakości – podstawowa terminologia zawarta w normach ISO.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S3: Zasady zarządzania jakością i wprowadzenie do systemu zarządzania jakością usług (cz.1)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S4: Zasady zarządzania jakością i wprowadzenie do systemu zarządzania jakością usług (cz.2)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S5: Wprowadzenie do wymagań norm ISO serii 9001:2015.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S6: Wprowadzenie do wymagań norm ISO serii 9001:2015. Elementy systemu i więzi w systemie.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S7: Wybrane elementy dokumentowania systemu jakości, Podejście procesowe.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S8: Wybrane elementy dokumentowania systemu jakości, Cykl PDCA.
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S9: Doskonalenie elementów systemu zarządzania jakością (cz.1)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S10: Doskonalenie elementów systemu zarządzania jakością (cz.2)
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
S11: Podsumowanie i ocena projektów
Efekty uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
6. LITERATURA
Obowiązkowa
1. Bagiński J.(red.): Menedżer jakości, PW, Warszawa, 2004 r.
2. Bank J.: Zarządzanie przez jakość, Gebethner i S-ka, Warszawa, 1996 r.
3. Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K.: Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000 r.
4. Drucker P.: Praktyka zarządzania, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 1967/2004 for the Polish Edition
5. Drucker P.: Menedżer skuteczny, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 1967/2004 for the Polish Edition
6. Lock D. (red.): Podręcznik zarządzania jakością. PWN, Warszawa, 2002 r.
7. Hamrol A., Mańtura W.: Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005 r.
8. Lisiecka K.: Kreowanie jakości, AE Katowice, 2002 r.
9. Lisiecka K.(red.): Menedżer jakości, AE, Katowice, 2004 r.
10. Skrzypek E.: Jakość i efektywność, wydawnictwo UMCS, Lublin, 2000 r.
11. Wasilewski L. Podstawy zarządzania jakością, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa, 1998 r.
12. Welch J., Welch Suzy.: Winning znaczy zwyciężać, Studio EMKA, Warszawa, 2005 r.
13. „Problemy jakości” – miesięcznik (na bieżąco)
14. ABC jakości. Wydawnictwo PCBC Warszawa. Kwartalnik (na bieżąco).
15. Lachowski S., Droga ważniejsza niż cel, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 2012 r.
16. Rand A., Atlas zbuntowany, Wydawnictwo Zysk i S-ka, ostatnie, wznowienie z 2008 r.
17. Piketty T., Kapitał w XXI wieku, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2015 r.
18. Thiel P. z Mastersem B., Zero to One notatki o start-upach, czyli jak budować przyszłość, MT Biznes, Warszawa, 2015 r.
19. Imai M.: Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Kaizen Institute Polska, Warszawa, 2006 r.
20. Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia. PN-EN ISO 9000, PKN, Warszawa, wrzesień 2001 r.
21. Norma PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, Warszawa, 2015 r.
22. Blikle A.J., Doktryna Jakości, Wydanie II Turkusowe, Rzecz o turkusowej organizacji, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2017 r.
Uzupełniająca
1. Chabiera J., Doroszewicz S., Zbierzchowska A., Zarządzanie jakością. Poradnik menedżera, CIM, Warszawa, 2000 r.
2. Kim W., Mauborgne R.: Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes Sp. z o.o, Warszawa, 2005 r.
3. Kindlarski E.: Jakość wyrobów, PWN, Warszawa ,1988 r.
4. Covey S.: 8. Nawyk. Od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu, Rebis Sp. z o.o., Poznań, 2005 r.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_W10, EK_ZP1_W13, EK_ZP1_W26
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach wykładu stosowane są następujące metod nauczania - weryfikowane w ramach wykładu interaktywnego:
1. metody podające: wykład informacyjny, anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie.
2. metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Kryterium zaliczenia
Obecność/ aktywny udział.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na wykładach.
Sposób 2
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
EK_ZP1_U01, EK_ZP1_U02, EK_ZP1_U03,EK_ZP1_U14, EK_ZP1_U19,EK_ZP1_U20, EK_ZP1_K04, EK_ZP1_K09, EK_ZP1_K10
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
W ramach seminarium stosowane są następujące metod nauczania:
1. metody aktywizujące: inscenizacja, dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów)
2. metody praktyczne: pokaz, metoda projektów.
Kryterium zaliczenia
Uzyskanie zaliczenia (oceny pozytywnej) poprzez ocenianie formujące:
- opracowanie projektu (także w zespole 3-4 osobowym, po akceptacji tematu) oraz prezentacja projektu na zajęciach – 60%
- ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas seminariów) – 30%
- bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) – 10%
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na seminariach.

Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
Samodzielna praca studentów zostanie zweryfikowana w ramach seminariów poprzez:
- opracowanie projektu (także w zespole 3-4 osobowym, po akceptacji tematu) oraz prezentację projektu na zajęciach – 60%
- ocenianie ciągłe: aktywność na zajęciach (dyskusja dydaktyczna, inscenizacja, rozwiązywanie zadań w małych grupach podczas seminariów) – 30%
- bieżące śledzenie wydarzeń w zakresie organizacji i zarządzania itp. („prasówka”) – 10%
Zaliczenie przedmiotu: przewidziano dwa podejścia-terminy (prezentacja projektu/test) w celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu

Prawa majątkowe, w tym autorskie, do sylabusa przysługują WUM. Sylabus może być wykorzystywany dla celów związanych z kształceniem na studiach odbywanych w WUM. Korzystanie z sylabusa w innych celach wymaga zgody WUM.