1. METRYCZKA
Rok akademicki
2024/2025
Wydział
Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów
Zdrowie Publiczne
Dyscyplina wiodąca
Nauki o zdrowiu
Profil studiów
ogólnoakademicki
Poziom kształcenia
I stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Typ modułu/przedmiotu
obowiązkowy
Forma weryfikacji efektów uczenia się
zaliczenie
Jednostka/jednostki prowadząca/e
Zakład Psychiatrii Środowiskowej
Kod jednostki
NZPS
Kierownik jednostki/kierownicy jednostek
Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Mariusz Gujski
Koordynator przedmiotu
Andrzej Silczuk
Adres mailowy koordynatora przedmiotu
andrzej.silczuk@wum.edu.pl
Osoba odpowiedzialna za sylabus
Andrzej Silczuk, andrzej.silczuk@wum.edu.pl
Prowadzący zajęcia
Andrzej Silczuk
2. INFORMACJE PODSTAWOWE
Rok studiów
III rok
Semestr studiów
I semestr
Suma godzin
50
Liczba punktów ECTS
2
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
Samodzielna praca studenta
3. CELE KSZTAŁCENIA
1.
Zapoznanie studentów z podstawową i współczesną wiedzą z zakresu psychologii uzależnień, zwrócenie uwagi na rodzaje uzależnień, ich etiologię i mechanizmy powstawania. Przedstawienie podstawowych form pomocy osobom uzależnionym.
2.
Rozwijanie umiejętność rozpoznawania zagrożeń dla realizacji zadań profilaktycznych oraz umiejętność określenia podstawowych zasad programu pomocy osobom uzależnionym. Pomoc studentom w rozwijaniu własnych umiejętności właściwego stosowania najważniejszych pojęć z obszaru psychologii uzależnień.
4. EFEKTY UCZENIA SIĘ
Wiedzy – Absolwent zna i rozumie:
1.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W02
Wiedza - efekty w zakresie
Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym
2.
Wiedza - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_W08
Wiedza - efekty w zakresie
Wykazuje znajomość podstaw teoretycznych i metodologicznych budowy strategii programów zdrowotnych i społecznych
3.
4.
5.
6.
Umiejętności – Absolwent potrafi:
1.
Umiejęstności - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_U02
Umiejętności - efekty w zakresie
Stosuje umiejętność zastosowania nabytej wiedzy na płaszczyźnie interpersonalnej podczas pracy w grupie
2.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U08
Umiejętności - efekty w zakresie
Dokonuje diagnozy i wskazuje problemy o znaczeniu kluczowym dla zdrowia populacji w poszczególnych sferach społecznych
3.
Umiejęstności - numer efektu uczenia się
EK_ZP1_U17
Umiejętności - efekty w zakresie
Konstruuje program profilaktyczny zgodnie z metodologią
4.
5.
6.
Kompetencji społecznych – Absolwent jest gotów do:
1.
Kompetencje społeczne - numer efektu uczenia sie
EK_ZP1_K11
Kompetencje społeczne - efekty w zakresie
Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją, kierując się przy tym zasadami etycznymi
2.
3.
4.
5.
6
5. Zajęcia
Zajęcia 11-20
Zajęcia 11.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Psychofarmakologia środków uzależniających. Wpływ na organizm i psychikę różnych substancji psychoaktywnych.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 12.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Profilaktyka uzależnień. Psychologiczne programy stosowane w profilaktyce i leczeniu pacjentów uzależnionych.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 13.
Forma zajęć
Seminarium
Treści programowe
Podsumowanie. Integracja wiedzy na temat związków między Zdrowiem Publicznym a problematyką uzależnień w Polsce.
Efekty uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Zajęcia 14.
Zajęcia 15.
Zajęcia 16.
Zajęcia 17.
Zajęcia 18.
Zajęcia 19.
Zajęcia 20.
Zajęcia 21-30
Zajęcia 21.
Zajęcia 22.
Zajęcia 23.
Zajęcia 24.
Zajęcia 25.
Zajęcia 26.
Zajęcia 27.
Zajęcia 28.
Zajęcia 29.
Zajęcia 30.
6. LITERATURA
Obowiązkowa
Woronowicz B., Uzależnienia. Geneza, terapia i powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań, 2009.
Cierpiałkowska L., Alkoholizm, przyczyny, leczenie, profilaktyka, UAM, Poznań, 2001.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Wydawnictwo: Salwator, Kraków, 2010.
Jędrzejko M., Białas T., Stańczak Z. Narkotyki. Dopalacze. Nowe środki psychoaktywne, Warszawa 2018
Cierpiałkowska L., Alkoholizm, przyczyny, leczenie, profilaktyka, UAM, Poznań, 2001.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Wydawnictwo: Salwator, Kraków, 2010.
Jędrzejko M., Białas T., Stańczak Z. Narkotyki. Dopalacze. Nowe środki psychoaktywne, Warszawa 2018
Uzupełniająca
Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K., Uzależnienia – obraz kliniczny i leczenie, PZWL, Warszawa, 1999.
Seligman ME., Walker EF., Rosenhan DL., Psychopatologia, Zysk i s-ka, Poznań, 2003 (wybrane rozdziały).
Teesson M., Degenhardt L., Hall W., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne, GWP, Gdańsk, 2005.
Seligman ME., Walker EF., Rosenhan DL., Psychopatologia, Zysk i s-ka, Poznań, 2003 (wybrane rozdziały).
Teesson M., Degenhardt L., Hall W., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne, GWP, Gdańsk, 2005.
7. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
Sposób 1
Symbol przedmiotowego efektu uczenia się
W5, W15, W27, U2, U9, U14, K2, K11
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się
Ocenianie formujące w w sytuacjach ćwiczeniowych podczas zajęć. Kolokwium zaliczeniowe pisemne w postaci pytań otwartych punktowanych lub testu
Kryterium zaliczenia
60% punktów.
Sposób 2
Sposób 3
Sposób 4
Sposób 5
8. INFORMACJE DODATKOWE
(informacje istotne z punktu widzenia nauczyciele niezawarte w pozostałej części sylabusa, np. czy przedmiot jest powiązany z badaniami naukowymi, szczegółowy opis egzaminu, informacje o kole naukowym)
Informacje dodatkowe
1. W ramach pracy własnej studenci są proszeni o:
- przygotowanie się do zajęć (np. zapoznanie z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na
ich temat (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego
2. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
- 2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
- 3,0 (dst): 60-68% pkt
- 3,5 (ddb): 69-74% pkt
- 4,0 (db): 75-83% pkt
- 4,5 (pdb): 84-89% pkt
- 5,0 (bdb): 90-100% pkt
3. Liczba podejść do zaliczenia: 1
- przygotowanie się do zajęć (np. zapoznanie z wybranymi fragmentami piśmiennictwa i przygotowanie krótkiej wypowiedzi na
ich temat (informacja zwrotna),
- przygotowanie się do zaliczenia końcowego
2. Sposób przeliczenia punktów z zaliczenia końcowego na ocenę:
- 2,0 (ndst): poniżej 60% pkt
- 3,0 (dst): 60-68% pkt
- 3,5 (ddb): 69-74% pkt
- 4,0 (db): 75-83% pkt
- 4,5 (pdb): 84-89% pkt
- 5,0 (bdb): 90-100% pkt
3. Liczba podejść do zaliczenia: 1